Etapy projektowania aplikacji mobilnej i jak tym zarządzać

Etapy projektowania aplikacji mobilnej i jak tym zarządzać

Obecnie nikt nie wyobraża sobie życia bez smartfonów, a dokładniej bez różnorodnych aplikacji. Największą popularnością cieszą się różnego rodzaju gry, media społecznościowe oraz mapy. Stworzenie takiego oprogramowania jest procesem złożonym, podczas którego trzeba zadbać o sprawny kod i szkielet aplikacji, UX i grafikę. W celu uporządkowania swojej pracy programiści najczęściej wykorzystują innowacyjne systemy zarządzania projektami.

Aplikacja mobilna to nic innego jak oprogramowanie na smartfon czy tablet. Może mieć ona charakter rozrywkowy, biznesowy, handlowy, a nawet edukacyjny. Rozkłady jazdy, liczenie kalorii, platformy do nauki języków obcych czy e-randki to tylko kilka przykładów tego rodzaju narzędzi. Największą popularnością mogą się pochwalić aplikacje w rodzaju YouTube, Messenger, Facebook, Google Maps oraz Gmail.

Ich tworzenie jest procesem skomplikowanym, a osoby za to odpowiedzialne nie są w stanie sobie poradzić bez programów do zarządzania. Pozwalają one na odpowiedni nadzór nad każdym, najmniejszym nawet etapem produkcji aplikacji, bez którego niemożliwe byłoby uniknięcie błędów podczas tak wielopłaszczyznowych i wielofunkcyjnych procesów, realizowanych przez zwykle liczną grupę programistów, grafików, menedżerów oraz testerów.

1. Analiza wstępna aplikacji

Pierwszym etapem w procesie tworzenia aplikacji mobilnych jest wstępna analiza. To w tym momencie zostają określone wszystkie potrzebne do prawidłowego działania narzędzia oraz biblioteki. Wiąże się to również z wykonaniem pierwszego szkicu i projektu oraz ustaleniem planu pracy nad poszczególnymi elementami aplikacji. Już na tym etapie wszystko musi być precyzyjne oraz uporządkowane, dlatego też programiści wykorzystują tablice Kanban, na których mogą dokładnie zaplanować konkretny podział zadań. Równie przydatne są wykresy Gantta, które pokazuje dokładny podział projektu na rozplanowane w czasie etapy. Zarządzanie zadaniami to jest dla programistów nieodzownym elementem podczas tworzenia aplikacji, ale bez wątpienia ważny jest także, poza tablicami i wykresami, wbudowany komunikator (do płynnego porozumiewania się na temat projektu) oraz intuicyjny kalendarz. Takie funkcjonalności, ułatwiające pracę deweloperską, posiadają platformy zarządzania projektami.

2. Projektowanie funkcjonalne i makietowanie

Po dokładnym sprecyzowaniu celów i wymagań odnośnie tworzonej aplikacji mobilnej programiści przechodzą do projektowania. Na tym etapie przygotowywana jest cała architektura aplikacji. Następuje planowanie akcji, widoków, funkcjonalności i wydajności programu. Kluczowe jest wstępne ustalenie identyfikacji wizualnej produkowanej apki, która pozwoli na wyróżnienie się na bardzo konkurencyjnym rynku.

Od pierwszych chwil graficy oraz programiści powinni ze sobą współpracować, aby odpowiednio zaplanować interakcje w kodzie – ważne są na przykład informacje zwrotne, których potrzebuje użytkownik, aby czuć, że sprawnie kontroluje swoją aplikację. Takie działania nazywa się makietowaniem, które polega na tworzeniu pierwszego klikalnego interfejsu, tzw. “szkieletu”. Jest to próba oddania tego, w jaki sposób użytkownik będzie wchodził w interakcję z aplikacją. Następnym etapem jest tworzenie kodu na dostępnej platformie programowania. Wszystkie te kroki muszą być wykonane w odpowiedniej kolejności i w sposób uporządkowany, dlatego też również na tych etapach warto pamiętać o dobrym zarządzaniu projektem.

3. Projekt graficzny z podziałem na ekrany

Kolejnym etapem w tworzeniu aplikacji jest jej projekt graficzny. Wymaga on największej dokładności i opracowania interfesju, który będzie nie tylko funkcjonalny, ale również przyjazny w odbiorze dla użytkowników. W procesie projektowania korzysta się ze standardowych programów, takich jak Adobe Photoshop czy Adobe Illustrator, które umożliwiają tworzenie grafiki. Podobnym narzędziem jest przeznaczony na komputery firmy Apple edytor Sketch.

W grafice istotną rolę odgrywają również odpowiednio dobrane czcionki, ikony oraz kolory. W tym przypadku warto wybrać maksymalnie dwa rodzaje, które będą ze sobą współgrać i tworzyć spójną całość. Równie ważne są animacje połączone z obsługą dotykową aplikacji. Pozwalają one użytkownikom płynnie przechodzić z jednej funkcji do kolejnej – np. odtwarzać muzykę, zmieniać piosenkę, przejść do listy odtwarzania. Oczywiście nie można również zapomnieć o interfejsie dotykowym, który determinuje sposób korzystania z całej aplikacji, dlatego też elementy graficzne powinny być dostosowane do maksymalnej wielkości 9 x 9 mm ekranu.

4. Prace programistyczne i testowanie

Nowo powstała aplikacja mobilna nie może posiadać żadnych błędów, które ograniczyłyby jej funkcjonalność. W tym celu przeprowadzane są testy, które wychwytują nawet najdrobniejsze niedoskonałości. Osoby testujące aplikację sprawdzają poprawność kodu oraz oceniają prawidłowość założonych funkcji. Ten etap nazywany jest często “przeklikiwaniem aplikacji” – testerzy, którzy nie znają jej budowy, wcielają się w przyszłych użytkowników, korzystając ze wszystkich dostępnych opcji i wpisując najróżniejsze wartości do programu. Każdy błąd, który wyjdzie na jaw na tym etapie, może cofnąć projekt do poprzednich etapów realizacji. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, a ponadto jest bardzo czasochłonne. Precyzja działania i dokładne rozplanowanie zadań za pomocą dobrego zarządzania projektem już na samym początku umożliwia eliminację większości potencjalnych błędów. Odpowiednio przygotowana i sprawdzona aplikacja może przejść do końcowych etapów, czyli wdrożenia oraz jej promocji.

5. Produkcyjne wdrożenie oraz promocja aplikacji

Końcowa wersja aplikacji musi spełniać zarówno rolę funkcjonalną, jak i wizualną. W przypadku błędów, za pomocą systemu zarządzania projektem z łatwością można wrócić do wcześniejszego etapu i znaleźć dane niedociągnięcie. Ostateczne testy przeprowadzane przez osoby zewnętrzne oraz pracowników firmy pozwalają ocenić poprawność działania oraz łatwość obsługi całej aplikacji.

Proces powstawania apki jednak nie kończy się na testowaniu. Ostatnim etapem jest wdrożenie aplikacji i szkolenia administratorów. Jeśli istnieje potrzeba, stworzony projekt może być dalej rozwijany i rozbudowany o nowe funkcje, jednak bez naruszania jego dotychczasowej użyteczności. Po wypuszczeniu aplikacji do sklepu warto również zadbać o odpowiednią promocję, obserwować reakcję użytkowników i raz na jakiś czas aktualizować oprogramowanie.

6. Przydatne narzędzia i ich funkcjonalność

Etapów tworzenia aplikacji jest wiele, dlatego też warto cały proces dokładnie zaplanować za pomocą systemu zarządzania projektem. Takie platformy skupiają w jednym miejscu wszystkie niezbędne do skutecznej pracy narzędzia. System zarządzania projektem to jednak nie tylko duże udogodnienie dla pracowników, ale również dla szefa całego zespołu. Dzięki takiej platformie może on na bieżąco sprawdzać raporty finansowe i czasowe oraz monitorować poszczególne zadania. Moduł Wiki natomiast umożliwia mu zamieszczać aktualne informacje, regulaminy czy ogłoszenia. Za pomocą programów do zarządzania lider zespołu sprawdzi również, ile czasu nad danym zadaniem pracuje programista, dzięki czemu potrafi dokładnie wycenić koszt zaprojektowania danej aplikacji.

7. Porządek i podział czyli efekty uboczne zarządzania projektem

W przypadku tworzenia aplikacji mobilnych korzystanie z innowacyjnej platformy do zarządzania projektami to nie tylko gwarancja porządku w pracy, ale również szereg innych korzyści. Taki system gromadzi ważne dane i zasoby w jednym miejscu. Wszystkie wbudowane narzędzia są łatwe w obsłudze i użyteczne, dzięki czemu pozytywnie wpływają również na komunikację w grupie oraz przyspieszają realizację zadań. Dodatkowo interfejs graficzny takich platform jest nowoczesny, a jednocześnie przyjemny i wygodny w użytkowaniu. Duże udogodnienie stanowi również możliwość zalogowania się do systemu z dowolnego miejsca i urządzenia.

8. Jaki system zarządzający wybrać?

Na rynku jest mnóstwo systemów do zarządzania projektami. Co ciekawe, aby znaleźć odpowiedni system zarządzający, który pomoże podczas tworzenia aplikacji mobilnych. Osobiście zrobiłem szeroki research rozwiązań i okazuje się, że wcale jednak nie trzeba udawać się na rekonesans do Kalifornii czy poszukiwać azjatyckich rozwiązań. Jest całkiem ciekawe rozwiązanie polskie do zarządzania projektami o wdrożeniach zarówno dla organizacji kilkunasto, kilkusiesięcio jak i dziesięciotysięcznych organizacji. Mowa o IC Project – narzędziu, które pozwala odpowiednio zarządzać projektem na różnych etapach jego realizacji przy pomocy specjalistycznych funkcjonalności, takich jak właśnie wykresy Gantta czy tablice Kanban. Polska platforma pomaga także w rozdzieleniu zadań, komunikacji między twórcami czy w testowaniu poszczególnych części realizacji. Co ważne, jest dużym ułatwieniem pod kątem menadżerskim – pozwala wycenić projekt i przygotować odpowiednie raporty finansowe.

Polski sektor aplikacji mobilnych ma się coraz lepiej, śmiało konkuruje na światowym rynku (Booksy, Docplanner, Brainly itp.) Można stawiać na krajowe platformy do zarządzania projektami, szczególnie gdy cechują się konkurencyjnymi funkcjonalnościami a ich cena jest bardzo konkurencyjna do popularnej JIR-y. Ciekaw jestem z jakich systemów Wy korzystacie do zarządzani procesem tworzenia aplikacji?

 

Komentarze:

Comments

comments