Mobile World Congress 2016 – kierunki rozwoju branży mobile

Mobile World Congress 2016 – kierunki rozwoju branży mobile

Mobile World Congress 2016, największe mobilne targi, są już za nami. Jak co roku w Barcelonie gościła ogromna ilość wystawców z całego świata, o czym pisał wczoraj na GoMobi.pl Łukasz Zieliński z AppNetMedia, który uczestniczył w imprezie. MWC wyznacza trendy, które z pewnością będą miały wpływ na kształtowanie się mobilnej branży w tym roku.

Smartfon na miarę naszych czasów

Podczas targów Samsung zaprezentował na swoim pokazie nowy model smartfona w dwóch wariantach, o których mówiono już w kuluarach od dłuższego czasu. Pierwszy z nich to Samsung Galaxy S7 z 5,1 calowym ekranem, a drugi to S7 wyposażony w 5,5 calowy ekran w wersji edge. Tak naprawdę obie wersje są kontynuacją linii wyznaczonej przez Galaxy S6 i nie ma w nich rewolucyjnych zmian. Ponadto smartfon posiada ulepszoną kamerę z 12 megapikselową matrycą, zdolną do wykonywania dobrej jakości zdjęć, nawet przy słabym oświetleniu. Użytkownicy będą mogli również skorzystać na nowej wersji baterii. Nowy flagowy smartfon Samsunga trafi do sprzedaży już całkiem niebawem – w połowie marca 2016 r.

Drugi koreański gigant LG także pochwalił się prezentacją nowego urządzenia. Jest nim wyczekiwany już od jakiegoś czasu LG G5. Nowy model jest zupełnie nowatorską odsłoną w porównaniu do poprzednika. Projektanci zaproponowali tym razem modułowy charakter smartfona, przez co można dopasowywać do niego inne akcesoria z nowej linii LG, jak na przykład LG Cam Plus oraz LG Hi-Fi Plus. Nowości od LG mają pojawić się w sprzedaży w kwietniu br.

Więcej geek-szczegółów poniżej.

Virtual Reality podbije serwisy społecznościowe

Przeglądając ofertę poszczególnych wystawców z Barcelony można było odnieść wrażenie, że tegoroczna edycja skupiła się na prezentacji akcesoriów i gadgetów, a nie samych urządzeń mobilnych. Obok nowego smartfona Galaxy S7, Samsung zaprezentował nową kamerę 360 stopni, działającą z goglami VR. Nie da się nie zauważyć wystąpienia twórcy Facebooka Marka Zuckerberga, który chwalił rzeczywistość wirtualną, nazywając ją „next big think” i opisywał dedykowane aplikacje społecznościowe wykorzystujące technologię VR. Tym samym dał także wyraz swojego poparcia dla działalności Samsunga w tej sferze. Według Zuckerberga, specjalny zespół zbada, jak ludzie mogliby łączyć się ze sobą oraz dzielić się informacjami za pomocą technologii VR. Zawiązana zostanie także ścisła współpraca między ekipą Oculusa oraz Facebooka, by już teraz budować podwaliny pod przyszłościowe platformy społecznościowe i doświadczenia użytkowników z wykorzystaniem możliwości jakie daje technologia VR.

Na targach, mimo spektakularnego wystąpienia Zuckerberga – słynne i przez wielu cytowane zdjęcie – nie można było jednak uzyskać jednoznacznej odpowiedzi, co dalej z VR. Pojawiają się głosy, że oprócz branży gier, technologia ta podobnie jak kilka lat temu Kinect, nie rozwinie skrzydeł w innych gałęziach handlu.


Zmierzch tabletów

Ten fakt, o którym szerzej można przeczytać tutaj, wydał mi się dość smutny. Jeszcze sześć lat temu na tych samych targach w Barcelonie tablety były gorącą nowością. Na tegorocznej edycji żaden większy gracz już się nimi nie chwalił.

Wygląda na to, że jesteśmy właśnie świadkami zmierzchu ery tabletów – ich sprzedaż drastycznie spada. IDC podało, że w ostatnich trzech miesiącach 2015 roku zmalała ona w ujęciu rocznym o 13,7 proc., z 76,4 mln do 65,9 mln sztuk. Wszystkich wysyłek w 2015 było 206,8 mln – aż 10,1 proc. mniej r/r.

Dlaczego tak się stało? Z pewnością jest kilka powodów. Kluczowe jest to, że ekrany naszych smartfonów powiększyły się. Odkąd Apple wprowadził na rynek iPhone 6, osobiście iPad przestał być mi prawie potrzebny. Czy tablety znikną z rynku całkowicie za jakiś czas? Dzisiaj jest zdecydowanie zbyt wcześnie, by wydać tak kategoryczny wyrok w tej sprawie. Być może zostanie wymyślone dla nich jakieś zupełnie nowe przeznaczenie, które z powodzeniem wskrzesi te urządzenia.

Oprócz tabletów można zwrócić uwagę na swego rodzaju nieobecność jeszcze innych urządzeń. Smartwatch’e na MWC 2016 również przeszły zupełnie bez echa.

Gadżety się zmieniają, a każdego roku zainteresowanie konsumentów skierowane jest w inną stronę. Jedno jest pewne – mobile pozostaje nienaruszony, mobile is everything, co stało się mottem tegorocznej edycji Mobile World Congress.

Komentarze:

Comments

comments