O tym się nie mówi. Wpływ hostingu dedykowanego na Twój e-commerce

Damian Staniak

28-02-2024
O tym się nie mówi. Wpływ hostingu dedykowanego na Twój e-commerce

Z czego składa się dobry sklep internetowy? Jedni powiedzą, że z dobrej oferty, ładnego frontu i sprawnego marketingu. Drudzy, że to wypadkowa technologii, które pomagają skalować biznes i przyspieszać jego rozwój. 

Otóż obie strony mają rację, obecne realia e-commerce to przede wszystkim umiejętność do szybkiej adaptacji pod coraz to nowsze trendy i wymogi samych klientów.

Nie ważne, jak bardzo rozdrabnialibyśmy się nad ww. składowymi, jest jedna rzecz, która jest tożsama dla wszystkich – hosting. 

Dlaczego ignorujemy hosting w e-commerce? 5 głównych powodów

1. Hosting nie sprzedaje – jest to bardzo złudne stwierdzenie. Wszystkie transakcje, odwiedziny na witrynie i obsługa zapytań są obsługiwana właśnie przez hosting. To on odpowiada za bezproblemowy przepływ informacji pomiędzy Twoim CMS i Twoją ofertą. To dzięki niemu kupujący może szybko przejść do realizacji zakupów i dokonać płatności. Dzięki jego zasobom możesz ulepszać i rozwijać sklep tym samym usprawniając ścieżkę zakupową. 

2. Nie skalujemy lub robimy to za późno – zwłaszcza na początkowym etapie tworzenia e-commerce nie wiemy, jak bardzo biznes urośnie. Celem każdego e-commerce jest wzrost, dlatego wybieranie ograniczonego hostingu szybko skutkuje długiem technologicznym. Przez to, musimy chaotycznie zmieniać dostawcę lub notujemy spadki wydajności i przychodów!

3. Hosting działa zakulisowo – sytuacja bardzo alegoryczna do procesora w Twoim komputerze czy laptopie. Interweniujemy tylko wtedy, gdy zaczyna brakować mocy obliczeniowej lub kiedy całkowicie przestaje działać. Infrastruktura hostingowa to podstawa w sprawnym komunikowaniu witryny, wtyczek, wyszukiwarek czy nawet zaplecza produktowego. Można powiedzieć, że jeżeli CMS jest mózgiem, tak hosting jest sercem e-commerce’owego organizmu.

4. Nie wiemy na co wpływa – a zwłaszcza w ujęciu silnika sklepu internetowego, z którego korzystasz. Nie każdy hosting jest zdatny do obsługi setek / tysięcy zapytań jednocześnie. Nie każdy również pozwoli utrzymać wiele równoległych sesji logowań i nie pozwoli wdrażać nowych technologii skalujących Twoją ofertę.

5. Chcemy oszczędzić – wybierając tzw. „oferty pudełkowe”, gdzie jedynym kryterium jest znalezienie opcji zawierającej święte trio (transfer, certyfikat SSL, przestrzeń na dane). Co z kolei odchodzi na drugi plan, to wersja PHP, technologie skalujące, backup, DevOps oraz wiele innych. Te rzeczy wyjaśniam w dalszej części artykułu.

Nie jest sztuką kupić hosting. Sztuką jest zrozumienie jego wpływu na Twój biznes

Najczęstsza sytuacja występująca w rodzimych realiach to chęć rozpoczęcia sprzedaży tak szybko, jak to możliwe. W pierwszej kolejności wybieramy CMS, na którym będziemy prowadzić sprzedaż, naszą głowę zajmuje oferta produktowa i wygląd sklepu. Dopiero na szarym końcu martwimy się o pozostałe technikalia (w tym hosting). 

Czy sam wybór silnika sklepu internetowego powinien warunkować wybór hostingu?

No i już na tym etapie trzeba wyklarować kilka rzeczy. Silnik sklepu internetowego powinien być już solidną podstawą do wyboru infrastruktury hostingowej. Dlaczego? Gdyż warunkuje technologie, które hosting musi spełniać. W przeciwnym wypadku sklep nie osiągnie swojego pełnego potencjału. 

Przykładów mamy tutaj co niemiara, koronnym niech będzie silnik sklepu Magento 2. Dlaczego używam akurat jego? Gdyż jest obecnie jedynym CMS’em, który pozwala kompleksowo zarządzać całym e-commerce na wielu instancjach, jednocześnie będąc w top 3 rozwiązań e-commerce na świecie. 

Wracając do meritum. Chcąc zatankować bolid F1 nie użyjemy zwykłej benzyny. Magento, prócz swoich zaawansowanych funkcji wymaga specjalistycznego hostingu, który będzie w stanie utrzymać i skalować jego możliwości (tj. silnika). 

