Amazon Advertising – przegląd formatów reklamowych 

Michał Pańko

16-03-2023
Amazon Advertising – przegląd formatów reklamowych 

W 2022 roku Amazon osiągnął 514 miliardów dolarów przychodu netto ze światowej sprzedaży. Międzynarodowy gigant z otwartymi rękami zaprasza do współpracy coraz więcej nowych sprzedawców. Transgraniczna ekspansja to istotny krok w stronę rozwoju oraz skalowania biznesu.

Każdego dnia na Amazon pojawiają się tysiące nowych produktów, które giną w gąszczu pozostałych, bardziej popularnych ofert. Podstawą sukcesu jest wybór towarów oparty o analizę konkurencji, perfekcyjnie przygotowany listing, jakościowe zdjęcia i grafiki, dobrze dobrany model sprzedaży oraz zorganizowana logistyka.

Wolnymi krokami od kilku lat Amazon mieszał na rynku reklamowym zdominowanym przez duopol Google i Facebooka. Gdzie w tym wszystkim jest reklama? To zwieńczenie wykonanej pracy, ponieważ kampanie reklamowe na Amazon pracują w symbiozie z jakościowym listingiem.  

Jak dać się znaleźć potencjalnym kupującym? Oto przegląd dostępnych formatów reklamowych. 

1. Sponsored products

Kampanie sponsored products to podstawowe narzędzie każdego sprzedawcy na Amazon. Dlaczego? Ponieważ bez nich zmniejszamy szansę na skuteczne dotarcie do potencjalnego klienta. Sponsored products nie tylko pozwala wpłynąć na widoczność produktu, ale przede wszystkim skutecznie zwiększać konwersję. Wśród opcji targetowania możemy zdać się na algorytmy Amazon lub postawić na sprawdzone słowa kluczowe i ustawić je manualnie. Kampanie są w pełni mierzalne, pozwalają na monitorowanie zwrotu z inwestycji czy poziomu impresji. Linkowanie prowadzi bezpośrednio do produktu.

Kluczowe benefity:

– możliwość automatycznego lub manualnego targetowania pod słowa kluczowe lub produkty konkurencji;

– możliwość wykluczenia słów, na które nie chcemy reklamować produktów;

– rozliczanie w modelu CPC;

– mierzalność: CTR, CPC, ACOS, ROAS, Impresje; 

– kierowanie bezpośrednio do produktu;

– reklamy widoczne są wśród wyników wyszukiwania oraz w rekomendacjach produktowych. 

Przykład formatu reklamowego:

Fot: Amazon Advertising Sponsored Products

 

2. Sponsored Brands

Kampania Brandowa wpływa na zbudowanie świadomości marki wśród użytkowników Amazon poprzez zaprezentowanie kilku produktów z oferty.  Pozwala na dotarcie do potencjalnych kupujących, którzy jeszcze nie mieli styczności z produktem. Dzięki narzędziu kreatywnemu od Amazon, możemy wybrać spośród trzech formatów reklamowych: prezentacja kolekcji produktów, wyróżnienie wcześniej zbudowanego sklepu lub format wideo z wcześniej przygotowanym filmem.

Kluczowe benefity:

– możliwość dotarcia do nowych kupujących;

– rozliczane w modelu CPC;

– przekierowanie do strony sklepu lub dedykowanego landing page;

– reklamy widoczne są na karcie produktu oraz w wynikach wyszukiwania na górze, w środku oraz na dole strony; 

– kampanie brands poza podstawowymi wskaźnikami pozwalają mierzyć new-to-brand customers; 

– dostępny jedynie dla sprzedawców z zarejestrowaną marką w Amazon Brand Registry. 

Przykład formatu reklamowego:

Fot: Amazon Advertising Sponsored Brands

 

3. Sponsored Display

Opcja reklamowa dla aktywnych sprzedawców umożliwiająca dotarcie do odbiorców w Amazon oraz poza platformą. Bazuje ona na generycznych materiałach displayowych, które mogą być optymalizowane pod względem zasięgu (rozliczane w VCPM), wizyt na stronie (rozliczane w CPC) lub pod kątem konwersji (rozliczane w CPC). Do wyboru mamy dwa formaty reklamowe – pierwszy bazuje na opcjonalnej grafice lub samym produkcie, a drugi na wideo prezentującym pojedynczy produkt. Kampanie Sponsored Display można targetować kontekstowo pod produkty i kategorie lub grupy docelowe.

Kluczowe benefity:

– możliwość dotarcia do nowych kupujących także poza platformą;

– dowolność w wyborze modelu rozliczenia (VCPM, CPC);

– targetowanie pod produkty konkurencji lub do grup docelowych;

– przyciągające uwagę formaty reklamowe; 

– dostępny jedynie dla sprzedawców z zarejestrowaną marką w Amazon Brand Registry.

Przykład reklamy Sponsored Display

Fot: Amazon Advertising Sponsored Display

 

4. Amazon DSP

Platforma Amazon DSP, czyli demand-side platform pozwala na automatyczny zakup reklam z wielu źródeł. Można go porównać do znanego w świecie e-commerce programmatica. Skierowany jest do reklamodawców z aktywną sprzedażą na Amazon, ale także do tych, którzy nie posiadają konta na platformie. Amazon DSP umożliwia reklamodawcom stworzenie dedykowanych i oryginalnych kreacji, które kierują do strony produktu, sklepu czy witryny marki. 

Kluczowe benefity:

– możliwość reklamowania na Amazon i poza nim;

– dostępność dla marek niesprzedających na Amazon;

– możliwość wykorzystania do cross-sell lub up-sell;

– rozliczenie w modelu CPC lub VCPM;

– targetowanie do grup docelowych; 

– możliwość użycia własnych kreacji.

Możliwości reklamy na Amazon są szerokie, jednak nic nie dzieje się samo. Algorytmy potrzebują czasu, aby zacząć osiągać satysfakcjonujące nas wyniki. Dlatego nie warto zrażać się, jeśli w pierwszym tygodniu od uruchomienia reklamy, postawione cele nie przyniosą założonych efektów. Pierwsze dwa miesiące reklamy powinny zostać potraktowane jako Test & Learn. Stawiając pierwsze kroki, warto zainwestować swój czas, by zrozumieć, w jaki sposób działa panel reklamowy Amazon. W przyszłości może to zaowocować długofalowym sukcesem. 

W mojej opinii reklama na Amazon to absolutny must-have dla sprzedawców. Pozwala nie tylko dać się odnaleźć, ale także nie dać o sobie zapomnieć. 

Należy jednak pamiętać, że budowanie sprzedaży na marketplace to nie tylko udostępnienie produktu do sprzedaży na platformie, a ciężka i żmudna praca nad contentem, takim jak: dopasowane keywordy, opracowane tytuły, bullet pointy, przyciągające wzrok zdjęcia czy filmy. To także odpowiednie przygotowanie prawne, podatkowe, logistyczne, technologiczne (integracja z ERP czy kurierem) oraz zabezpieczenie własności intelektualnej. 

W Grow Now do sprzedaży na marketplace podchodzimy kompleksowo, dlatego jeśli chcesz skalować swój biznes, wykorzystując globalny potencjał Amazon i innych platform, odwiedź nasz serwis. Pomożemy na każdym etapie tego procesu.

Autor:

Michał Pańko, Marketplace Growth Manager Grow Now (Group One)

 

Komentarze:

Comments

comments