Bankowość mobilna na dobrej ścieżce

Bankowość mobilna na dobrej ścieżce

Według badania NetTrack firmy Millward Brown mamy w tej chwili w Polsce ok. 18 mln internautów, czyli wychodzi na to, że 62 proc. Polaków korzysta z internetu. “Korzystanie” oznacza dla internauty, że kilka razy w tygodniu spędza po kilka godzin przez komputerem. Na pewno spore jest grono osób, które ma dostęp do sieci, ale raczej korzysta z niej sporadycznie lub po prostu wtedy kiedy musi. Czy dostęp do konta bankowego online jest dla nich wystarczającą motywacją? Chyba tak, skoro zgodnie z danymi Związku Banków Polskich (ZBP) opublikowanymi w raporcie NetB@nk na koniec 2013 roku dostęp do bankowości internetowej miało 22 mln Polaków. Na ten wynik składa się ilość wszystkich umów z klientami indywidualnymi, gdzie mają oni dostęp do bankowości internetowej.

Bankowość internetowa popularniejsza niż sam internet

Jak widać po porównaniu liczby internautów i liczby klientów bankowości internetowej, popularność tej ostatniej jest znacznie większa niż potencjalna liczba klientów.

Raport NetB@nk określa też liczbę aktywnych osób korzystających z bankowości internetowej, w tym mobilnej na ok. 12,5 mln. Ta liczba jest jeszcze wyższa, jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę 1,1 mln kont biznesowych (MSP). Warto dodać, że od 2010. z roku na rok systematycznie rośnie też liczba osób aktywnie korzystających z dostępu do bankowości mobilnej.

Polacy docenili i polubili nowe możliwości oferowane przez banki. Eksperci są zgodni, że gwałtowny wzrost popularności bankowości internetowej w polskim społeczeństwie, to efekt połączenia w jednej usłudze wygody i oszczędności czasu oraz preferencyjnych warunków finansowych.

Bankowość mobilna czyli internetowa tylko znacznie lepsza

W pierwszym okresie rozwoju aplikacje mobilne banków miały za zadanie udostępniać rozwiązanie kompletne, rozwiązanie z powodzeniem zastępujące serwis internetowy. Zapewnienie typowych funkcji bankowości transakcyjnej znanych z “dużego WWW” nie robi już jednak na nikim wielkiego wrażenia. Mobile inspiruje i daje nowe możliwości – poniżej kilka wyróżniających się przykładów.

Na pewno warto usuwać bariery tradycyjnej bankowości często przenoszone do WWW jak np. kwestia podpisu. Wiele usług bankowych nadal uruchamianych jest tradycyjnym “podpisem w oddziale”. Tymczasem smartfon otwiera nowe możliwości szybkiej i wygodnej komunikacji z bankiem. Inspirującym przykładem jest najnowsza aplikacja Meritum Banku, gdzie założenie konta polega na przesłaniu skanu dowodu osobistego.

Z kolei dzięki powiadomieniom PUSH i geolokalizacji odświeżona niedawno aplikacja mBanku przesyła mi powiadomienia o ofertach jej partnerów handlowych znajdujących się w mojej okolicy lub w miejscu, gdzie aktualnie przebywam. Interesujące jest to, że poinformowanie o najbliższym bankomacie czy dostępnych środkach na koncie nie wymaga tam logowania – takich funkcji na dekstopie nie ma, ale w mobile odnajdziemy je w wielu aplikacjach, w tym na przykład w ING swego czasu wprowadzające ją jako jeden z pierwszych.

Ciekawym kierunkiem rozbudowy oferty aplikacji banku jest apka BZ WBK. Bankowcy robią wszystko, abyśmy zostawili portfel w domu. Chcemy wypłacić gotówkę nie posiadając przy sobie karty, mamy usługę “wypłata bez karty”. Na pewno docenią ją osoby np. biegające z telefonem, gdzie w stroju sportowym na portfel zwykle nie ma już miejsca.

Ale bankowość mobilna to przede wszystkim szansa na wprowadzenie nowych rozwiązań do systemów bankowych. Możemy łączyć dane, które posiada bank z technologicznymi możliwościami telefonu i dzięki temu oferować  zupełnie nowe rozwiązania, co z powodzenie realizuje Getin Bank w swojej aplikacji Getin Mobile.

Getin wprowadził ułatwienia z pogranicza finansów i życia codziennego – funkcja przechowywania paragonów i łączenia ich z transakcjami w banku. Dzięki logowaniu wężykiem uprościł codzienne korzystanie z banku – bajer niemal intuicyjny, bo znany już wcześniej ze smartfonów. Getin jest także jednym z polskich banków, gdzie za pomocą telefonu dokonamy również płatności mobilnych.

Płatności mobilne – nowa ziemia obiecana banków

Wzrost gospodarczy, nowe modele smarfonów, ogólne poczucie bezpieczeństwa cały czas pozytywnie wpływają na rosnące grono aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Jednak pojawiają się duże znaki zapytania o dalsze etapy rozwoju. Kluczowym aspektem wśród najczęściej pojawiających się ograniczeń bankowości mobilnej pozostaje system płatności mobilnych. Rozwiązanie tego problemu staje się priorytetem banków, dzięki czemu ich “Banki w telefonie” staną się narzędziem również do płacenia, a nie jedynie rozbudowanym serwisem transakcyjnym znanym z bankowości internetowej.

Padają nawet opinie, że wirtualny portfel jest dziś dla nich niczym święty Graal. Dzieje się tak dlatego, że wszyscy chcą go mieć. Nie tylko banki, ale także operatorzy telekomunikacyjni budujący w ostatnim czasie wirtualne portfele solo oraz do spółki z nimi, a także firmy telekomunikacyjne i operatorzy kart płatniczych na czele z Visą i MasterCard.

Rynek płatności jest o tyle ciekawy, że z jednej strony mamy w Polsce jedną z największych w Europie liczbę kart zbliżeniowych (w 2013 roku było ich około 20 mln!). Z drugiej strony np. w III kw. 2013 odnotowano spadek liczby kart kredytowych. Dodatkowo w IV kw. 2013 po raz pierwszy od początku 2012 roku zmniejszyła się liczba kart płatniczych, przez co oddalamy się od europejskich standardów w tej dziedzinie. Dlatego to właśnie mobile staje się sposobem na upowszechnienie płatności bezgotówkowych. Taki kierunek potwierdzają informacje płynące z najbardziej rozwiniętych rynków europejskich. W Wielkiej Brytanii British Bankers Association (BBA) poinformowało o podwojeniu w ciągu roku ilości transakcji mobilnych. Obecnie klienci w UK realizują już 5,7 mln transakcji dziennie, za pomocą smartfonów i innych urządzeń mobilnych!

Rozwiązania banków i innych podmiotów jeśli się przyjmą, dadzą bankowości mobilnej kolejny mocny impuls rozwoju, kosztem bankowości tradycyjnej realizowanej w oddziałach, a nawet kosztem bankowości internetowej. Zaś posiadający coraz mniej czasu użytkownicy zyskają kolejne rozwiązanie umożliwiające szybkie i bezpieczne płatności.

Komentarze:

Comments

comments