Dwóch na trzech dorosłych Polaków bierze udział w co najmniej jednym programie lojalnościowym

GoMobi.pl

17-10-2023
Dwóch na trzech dorosłych Polaków bierze udział w co najmniej jednym programie lojalnościowym

Pozycję lidera wśród programów utrzymuje Moja Biedronka, ale na rynku pojawił się nowy silny gracz, Kaufland Card – wynika z badania Monitor Programów Lojalnościowych 2023.

Programy lojalnościowe sieci handlowych przestały być traktowane jako atrakcyjny bonus. Stały się niezbędnym standardem. Klienci oczekują od nich atrakcyjnych, indywidualnie dopasowanych i łatwych do osiągnięcia korzyści. Konieczność nadmiernego zaangażowania i dodatkowe treści, niezwiązane bezpośrednio z korzyściami, uznają za zniechęcające.

Czytaj więcej: Aplikacje mobilne w branży retail, czyli jak to robi Biedronka

W 2023 r. odsetek uczestników programów lojalnościowych w Polsce ustabilizował się na poziomie 64%. To zaledwie o 2 p.p. więcej niż w 2022 r. i o 1 p.p. mniej niż w roku 2021. Udział w co najmniej jednym programie zadeklarowało 67% kobiet i 60% mężczyzn.

Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy nieznacznie wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci – z 2,9 do 3,3. Rośnie też liczba osób korzystających z czterech programów i więcej. Najpopularniejszym – z udziałem w rynku na poziomie 41% – pozostaje Moja Biedronka. Na podium – tak jak w ubiegłym roku – są jeszcze: Vitay (Orlen) i Lidl Plus po 18%, Kaufland Card i Klub Rossmann po 9%.

– 2023 to rok wysokiej inflacji. Chociaż programy lojalnościowe funkcjonują od dawna, obecnie korzystanie z nich stało się jedną z dróg szukania oszczędności. Poczucie racjonalnego gospodarowania funduszami dają konsumentom: zniżki przy codziennych zakupach, gromadzenie punktów wymienianych na kupony rabatowe lub nagrody rzeczowe, okresowe promocje, dostępne tylko dla uczestników – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia.

Do 90% (96% w grupie wiekowej 18–25 lat) wzrósł odsetek uczestników programów lojalnościowych mających ich aplikacje mobilne. Korzysta z nich – najczęściej w trakcie robienia zakupów: 92% użytkowników programu Żappka, 87% Lidl Plus, 79% Klubu Rossmann, tylko połowa uczestników programu Moja Biedronka. Jednocześnie ta ostatnia aplikacja ma największą bezwzględną liczbę użytkowników, a uczestnicy programu należą do najbardziej aktywnych.

Bardzo aktywni użytkownicy, na bieżąco sprawdzający oferty sieci i liczbę zgromadzonych punktów, stanowią około 1/3 wszystkich osób korzystających z programów lojalnościowych. Najczęściej to programy oferowane przez sklepy spożywcze i stacje paliw. Podobny odsetek użytkowników praktycznie nie korzysta z programu. Mniej więcej połowa sprawdza swój status i wykorzystuje zniżki lub nagrody raz na jakiś czas lub wtedy, kiedy przypomni im o tym sprzedawca.

O badaniu:

Badanie Monitor Programów Lojalnościowych 2023 zostało zrealizowane w sierpniu 2023 r. metodą ilościową oraz jakościową. Etap I – CATI, N=802. Badanie na reprezentatywnej próbie pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz województwa. Etap II – CAWI, N=1465. Badanie wśród osób uczestniczących w programach lojalnościowych oraz osób niebiorących w nich udziału (struktura obydwu grup zgodna ze strukturą ustaloną w I etapie badania).

 

Komentarze:

Comments

comments