Trendy w aplikacjach e-commerce – top 10 funkcjonalności dla twojej aplikacji

Agata Frontczak

24-11-2022
Trendy w aplikacjach e-commerce – top 10 funkcjonalności dla twojej aplikacji

Czy chcesz osiągać lepsze wyniki w swoim sklepie internetowym? A może dopiero rozważasz stworzenie swojego sklepu? 

Zanim zbierzesz zespół programistów do wprowadzenia twojego pomysłu w życie, dowiedz się, jakie funkcje warto wdrażać w aplikacjach e-commerce dla urządzeń mobilnych i internetowych oraz jakie trendy są doceniane przez klientów w 2022-2023 roku. 

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:

– Posiadasz aplikację e-commerce lub sklep internetowy 

– Planujesz otworzyć sklep internetowy

– Myślisz, że aplikacja e-commerce może być dla twojego biznesu odpowiednim rozwiązaniem

– Szukasz pomysłów na nową aplikację.

Czy warto wdrażać najnowsze trendy w twoim sklepie internetowym?

Zastanówmy się dlaczego w ogóle rozmawiamy o trendach i czy wprowadzanie zmian w celu wdrożenia nowych funkcjonalności w twoim sklepie ma sens. Zacznijmy od danych statystycznych:

– w 2021 roku wartość sprzedaży detalicznej e-commerce wyniosła na świecie około 5,2 miliardów dolarów amerykańskich;

– prognozuje się, że w kolejnych latach powyższa wartość wzrośnie o 56% i w 2026 roku osiągnie poziom około 8,1 mld dolarów;

– w drugim kwartale 2022 roku nabywcy internetowi wydali średnio nieco ponad 2,6 dolara amerykańskiego podczas jednych odwiedzin w sklepie internetowym, we wszystkich sektorach gospodarki; 

– prognozy wskazują, że do 2025 roku segment online będzie stanowił blisko jedną czwartą całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej;

– branża e-commerce osiągnęła niesamowity wzrost w ostatnich latach, stale rosnąc i osiągając ogromne przychody. 

Wniosek zatem jest dość prosty: warto. Jeśli twój sklep będzie spełniał podstawowe oczekiwania klientów, wdrażanie najnowszych trendów przyciągnie ich jeszcze więcej oraz sprawi, że użytkownicy chętnie będą wracać. Dane pokazują, że warto także wejść w branżę e-commerce, jeśli jeszcze się nad tym zastanawiasz. 

Wpływ pandemii COVID-19

Czy można sukcesy branży e-commerce w całości przypisać wpływowi wydarzeń z 2020 roku? Niewątpliwie nie bez znaczenia było to, że większość z nas “przesiadła się” na zakupy online, ale z pewnością nie można powiedzieć, że to jedyna przyczyna wzrostu rynku e-commerce. Zakupy online zyskują na popularności już od dawna i stały się ulubioną metodą wielu użytkowników jeszcze przed wybuchem pandemii. 

W ciągu najbliższych kilku lat oczekuje się, że sklepów internetowych będzie przybywać, a także że ich właściciele będą osiągać coraz większe przychody. Sytuacja sprzed ponad 2 lat być może spowodowała duże zainteresowanie zakupami online, ale użytkownicy wybierają tę metodę jako najwygodniejszą i najbardziej atrakcyjną również teraz, gdy mają już możliwość robić zakupy stacjonarnie. E-commerce w 2020 roku nie był tak rozbudowany i popularny jak teraz. 

Aplikacje mobilne dla sklepów internetowych

Czym są aplikacje e-commerce? Aplikacja mobilna e-commerce to aplikacja stworzona specjalnie na urządzenia mobilne, tak aby zakupy były łatwe, wygodne i przyjemniejsze dla użytkowników tych urządzeń. Sklep internetowy przeniesiony bądź skopiowany do aplikacji mobilnej można ogólnie nazwać działaniem należącym do branży mobile commerce (m-commerce). 

Mobile commerce to zatem jeden z elementów e-commerce (handlu internetowego), który przeniósł się na urządzenia mobilne. M-commerce skupia się na tym samym, co e-commerce, ale z wykorzystaniem smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. 

10 najważniejszych funkcjonalności dla aplikacji e-commerce

Przyjrzyjmy się najlepszym funkcjom aplikacji e-commerce, które możesz wdrożyć w swoim produkcie, aby uczynić go atrakcyjnym dla klientów. Poniższe wskazówki będą w większości przydatne także dla właścicieli sklepów internetowych, którzy na ten moment nie planują stworzenia aplikacji, ponieważ wiele z tych funkcji pokrywa się. 

Nie można jednak zapominać o tym, aby swoją stronę internetową dostosować dla użytkowników urządzeń mobilnych, czyli zadbać o to, by dobrze na nich działały i aby było możliwe robienie zakupów na stronie za pomocą smartfona. 

1. Rejestracja i logowanie

Przede wszystkim każda aplikacja e-commerce powinna zawierać jednoetapowy proces rejestracji i logowania, także za pomocą zewnętrznych kont, takich jak Apple, Google, Facebook i innych. 

Już na samym początku użytkownicy powinni mieć możliwość wprowadzenia wszystkich niezbędnych danych, aby nie robić tego przy każdym zakupie. Z drugiej strony, nie powinieneś zmuszać użytkowników do wprowadzania np. preferowanej metody płatności i adresu wysyłki potrzebnego do zakupu. Pozwól więc użytkownikom przeglądać produkty i wprowadzić dane dopiero wtedy, gdy już zdecydują się coś kupić. 

Najważniejsze, by aplikacja “pamiętała” te dane dla przyszłych zakupów. Alternatywnie, możesz dodać opcję “wejdź jako gość” dla tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na zakup i nie chcą się rejestrować. 

Zwróć uwagę na to, że długie formularze rejestracyjne zniechęcają użytkowników do zakupów, zwłaszcza tych, którzy korzystają z urządzenia mobilnego. Aby tego uniknąć, powinieneś na przykład pozwolić swoim klientom na używanie adresu e-mail jako loginu. Bezproblemowy i szybki proces rejestracji to podstawa. 

2. Koszyk 

Oczywiście w każdej aplikacji e-commerce i w każdym sklepie internetowym musi znajdować się opcja dodawania produktów do koszyka. W koszyku powinny być widoczne wszystkie dodane produkty wraz ze zdjęciami, cenami i krótkimi opisami. Powinien być też przycisk wzywający do działania – zakupu (przejście do płatności). 

Twoja aplikacja powinna oferować różne metody płatności, włączając płatności mobilne Apple Pay i Google Pay, płatności kartą, przelewy bankowe, a także odroczone płatności. Zwiększa to lojalność klientów oraz poprawia ogólnie doświadczenia klientów, którzy cenią sobie transparentność sklepów internetowych. 

3. Strona produktowa

Strona produktowa powinna zawierać: 

1. Krótki opis produktu – dla identyfikacji produktu po nazwie

2. Dużą liczbę zdjęć i opcjonalnie film prezentujący produkt – użytkownicy powinni mieć możliwość zobaczenia produktu z różnych perspektyw 

3. Długi opis – szczegółowy opis produktu, jego geneza, zalety oraz informacje o polityce zwrotów itp. Jest to miejsce, w którym można powiedzieć użytkownikowi wszystko o produkcie

4. Przycisk call to action (wzywający do działania) – oczywiście jest to miejsce, w którym użytkownik może zdecydować się na zakup produktu, dlatego powinien się tu znaleźć przycisk umożliwiający wrzucenie go do koszyka

5. Przycisk “Wróć”  tym momencie Twój klient może zdecydować, że chce przejrzeć inne produkty, wrócić do listy. Co dość istotne, nie powinien on przekierowywać na początek listy produktów, ale do miejsca, w którym użytkownik zakończył przeglądanie ostatnim razem

6. Przycisk “Dodaj do listy życzeń” – jedną z istotnych funkcji jest dodawanie produktów do listy życzeń lub ulubionych, dzięki czemu użytkownicy będą mogli przeglądać je później, sprawdzać codziennie ich cenę lub kupować je, gdy tylko będą gotowi. Ta opcja pozwoli Ci również śledzić zainteresowania twoich klientów. 

7. Przycisk “Udostępnij” – zamiast robić zrzuty ekranu i kopiować nazwę produktu, użytkownicy powinni mieć możliwość podzielenia się produktem ze swoimi znajomymi, np poprzez media społecznościowe.

4. Wyszukiwarka

Na etapie przeglądania produktów użytkownicy powinni mieć możliwość skorzystania z wyszukiwarki i znalezienia konkretnych produktów lub kategorii. Pasek wyszukiwania nie powinien przeszkadzać klientom w przeglądaniu, ale również powinien być widoczny na ekranie. 

Podczas przeglądania produktów w sklepach internetowych klienci powinni mieć zawsze dostęp do łatwych opcji filtrowaniasortowania. Takie rozwiązanie sprawi, że wyszukiwanie tego, czego chcą, będzie łatwe i przyjazne dla użytkownika.

Dodatkową funkcją wyszukiwania, a także po prostu robienia zakupów, mogą być zakupy głosowe (voice commerce). Jest to technologia oparta na sztucznej inteligencji, która pomaga robić zakupy tylko za pomocą głosu i inteligentnego urządzenia, takiego jak smartfon lub inteligentny głośnik. 

Trend ten stał się tak popularny głównie dlatego, że jest to najwygodniejszy, najszybszy i najłatwiejszy w użyciu spośród na zakupy online. Nie wymaga żadnych umiejętności, znajomości nowoczesnych technologii, ani nawet używania rąk! Kiedy chcesz coś kupić za pomocą głosu, wystarczy, że powiesz komendę i gotowe. Być może to dobry pomysł, aby wdrożyć voice commerce również w twojej aplikacji. 

5. Kontakt z obsługą klienta

Bardzo ważne jest, aby umożliwić użytkownikom kontakt z obsługą klienta, kiedy tylko tego potrzebują. Jeśli potrzebują więcej informacji, mają problem lub błąd do zgłoszenia, albo potrzebują jakiejkolwiek pomocy, powinni mieć możliwość dotarcia do niej. Najlepiej jest umożliwić kontakt bez opuszczania aplikacji. 

