Smartfony i komputery klasy premium w górę, proste laptopy w dół

Kosma Kulczycki

07-09-2018
Smartfony i komputery klasy premium w górę, proste laptopy w dół

Coraz szybsze procesory w smartfonach oraz większe ekrany sprawiają, że nie potrzebujemy innych urządzeń. Potwierdzeniem tego trendu jest fakt, że światowy rynek tabletów w drugim kwartale 2018 zmniejszył się o 13,5%. Wyjątkiem od tej reguły są wyniki Apple i Huawei, które odnotowały wzrost sprzedaży tabletów w tym okresie. Za to phablety (smartfony z ekranem o rozmiarze 5,5 cala do <7 cali) zyskują coraz więcej zwolenników. Firma badawcza IDC prognozuje, że sprzedaż phabletów będzie wyższa, niż sprzedaż smartfonów już w 2019 roku. Za to 2021 będzie sprzedanych aż 1 mld urządzeń tego typu. Większy ekran oznacza m.in. przyjemniejsze oglądanie filmów, łatwiejszą edycję dokumentów. Ten trend potwierdza polityka firmy Apple: iPhone 4 z 2010 roku – 3, 5 cali, iPhone 8 – 4,7 (2017 rok), a iPhone 8 Plus – 5,5 cali (2017 r.).

Smartfony klasy premium na topie…

Ogólnie rynek smartfonów trzyma się mocno. W pierwszej połowie 2018 roku na świecie łączna sprzedaż tych urządzeń wyniosła 693 mln sztuk. Według badań Gfk Polonia całkowite przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosły 215,3 mld euro. Widoczny staje się trend wzrostowy w zakupach urządzeń premium, który przyczynił się do wzrostu średniej ceny sprzedaży o 4 proc. Niemal 20 proc. sprzedawanych obecnie smartfonów w Polsce umożliwia odtwarzanie filmów w wersji 4K.

W naszym kraju popyt na smartfony z segmentu cenowego powyżej 500 euro wzrósł w ostatnim roku o 20 proc. Co ciekawe, kraje rozwijające są coraz ważniejszym rynkiem dla urządzeń mobilnych. I tak kraje azjatyckie, w tym Indie i Chiny, odpowiadały w pierwszej połowie 2018 roku za około 41 proc. całkowitej sprzedaży smartfonów na świecie.

Mocne komputery także na topie

Rozwijający się rynek smartfonów ma wpływ na inne rynki, w tym na sektor komputerów osobistych oraz stacjonarnych.

– Wpływ smartfonów na rynek komputerów jest dwojaki. Z jednej strony odbierają rynek notebookom, a z drugiej strony inspirują producentów do tego, żeby wypuszczali produkty, które też są ładne, ciekawe, bardzo wydajne – tłumaczy Maciej Piekarski z GfK Polonia. – Smartfony są urządzeniami nie tylko do pracy, rozrywki, lecz także podkreślają naszą osobowość, są częścią naszego stylu życia. Dlatego nowoczesne laptopy upodabniają się pod tym względem do smartfonów.

Badania Gfk Polonia wskazują na to, że komputery z procesorami najwyższej klasy, rozbudowaną pamięcią RAM, pamięcią flash (SSD) i hybrydowymi dyskami twardymi (HDD + SSD) generują coraz większą sprzedaż. Popyt na droższe komputery klasy premium cały czas rośnie, co powoduje, że mimo iż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku cały segment komputerów stacjonarnych zanotował spadek o 14 proc, branża nie ma powodów do smutku. Bowiem wzrost średniej ceny komputerów PC przyczynił się do stabilizacji przychodów (przy stałym kursie euro), które spadły w skali globalnej o 5 proc., do poziomu 2 mld euro w przypadku komputerów stacjonarnych oraz o 4 proc., do poziomu 13,3 mld euro, dla komputerów przenośnych.

Jest rosnący popyt na mocniejsze komputery

Ten trend obrazują wyniki badań przeprowadzone przez Gfk z okazji targów elektroniki IFA 2018 w Berlinie, pokazujące, że udział komputerów stacjonarnych z wysokiej klasy procesorami w przychodach całej kategorii był w pierwszej połowie 2018 niemal 60-procentowy. Modele wyposażone w co najmniej 8 GB pamięci RAM odpowiadały za ponad 61 proc. obrotów zarówno w przypadku komputerów przenośnych, jak i stacjonarnych. 4 na 10 urządzeń sprzedanych w okresie od stycznia do czerwca 2018 roku wyposażonych było w dyski SSD.

Reasumując, słabsze komputery tracą zwolenników na rzecz smartfonów. Szczególnie modne są phablety. Komputery premium zyskują na popularności. Klienci, tak jak w przypadku smartfonów, chcą coraz lepszych maszyn, które będą charakteryzowały się szybkimi procesorami, dużą pamięcią RAM i dobrą grafiką.

 

Komentarze:

Comments

comments