Adblock odsłonił problemy rynku wydawców. Nie tylko mobilnych

Grzegorz Chyliński

24-09-2015
Adblock odsłonił problemy rynku wydawców. Nie tylko mobilnych

Któż by przypuszczał, że wydanie nowej wersji systemu iOS 9 rozbudzi tyle dyskusji o zasadności reklam na urządzeniach mobilnych? Temat AdBlocka i jego popularności należy traktować wielowątkowo, nie należy jednak zapominać o dwóch głównych graczach: wydawcy i użytkowniku.

Dla statystycznego użytkownika AdBlock nie jest niczym nowym – część osób korzysta z niego na komputerach stacjonarnych, a część na systemie Android. Teraz pojawiła się taka opcja na systemie iOS i czas pokaże czy była to dobra decyzja.

Warto się skupić na problemie, który jest bardziej zauważalny. Wydawcy powinni głęboko zastanowić się nad modelem zarabiania na reklamie w mobile, tak, aby nie irytować użytkownika. Ważnym elementem jest sama budowa serwisu – powinien być on lekki, przyjazny i nie „atakować” irytującymi reklamami. To wcale nie jest trudnie to zrobienia – kluczem jest trzymanie się kilku, podstawowych zasad: jakość nad ilość reklam; capping dużych form reklamowych; szybkość ładowania stron (czy zawsze należy inwestować w strony RWD).

Wydawcy często zapominają o tym, że ich użytkownik jest w ruchu i nie jest przyjaźnie nastawiony do strony, która na wstępie waży 15 MB i wczytuje się kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund. Kwestia zarabiania na reklamie nie powinna przesłaniać przyjemności korzystania z serwisu. Taki efekt można osiągnąć stosując capping lub ścisłe targetowanie reklam. Wiedza oraz dopasowany do użytkownika przekaz pozwoli uniknąć wysokiego poziomu irytacji. Wydawca powinien przedkładać jakość nad ilość.

AdBlocki mają też wady. Niedawno jeden z twórców przyznał, że powodem dla którego wycofał swój produkt było to, że nie chce stać pomiędzy użytkownikami i wydawcami. Wydawców czeka dużo pracy. Muszą uzmysłowić internautom jedną kwestię – nierozłącznym elementem darmowych treści jest to, że reklama dzięki temu właśnie wydawcy może tworzyć wartościowe treści.

Warto podkreślić, że reklama mobilna to nie tylko mobilne www, ale także aplikacje, w których AdBlocki nie radzą sobie tak dobrze.

Autor

Grzegorz Chyliński, CEO sieci reklamy mobilnej Adrino

 

Komentarze:

Comments

comments