Alior Bank zmarginalizowany w budowanym projekcie bankowości mobilne

Łukasz Kłosowski

14-04-2014
Alior Bank zmarginalizowany w budowanym projekcie bankowości mobilne

Poznajemy coraz więcej szczegółów współpracy T-Mobile i Alior Banku budujących wspólny system płatności mobilnych. Właśnie ujawniono nową nazwę „T-Mobile Usługi Bankowe, dostarczane przez Alior Bank”, która zastąpi dotychczasową markę Alior Sync.

Zaprezentowany przed chwilą nowy logotyp (zdjęcie powyżej) nawiązuje do logo T-Mobile, z niemal całkowitym pominięciem identyfikacji wizualnej Alior Banku, poza pozostawieniem w logo jedynie samej nazwy. Widać, że Alior Bank poszedł na duże ustępstwa w tym projekcie. Rezygnuje nawet z rozwijanej od czerwca 2012 roku własnej marki Alior Sync, która miała być przełomowym w Polsce projektem i przyświecała jej idea wirtualnego banku pozbawionego punktów stacjonarnych. Wygląda na to, że stanie się jedynie dostarczycielem know-how, a większość obowiązków w tym projekcie spocznie na barkach T-Mobile dysponującego bazą kilkunastu milionów klientów potencjalnie zainteresowanych usługami bankowości mobilnej.

Znany ze swojej szybkiej reakcji oraz odważnych i innowacyjnych decyzji prezes Aliora Wojciech Sobieraj, nie popisał się w tym wypadku. Oddanie pola w kwestii logo i nazwy rekompensują jedynie jego wcześniejsze dobre posunięcia. Alior Bank jest jednym z akcjonariuszy Polskiego Standardu Płatności. Udało mu się także dopiąć deal z Biedronką i jej iKasą, gdzie przypomnijmy jest też Getin Bank i Bank Pekao SA (dziś Biedronka podała, że z początkiem kwietnia do projektu dołączył czwarty bank – ESBANK Bank Spółdzielczy jest tym samym pierwszym bankiem spółdzielczym w Polsce, oferującym tego typu usługę swoim klientom). To dobre posunięcia, bo choć PSP zamiesza na rynku, to nie będzie jedynym systemem płatności mobilnych.

Pełen rebranding T-Mobile i Aliora zakończy się za kilka tygodni, a oprócz strony internetowej zmianie ulegną mechanizmy sytemu transakcyjnego desktop i mobile – telekom ma przeznaczyć na ten cel ponad 2 miliony złotych.

Przypomnijmy, że w tym samym czasie ma ruszyć wspólny projekt bankowości mobilnej budowany przez Orange i mBank, a w styczniu tego roku w grupie Solorza powstał Plus Bank przebrandowany z Invest-Banku.

Zainteresowanie telekomów usługami bankowymi wynika ze stale zmniejszających się wpływów usług głosowych. Nie rekompensują ich nawet usługi transmisji danych. Dla przykładu Orange w 2013 roku miał niższe niż rok wcześniej przychody aż o 8,6 proc.! Telekomy korzystając ze swojej dużej bazy klienckiej kilkukrotnie przewyższających liczbę rachunków w średnim polskim banku, próbują w czasach rewolucji mobilnej budować kompletnie nowe usługi.

Banki i telekomy zaproponują portfolio usług obejmujących płatności mobilne, rachunki bieżące, pożyczki, depozyty oraz karty kredytowe 
i debetowe. Więcej na ten temat również w tym tekście.

Komentarze:

Comments

comments