Przykładem niech będą technologie takie jak:

– Varnish Cache,

– engineX,

– CDN,

– Redis.

Oczywiście nikt nie wymaga, abyś miał wiedzę webmastera z kilkuletnim stażem. Wszak po to wybierasz firmy, żeby pokazały Ci możliwości, prawda? 

Jak dużo tracisz, wybierając hosting bez wiedzy?

Pamiętaj, że hosting to fundament, na którym budujesz swój e-commerce. To on pozwoli Ci dywersyfikować ofertę, rozbudowywać funkcjonalności i skalować sprzedaż. W dużej mierze przyczyni się do tego, czy Twój biznes będzie rotował, czy też nie.

Jeżeli podczas wyboru kierujesz się jednie marką i rekomendacją wynikającą z popularności jakiegoś providera – to nie mam dla Ciebie dobrych wieści. Dług technologiczny czeka za rogiem i zaciera rączki!

Zdecydowana większość hostingów „pudełkowych” oferowana na rodzimej scenie providerów nadaje się na prowadzenie mikrobiznesu lub bloga, czy strony informacyjnej.

Szukaj ludzi, a nie maszyn – dobra praktyka dla wyboru hostingu e-commerce

Wszyscy lubimy łatwe decyzje. Te zakrawające o specjalistyczną wiedzę, są już z kolei solą w oku dla wielu z nas. Dla Ciebie, jako właściciela biznesu powinny liczyć się główne parametry:

– możliwość skalowania,

– technologie wspierające silnik CMS lub docelowy CMS,

– całodobowy support 24/7,

– DevOps, 

– technologie balansujące ruch,

– wysokie SLA (dostępność), 

– bezpieczeństwo i monitoring ruchu.

Każdorazowo, powinieneś szukać firmy, która umówi się z Tobą na audyt technologiczny oraz wskaże prawidłowe i realne zapotrzebowanie. Pamiętaj, że wybierając ofertę pudełkową, nie jesteś w stanie dyktować warunków dotyczących jakości obsługi, jak i samej specyfikacji hostingu. 

5 najważniejszych cech hostingu dedykowanego, które musisz znać

1. Zasada 3C (clear / close / can do) – czyli klarowność, bliskość i gotowość do ciągłej optymalizacji. Tym powinien wyróżniać się Twój idealny provider. Powinieneś móc zadzwonić do technika o każdej porze dnia i nocy, żeby sprawdzić, czy z Twoim sklepem dzieje się coś niedobrego.

2. Szybkość i resource tailoring – powinno to iść w parze z doborem zasobów serwera do faktycznego i realnego zapotrzebowania sklepu w danym etapie rozwoju. Solidny provider umożliwi Ci bezproblemowe skalowanie i przydział dodatkowej mocy obliczeniowej.

3. DevOps – czyli dedykowana persona z pionu IT providera, która pomoże Ci zlokalizować błędy po stronie oprogramowania, wdrażanych rozwiązań CMS lub innych inicjatyw rozwojowych, które mogłyby przyczynić się do spadku jakości sklepu lub jego awarii. 

4. Bezpieczeństwo – wiesz, że 60% biznesów decyduje się zamknąć sklep w ciągu 6 miesięcy od ataku hakerskiego? Twoim priorytetem powinna być oferta pozwalająca zabezpieczyć transakcje i dane klientów. Odporność na ataki DDoS, SQL injection i inne – próbujące wykraść dane czy też będące ransomware’ami.

5. Optymalizacja ruchu – mowa tutaj o sytuacji, gdy na stronie sklepu notujesz wysoką liczbę użytkowników jednocześnie. Mowa też o wszelkich wyprzedażach, Black Friday, Cyber Monday i inicjatywach marketingowych. Chcesz, aby hosting dedykowany był odporny na duży ruch. Powinny zainteresować Cię takie technologie jak Load Balancing i podobne.

Czy rozwiązania hostingu dedykowanego są lepsze? Wybieraj świadomie!

Sama nazwa bycia dedykowanym daje już bazę do stwierdzenia, że tak. Niżej wskazuję najczęściej poruszane tematy przez naszych klientów.

Cena hostingu dedykowanego nie powinna być priorytetem – nawet godzinna przerwa w funkcjonowaniu sklepu internetowego może przynieść straty rzędu setek / tysięcy złotych!

Hosting dedykowany dba o SEO – Google nie lubi żółwi. Wie to każdy, kto kiedykolwiek miał styczność z pozycjonowaniem. Prawidłowo dobrany hosting pozwala zadbać o lepszy rating SEO. Jako wartość graniczną, powinieneś postawić 200ms czasu ładowania lub szybciej!

