Najważniejsze dane z raportu „Płatności cyfrowe 2017”

4 grudnia 2017

Raport „Płatności cyfrowe 2017” jest drugą edycją, a zarazem kontynuacją raportu „Płatności cyfrowe 2016” – pierwszej takie publikacji w Polsce, która była kompleksowym spojrzeniem na temat elektronicznych płatności, a także płatności z podziałem na online-mobile-offline. W publikacji udało się zbadać, ile osób kupuje oraz płaci elektronicznie, ile kupuje oraz płaci mobilnie, jakie są najpopularniejsze produkty finansowe i transakcyjne, za pomocą jakich sposobów płatniczych Polacy kupują w internecie, z jakich form płatności mobilnych korzystają. Nowym tematem w edycji 2017 są płatności wirtualnymi walutami czyli tak zwanymi bitcoinami.

Raport powstał przy współpracy Izby Gospodarki Elektronicznej z GoMobi.pl. Podstawą raportu było badanie rynkowe zrealizowane metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Zebrano opinie 2053 internautów. Dane zbierane były w dniach 19-26 października 2017 roku. Poniżej najważniejsze dane, wnioski oraz rynkowe trendy.

Porównajmy najważniejsze dane w tej oraz poprzedniej edycji raportu. Z badania „Płatności cyfrowe 2017″ wynika: 41% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się kupować elektroniczne w internecie. Przy pomocy smartfona lub tabletu zdarza się kupować 33% ankietowanych. 45% ankietowanych zadeklarowało, że dokonuje płatności elektronicznych. 40% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się dokonywać płatności za pomocą urządzenia mobilnego.

Natomiast z badania „Płatności cyfrowe 2016” wynika: 41% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się kupować elektronicznie. Przy pomocy smartfona lub tabletu zdarza się kupować 38% ankietowanych. 46% ankietowanych zadeklarowało, że dokonuje płatności elektronicznych. 38% ankietowanych zadeklarowało, że zdarza im się dokonywać płatności za pomocą urządzenia mobilnego.

Płatności online

Pay-By-Link z wynikiem 47% to najpopularniejszy sposób płatności online. Bardzo szybko rosną płatności mobilne – z 6. na 2. pozycję i z wynikiem 33% uplasowały się na drugim miejscu w tym roku. Płatność kartą przy odbiorze osobistym u kuriera z wynikiem 21% znalazła się w zestawieniu na siódmym miejscu. Zważywszy na to, że to nowość na polskim rynku dostępna zaledwie od roku, widać, że od razu spotkała się z zainteresowaniem konsumentów.

Spadkom po stronie komputerów osobistych i laptopów towarzyszą wzrosty udziału odsłon na urządzeniach mobilnych oraz większa ilość czynności, jaką użytkownicy na nich dokonują. Według danych Gemiusa, które są standardem pomiaru internetu w Polsce w 2014 roku co dziesiąta odsłona pojawiała się na ekranie telefonu, w 2016 roku co trzecia, a w lipcu 2017 roku odsetek odsłon na urządzeniach mobilnych wyniósł już 49%, przewyższając odsetek odsłon na komputerach osobistych i laptopach.

Pomimo szerokiego wachlarza produktów finansowych i transakcyjnych online, internauci ciągle płacą także gotówką za zakupy w internecie. W 2017 roku 16% osób odpowiedziało, że zdarzyło im się to więcej niż 10 razy w przeciągu ostatnich 6 miesięcy, a 19% zadeklarowało odpowiedź więcej niż 5 razy.

Według badania „Płatności cyfrowe 2017” 25% internautów ogółem wskazuje, że zrobiło zakupy internetowe w sklepach poza Polską w ciągu ostatniego roku.

Płatności mobile

Podobnie jak raporcie „Płatności cyfrowe 2017” najpopularniejszą formą płatności mobile jest płatność oparta o jedno kliknięcie, najczęściej wykorzystywana w m-commerce (40% odpowiedzi). Na kolejnych pozycjach jak w poprzednim zestawieniu jest prepaid (31%), płatności zbliżeniowe Visa lub MasterCard smartfonem (29%), płatności za pomocą kodów jednorazowych np. BLIK, IKO, iKasa (29%).

Android Pay, nowość, jaka na polskim rynku pojawiła się w połowie listopada zeszłego roku, z wynikiem 23% wskoczyła do zestawienia na 5. miejsce. Ogromna popularność Android Pay bierze się z tego, że bardzo szybko wdrażają ją zarówno banki, jak i retail, a także e-commerce.

Osoby, które spróbują płatności mobilnych, płacą w ten sposób często oraz bardzo często. Dominują odpowiedzi 2-5 razy w ciągu ostatnich 6 miesięcy (34%), więcej niż 5 razy (26%) oraz więcej 10 razy (14%).

5 najpopularniejszych kategorii kupowanych mobile to: kultura – książki, płyty, filmy, czy to w formie fizycznej czy cyfrowej (23%), bilety – np. do kina, na koncert, do teatru (22%), sprzęt elektroniczny, w tym RTV / AGD lub komputery i oprogramowanie (21%), artykuły dziecięce, w tym zabawki (19%), wycieczki / podróże (19%).

Płatności offline

Według raportu „Płatności cyfrowe 2017” gotówka w kraju nad Wisłą nadal cieszy się największym powodzeniem. W trakcie płatności w sklepie stacjonarnym wybiera ją 79% badanych internautów. Ale bardzo szybko goni ją płatność za pomocą karty. Zaledwie 11% mniej wskazań. Już 27% osób wskazuje, że w trakcie ostatnich 6 miesięcy zdarzyło im się zapłacić w sklepie za pomocą telefonu.

40% badanych zadeklarowało, że nie zdarza im się robić zakupów w sklepie stacjonarnym w ogóle, a 11% wskazało, że już nie płaci gotówką w sklepie – wybiera kartę lub płatność smartfonem.

Płatności wirtualnymi walutami

Spośród wszystkich respondentów objętych badaniem 11% zdarza się płacić wirtualnymi walutami (bitcoin, litecoin, ether, etc).

Z danych wynika, że najbardziej e-waluty przyjęły się wśród ludzi w wieku 35-44 lata – niemal co piątej osobie z tej grupy zdarza się nimi płacić (19%). Wśród młodzieży w wieku poniżej 18 lat e-walutami płaci 12%. Najmniej płacących jest w najstarszej grupie ludzi mających powyżej 54 lata (8%).

Kryptowalutami wolą płacić mężczyźni (12%), niż kobiety (10%). Pod względem miejsca zamieszkania górują średniej wielkości miasta liczące 50-100 tysięcy osób – 17% liczby ich mieszkańców zdarza się płacić wirtualnymi walutami. W większych miastach (200-500 tysięcy) płaci 13%, w małych (20-50 tysięcy) oraz największych (ponad 500 tysięcy) używanie kryptowalut deklaruje co dziesiąty mieszkaniec.

Tak zwane bitcoiny najcześciej używane są do hazardu oraz do kupna materiałów budowlanych.

W raporcie „Płatności cyfrowe 2017” pojawiło się także zagadnienie cashless society, czyli społeczeństwa bezgotówkowego.

W 2017 r. odsetek przeciwników wycofania gotówki z obiegu w Polsce spadł z 64% do 49% (wynik w 2016 roku). Co ciekawe na tym samym poziomie pozostał odsetek zwolenników wycofania gotówki (8%). Zwiększyła się jednak grupa osób posiadających neutralne stanowisko do tego tematu – zmiana z 28%, do 43%.

Cały raport „Płatności cyfrowe 2017” jest do pobrania w tym miejscu.

 

Komentarze:

Comments

comments

Blogi

X