Aplikacja jako system do badania opinii społecznej. To możliwe

Aplikacja jako system do badania opinii społecznej. To możliwe

Czasy, kiedy telefon służył głównie do rozmów, minęły bezpowrotnie. Dzisiejsze smartfony posiadają wiele zastosowań, a liczba dostępnych aplikacji ciągle rośnie. Na pozór niewielkie urządzenie, niesie ze sobą także niemały potencjał badawczy. Smartfony dzisiaj to alternatywne narzędzia do przeprowadzania tradycyjnych ankiet.

Przedsiębiorstwa z ogromną chęcią zbierają informacje, które pozwolą im na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, a co za tym idzie na zwiększenie sprzedaży. Marketerzy mają obecnie dostęp do różnych aplikacji mobilnych, które pozwolą im na przygotowywanie ankiet i zbieranie informacji o użytkownikach kanału mobile. My zaobserwowaliśmy 3 rodzaje.

Ankiety i sondaże

Jednym z najnowszych przykładów jest działająca od trzech miesięcy aplikacja na Androida o nazwie Flayers.

Badania Flayers zazwyczaj prowadzone są przed emisją kampanii w celu poznania potrzeb użytkowników lub po, w celu poznania opinii odbiorców na temat wyświetlanych treści.

70 proc. stanowią tam pytania zamknięte jednokrotnej odpowiedzi, 25 proc. pytania zamknięte wielokrotnego wyboru, a 5 proc. pytania otwarte. Średni czas uzyskania odpowiedzi od chwili wysłania pytań do użytkowników wynosi we Flayers od 25 min do 2 godzin, a więc to szybki sposób na reaserch i badania dla firm.

Twórcy Flayers właśnie wypuścili raport Mobile Flayers Research 2015 z badań przeprowadzonych na użytkownikach swojej aplikacji. W raporcie m.in. informacje na temat bankowości mobilnej, porównywarek cenowych i serwisów społecznościowych.

Crowdsourcing

Z badań rynkowych w formie crowdsourcingu korzysta aplikacja TakeTask. Ankietowanym może zostać każdy posiadacz smartfona, który pobierze aplikację z Google Play. Jakie zadania czekają na użytkowników? Zlecenia najczęściej dotyczą monitoringu cen, ekspozycji towarów na półkach, dostępności promocji, kontroli wystaw sklepowych czy badania konkurencji.

TakeTask szczyci się tym, że takie ankiety są szybkie w realizacji – od zgłoszenia zapotrzebowania na określone informacje do otrzymania raportu końcowego mija maksymalnie kilka dni, a samo ich zebranie w terenie trwa ok. 24 godzin.

Każde poprawnie wykonane zadanie jest nagradzane, w sposób w jaki zostało to określone przed podjęciem działania. System punktacji zamienia się na pieniądze, które następnie można przelać na własne konto bankowe.

Badanie pasywne

Z końcem 2014 roku agencja Spicy Mobile uruchomiła aplikację Mobience, która działając w tle rejestruje aktywności użytkownika na smartfonie. Aplikacja dostępna jest na Androida. Badanie Mobience jest badaniem pasywnym. Instalując aplikację dołączamy do panelu badawczego i dostarczamy dane o korzystaniu z urządzeń mobilnych. Aplikacja badawcza działa w tle i rejestruje aktywności. Firma już kilka razy dzieliła się informacjami z aplikacji, a wyniki możecie znaleźć na GoMobi.pl m.in. tu i tu.

Warto podkreślić, że pomiar pasywny ze względu na swój charakter nieprzerwanego działania, na bieżąco zbierającego i analizującego dane, jest dokładniejszy i bardziej precyzyjny niż metody deklaratywne. Pasywne metody badawcze najbardziej rozpowszechnione są w badaniach prowadzonych na telewidzach.

Badania za pomocą mobile możliwe

Samodzielne aplikacje lub w połączeniu z dedykowanymi platformami to nowe narzędzia badawcze. Być może nie są to jeszcze aż tak zaawansowane systemy, jakimi dysponują instytuty badawcze i wyspecjalizowane firmy, ale posiadają szereg funkcji oraz typów ankiet, dzięki czemu są w stanie zaspokoić potrzeby marketerów na analizy i badania.

Jedną bez wątpienia ich przewagą jest cena, która potrafi być wielokrotnie niższa niż w tradycyjnych instytutach.

Komentarze:

Comments

comments