Pomaga rozwijać sklep bez niespodzianek – przykładowo, wdrażając nowe wtyczki czy autorskie narzędzia w sklepie internetowym (porównywarki, wyszukiwarki zaawansowane itp.). Posiadając wcześniej wspomniany support i DevOps możesz łatwo uniknąć awarii sklepu, konsultując wdrożenia ze specjalistą. 

Pozwoli sprzedawać więcej – w tym produkty wielowariantowe, konfigurowalne. Dobierając z providerem odpowiednie technologie hostingowe, otwierasz sobie furtkę do sprzedaży szerszej gamy produktowej. Pozostając przy większej sprzedaży – umożliwi ekspansję zagraniczną.

Hosting podstawą dywersyfikacji oferty e-commerce

Czym jest dywersyfikacja w e-commerce? Przede wszystkim umiejętnością sprytnego zarządzania ofertą i zasobami Twojego sklepu dla generowania możliwie największego zysku. 

Jak najczęściej dywersyfikujemy? Wybierając coraz nowsze rynki zbytu. Te w głównej mierze opierają się na platformach marketplace oraz ekspansji zagranicznej. Z racji, że ta pierwsza forma z reguły posiada własne zaplecze hostingowe, skupmy się na tej drugiej. 

Hosting pudełkowy a ekspansja zagraniczna – przykre realia

Ekspansja zagraniczna czyli tzw. Crossborder to coś, co w ostatnich latach mocno trenduje w naszych rodzimych e-biznesach. Polskie produkty są cenione w głównej mierze za jakość i konkurencyjną cenę. 

Załóżmy, że chcesz wejść na 3 nowe rynki. Czy proste założenie multistore na nowych domenach wystarczy? Oczywiście, że nie. Zwiększając liczbę sklepów, podwajasz, potrajasz liczbę zapytań, treści i oferty. Masz też większą bazę klientów, wzmożony ruch i więcej transakcji, które musisz bezpiecznie obsłużyć. 

Tutaj nawet ponadprzeciętny hosting „z pudełka” oddaje mecz walkowerem. 

Jeżeli chcesz bezpiecznie skalować swój e-commerce poza wirtualnymi granicami, musisz zdecydować się na rozwiązania dedykowane. Znalezienie providera, który umożliwi Ci zagospodarowanie maszyn zdolnych do obsługi zagranicznego i rodzimego ruchu to Twój priorytet. W przeciwnym razie (między innymi) tracisz klientów, renomę marki i narażasz się na kary finansowe.

Historia Fitanu.com – case study, które warto znać

Na wstępie mała errata – to nie jest lokowanie produktu. Myślę, że to fair, jeżeli prócz ogólnikowej wiedzy przytoczę przykład wdrożenia usługi dedykowanej dla dużej i znanej sieci sprzedaży z odzieżą sportową i nie tylko – Fitanu.com.

Być może posłuży Ci to za punkt odniesienia i pomoże odnaleźć podobieństwa we własnych strategiach na rozwój. 

Fitanu to jeden z największych graczy na rodzimym rynku w kategorii odzieży i akcesoriów sportowych. Wsławił się szeroką gamą produktową na własnej platformie sprzedażowej Magento. Wraz z dynamicznym wzrostem, Fitanu postanowiło nie zaciągać długu technologicznego i podeszło do tematu ekspansji zagranicznej w pełni świadomie. 

Wymogi były jasne – klient chciał wdrożyć wiele instancji sklepowych w różnych wersjach językowych oraz zmodernizować obecną infrastrukturę hostingową. Wszystko po to, by bezpiecznie skalować i rozwijać projekty w perspektywie kilku lat. 

Dzięki współpracy i partnerskiemu podejściu Fitanu odbyło kilka konsultacji technicznych. Dokonaliśmy audytu i kompleksowo podeszliśmy do tematu ekspansji. Naszym celem był dobór parametrów i optymalizacji platformy Magento, które zabezpieczą biznes klienta.

Efektem jest świetnie skomunikowana i wdrożona oferta na 6 kluczowych, europejskich rynków. Jeżeli chcesz poznać wszystkie szczegóły tego projektu, jak i opinię klienta – przeczytaj to case study.

Podsumowanie

Wybór hostingu dedykowanego jest słuszną decyzją. W zależności od skali Twojego biznesu musisz mieć na uwadze, że ten prędzej czy później zapragnie więcej. Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomógł Ci w zrozumieniu natury rzeczy i pomoże bardziej świadomie dokonywać wyborów. 

Gra jest warta świeczki. Warto wyciągać wnioski z błędów innych biznesów i unikać niepotrzebnych przestojów w rozwoju własnego e-biznesu. 

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments