Marketing automation w świecie mobile

Marketing automation w świecie mobile

Obecnie około 44 proc. Polaków posiada smartfony. Ten wskaźnik regularnie wzrasta i według prognoz na początku 2015 już około 60 proc. z nas będzie posługiwać się tymi urządzeniami. Ponad połowa użytkowników smartfonów aktywnie korzysta z sieci, a 78 proc. z nich przegląda za pośrednictwem różnorodnych aplikacji oferty produktów i usług. To ogromny potencjał, w którym marketerzy upatrują możliwość lepszego dotarcia do potencjalnego klienta.

Urządzenia mobilne, w szczególności smartfony, to osobiste gadżety, z którymi niemalże się nie rozstajemy, bowiem możemy z nich korzystać w każdym miejscu i o każdej porze. Stanowią one dla nas doskonałe źródło dostępu do zasobów interentu, czyli do ogromnej bazy informacji. To również świetne kanały komunikacji marketingowej i m-commerce. Już co trzeci aktywny internauta dokonuje zakupów online za pomocą smartfona, a 94 proc. użytkowników tych urządzeń deklaruje, że reklama online jest przydatna w procesie zakupowym. Marketerom połączenie działań w sferze mobile z marketing automation, pozwoli na poznanie zachowań i preferencji e-konsumenta oraz dostosowanie komunikacji do jego potrzeb.

Dwie drogi działania dla marketing automation

Nowoczesne systemy automatyzacji marketingu, takie jak iPresso, pozyskują dane o konsumentach z wielu różnych źródeł, zarówno online, jak i offline. Marketing automation pozwala poznać zachowania konsumentów w sieci i wykorzystać informacje na temat indywidualnych osób w wiadomości e-mail, na stronie WWW czy też w sprzedaży bezpośredniej. Pozyskane dane stosuje więc do spersonalizowanej komunikacji marketingowej. W sytuacji gdy coraz więcej internautów przegląda zasoby internetu za pomocą urządzeń mobilnych i aż 16 proc. e-konsumentów codziennie korzysta z internetu w smartfonie, systemy marketing automation mają doskonałą możliwość wykorzystania mobilnych stron internetowych jako źródeł komunikacji z ich użytkownikami.

Drugą możliwością zastosowania automatyzacji marketingu w obszarze urządzeń mobilnych, jest jej integracja z aplikacjami mobilnymi – korzysta z nich 93 proc. użytkowników smartfonów! Wyobraźmy sobie, że możemy zidentyfikować osobę korzystającą z aplikacji mobilnej, jej dane kontaktowe zapisać w naszej bazie, a następnie monitorować jej zachowania, takie jak wykonywane przez nią akcje, przeglądane ekrany i sekcje tematyczne, wprowadzane dane oraz czas spędzony w aplikacji. Dzięki takiej obserwacji, preferencje i zachowania z aplikacji mobilnych mogą być wykorzystywane w lepszym dopasowaniu treści aplikacji, usług i komunikacji na stronach internetowych, obsługi klienta i przygotowanych dla niego ofert.

Proximity marketing

Nowego wymiaru w integracji z marketing automation nabiera również proximity marketing czyli tzw. marketing sąsiedztwa. Polega on na bezprzewodowej dystrybucji elektronicznych treści promocyjnych, takich jak kupony zniżkowe, pliki audio i wideo, opisy produktów i inne materiały reklamowe. Informacje te przekazywane są na przenośne urządzenia, takie jak smartfon czy tablet, znajdujące się w danej lokalizacji (określanej za pomocą geolokalizacji), na przystankach, stacjach, w bankach, sklepach i innych obiektach, gdzie można spodziewać się obecności i wzmożonej aktywności użytkowników aplikacji mobilnych. Warunkiem przesyłu informacji jest obecność urządzenia w polu sieci komórkowej, obszarze internetu Wi-Fi lub zasięgu bluetooth emitowanego z reklamy outdoor. Dzięki integracji systemów automatyzacji marketingu z systemami służącymi do obsługi proximity marketing, aplikacje mobilne nie tylko wiedzą czy w okolicy danego użytkownika dzieje się coś ciekawego, ale również, że to jest właśnie to czego szuka i potrzebuje. Dzieje się tak dzięki temu, że systemy marketing automation pozyskały wcześniej informacje o danym użytkowniku na podstawie jego zachowań w różnych źródłach komunikacji, w tym na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych.

Intensywne wykorzystywanie zasobów internetu mobilnego oraz aplikacji mobilnych przez użytkowników smartfonów sprawiło, że źródła te stały się niezwykle atrakcyjnymi kanałami komunikacji marketingowej. Pozwalają one na bardziej precyzyjną, indywidualną i ściśle dostosowaną do potrzeb komunikację z potencjalnymi klientami.

 

Komentarze:

Comments

comments