6. Czat na żywo

Możesz również umożliwić swoim klientom czat z obsługą klienta w czasie rzeczywistym (live chat). Taka funkcja jest zawsze cenna w aplikacjach e-commerce i może znacznie poprawić doświadczenia klientów. 

7. Recenzje użytkowników

Wzbogać swoją aplikację e-commerce o funkcję pisania recenzji sprzedawanych przedmiotów oraz oceniania ich. Skuteczny system opinii ma szansę zapewnić Ci ogromną przewagę nad konkurencją. Szczegółowe opisy produktów to jedno, ale kupujący lubią także przed zakupem online sprawdzić opinie innych. 

8. Powiadomienia 

Aplikacje mobilne e-commerce powinny również zawierać sekcję powiadomień, gdzie użytkownicy mogą zobaczyć status swojego zamówienia i rekomendacje. Śledzenie statusu dostawy to również użyteczna rzecz. 

Aplikacje mobilne powinny dodatkowo być wyposażone w możliwość wysyłania powiadomień push, informujących o wyprzedażach, rabatach, przypomnieniach, statusie zamówień i dostaw. 

9. Augmented Reality (AR) i Virtual Reality (VR)

Sprzedawcy internetowi coraz częściej wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość (AR) oraz wirtualną rzeczywistość (VR) w swoich aplikacjach z branży e-commerce. Wśród innych trendów e-commerce, ten rodzaj visual commerce jest wyjątkowy. 

Możesz go wykorzystać np. do przyciągnięcia klientów, którzy przed zakupem chcą zobaczyć produkt w rzeczywistym rozmiarze. To świetna okazja dla wszystkich firm e-commerce, aby pokazać swoje produkty w wirtualnej rzeczywistości. Digital commerce w zasadzie nigdy nie był tak bliski fizycznym doświadczeniom. 

Na przykład IKEA oferuje swoim klientom możliwość obejrzenia mebli i akcesoriów w czasie rzeczywistym w ich domu. Ale rozwiązanie tego typu można zastosować w różnych branżach. Może to dotyczyć również przymierzania ubrań, akcesoriów, a także wizualizacji użycia kosmetyków, np. koloru szminki na ustach. 

10. Live commerce

Live commerce to połączenie live streamingu i e-commerce, zawiera też elementy tzw. social commerce. To po prostu zakupy poprzez streaming online. Live streaming stał się ostatnio bardzo popularny i wykorzystanie go do celów marketingowych i sprzedażowych było naturalną konsekwencją. Mówi się, że to kolejna fala rewolucji w e-commerce. Taka funkcja w aplikacji e-commerce z pewnością może przynieść Twojemu biznesowi niesamowity wzrost.

Czy posiadanie aplikacji mobilnej dla sklepu internetowego jest konieczne? 

Nie, nie jest to konieczne. Nie jesteś zobowiązany do zbudowania aplikacji dla swoich klientów, ale jest to zalecane i prawdopodobnie najlepiej będzie to zrobić, prędzej czy później. Niezależnie od tego jakie produkty są lub będą oferowane w twoim sklepie, jeśli chcesz prowadzić działalność internetową, warto pomyśleć o dostępie dla użytkowników mobilnych. W tym momencie większość klientów robi zakupy online poprzez smartfon, powinieneś więc wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, tworząc aplikację dedykowaną dla twojego biznesu. 

Czy aplikacja musi być dostępna w sklepach App Store i Google Play? 

To oczywiście nie jest zły pomysł, ale są inne sposoby niż stworzenie aplikacji mobilnej nie połączonej ze sklepem internetowym i umieszczenie jej w Google PlayApp Store. 

Sklepy internetowe również mogą być dostosowane do urządzeń mobilnych, dzięki czemu użytkownicy mogą szukać produktów i dokonywać zakupów przez przeglądarkę w Twoim sklepie.

Należy jednak pamiętać, że im więcej sposobów użytkownicy mają na dokonanie zakupów tym lepiej, więc prawdopodobnie najlepiej pomyśleć o stworzeniu aplikacji m-commerce również dla popularnych sklepów – App Store i Google Play. 

Podsumowanie

Dla swojej aplikacji zacznij od tego, co podstawowe, a następnie możesz pomyśleć o dodatkowych ciekawych funkcjach jak AR, VR i livestream shopping. Twoimi następnymi zadaniami jest śledzenie i analiza wyników, a następnie stałe ulepszanie sklepu. Pamiętaj, że najważniejsze jest łatwe przeglądanie produktów, bez problemów, błędów i trudności. 

Analityka aplikacji mobilnej

P.S. Niezwykle ważne jest, aby śledzić zachowanie użytkowników i stale dostosowywać i ulepszać swoją aplikację. Zintegruj narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics lub Firebase i śledź dane dotyczące użytkowników i ich zachowań, a także funkcjonowania twojej aplikacji. 

Autor

Agata Frontczak, Business Representative w FiveDotTwelve

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments