NaprawmyTo.pl – case study strony w PWA

NaprawmyTo.pl – case study strony w PWA

Inspiracja

Wszystko zaczęło się od wspólnego wniosku Fundacji Stocznia i kilku innych organizacji do programu Demokracja w Działaniu. Aplikacje, które działają m.in. w Anglii i USA, przede wszystkim Fix My Street – stanowiły inspirację dla twórców projektu Naprawmy To.

Opis projektu

Projekt trwa od 2011 roku. Przez ten czas mieszkańcy zgłosili samorządom ponad 33 tysiące spraw! Co ważniejsze, 20 tysięcy z nich już naprawiono. Na sukces tego projektu składa się prostota systemu w zgłaszaniu spraw. Zamiast dzwonić na straż miejską, do urzędu miejskiego czy w inne miejsce, możemy zrobić zdjęcie i wysłać sprawę. Co ważne, mamy podgląd statusu sprawy na bieżąco na portalu naprawmyto.pl – z systemu korzysta prawie 30 gmin na terenie całej Polski – wśród nich są to małe gminy, jak pomorski Dzierzgoń, ale też wojewódzkie miasta – Katowice i Lublin. 

Co sprawia, że portal się rozwija? 

Kluczowym elementem jest zdecydowanie łatwość w obsłudze. Wystarczy wyciągnąć telefon z kieszeni, zaznaczyć na mapie punkt lub wpisać adres, na którym chcemy zgłosić problem. Następnie krótko opisujemy problem, dodajemy zdjęcie i wybieramy kategorię sprawy. To wszystko, co mieszkaniec musi wykonać. Nie musi wiedzieć, jaki wydział czy komórka w jego mieście zajmuje się daną sprawą – wszystko to NaprawmyTo.pl robi za niego – w oparciu o listę kategorii. 

Mieszkańcy zyskują narzędzie do komunikacji z urzędem. Mogą przekonać się o tym, jak wiele spraw rozwiązywanych jest na najniższym szczeblu samorządu. Gminy zyskują narzędzie nie tylko do mapowania pilnych problemów, ale także do pracy nad swoją strategią. NaprawmyTo.pl jest transparentną „tablicą spraw”, jakie rozwiązuje Urząd – można tu wskazać przykład Katowic, które w przeciągu niespełna roku otrzymało od mieszkańców aż 8 tysięcy spraw, a ponad połowę naprawiło – wszystko to dzieje się publicznie na stronie https://naprawmyto.pl/katowice.

Dlaczego wybór padł na PWA (Progressive Web Apps)?

NaprawmyTo.pl potrzebowało modernizacji na wszystkich urządzeniach i systemach operacyjnych. Budowanie oddzielnych aplikacji dla wszystkich systemów, wiązałoby się z wysokimi kosztami, których samofinansujący się projekt społeczny nie byłby w stanie udźwignąć. Dodatkowo o wyborze PWA zadecydowała łatwość w zainstalowaniu aplikacji na telefonie. Niecodziennie zgłaszamy sprawy, więc niekoniecznie musimy chcieć przechodzić proces pobierania aplikacji, rejestracji etc. PWA pozwoliło na stworzenie responsywnej platformy dla wszystkich urządzeń, niezależnie od systemu operacyjnego. Aplikację wykonała firma Escola. 

Dalsze plany rozwoju portalu

Dalsze plany to dołączenie kolejnych 20 gmin do systemu, co po prostu ułatwi mieszkańcom komunikację z daną gminą, a samorządowi z jego mieszkańcami. Uważamy, że idea wykorzystania łatwej i przyjaznej użytkownikowi technologii, jaką jest Progressive Web Apps, to sposób na rozwój inicjatyw społecznych silnie zakorzenionych w technologii. 

Autor

Wojciech Surała – koordynator programu NaprawmyTo

Krzysztof Wojewodzic – redaktor GoMobi.pl

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments