Onet lepszy niż WP w dwóch nowych wskaźnikach badań mobilnych. Pierwszy taki ranking w historii

Łukasz Kłosowski

05-07-2013
Onet lepszy niż WP w dwóch nowych wskaźnikach badań mobilnych. Pierwszy taki ranking w historii

Grupa Onet.pl jest liderem dwóch nowych wskaźników – cookies krajowe mobilne i czas krajowy mobilny – jakie pojawiły się wraz z kwietniowymi badaniami Megapanel PBI/Gemius. Poniższy ranking powstał na zlecenie serwisu GoMobi.pl i w mediach jest publikowany po raz pierwszy w historii.

Według badania Grupa Onet.pl jest liderem tego zestawienia i posiada 4,5 mln cookies. Następna w kolejności jest Grupa Wirtualna Polska – Orange (4,3 mln), Grupa Gazeta.pl (3 mln), Grupa Interia.pl (2,9 mln), Grupa Allegro – GG (2,8 mln) i Grupa O2 (2,2 mln).

Z top 30 powyżej miliona cookies ma jeszcze Grupa Polskapresse, Grupa Ringier Axel Springer i Grupa Murator – Time.

– Ostatnie 2 lata przyniosły znaczący wzrost udziału odsłon generowanych przez telefony i tablety w całkowitym ruchu. Wg danych ranking.pl w II kw. 2013 r. odsłony te stanowiły 5,7 proc. wszystkich odsłon objętych badaniem, wobec 3 proc. w II kw. 2012 r., 1,4 proc. w II kw. 2011 r. oraz 0,7 proc. w I kw. 2010 r. Analizy wykazały także, iż zachowania użytkowników mobilnych różnią się znacząco od zachowań użytkowników niemobilnych. Z tych powodów ruch mobilny i ruch niemobilny nie powinny dłużej być mierzone razem, za pomocą jednego algorytmu. Dlatego też niezbędnym było wprowadzenie bardziej precyzyjnego sposobu prezentacji danych – mówi Marcin Niemczyk, kierownik zespołu analiz marketingowych Grupy Onet.pl.

Cookies krajowe mobilne mówią o tym, ile tzw. „ciasteczek” zostało zarejestrowanych na urządzeniach mobilnych. Jest to o tyle istotne, iż znaczna cześć emisji reklam od strony technicznej jest realizowana na podstawie cookies. Dlatego nowy wskaźnik pozwala zaplanować do ilu cookies może dotrzeć reklama na urządzeniach mobilnych. Więcej na temat cookies w tej informacji.

Grupa Onet.pl nazywa wręcz nowy wskaźnik “liczbą użytkowników (cookies) mobile” i według mojej opinii niewiele mija się z prawdą, ponieważ nowy wskaźnik znacznie precyzyjniej pozwala określić liczbę użytkowników danej witryny, niż dotychczasowy wskaźnik, jakim posługiwaliśmy się mierząc mobile, czyli odsłony krajowe mobilne. Te ostatnie nie określają nam – jak ma to miejsce w badaniach użytkowników desktopowych – ile osób ma kontakt z reklamą.

Z rozmowy z Agnieszką Standerską, country managerem adQuota Poland, nowej sieci reklamy mobilnej na naszym rynku wynika, że w najbliższym czasie może być tak, że nadal najważniejszym wskaźnikiem pozostaną odsłony.

– Wprowadzenie nowych wskaźników ruchu mobilnego pozwala na lepsze poznanie profilu użytkownika danego serwisu i jego zaangażowanie. Odsłony mobilne nadal pozostają jednak podstawową “walutą” rozliczeniową pomiędzy reklamodawcą a wydawcą, a tym samym Wirtualna Polska liderem – komentuje GoMobi.pl Agnieszka Standerska.

Według tego samego badania Grupa Wirtualna Polska – Orange jest nadal liderem w odsłonach posiadając ich w kwietniu 2013 191,4 mln.

– Pierwsza pozycja w zakresie nowych wskaźników mobilnych wskazuje jedynie, iż serwisy Onetu oraz Wirtualnej Polski są inaczej zoptymalizowane pod kątem generowania ilości odsłon, aczkolwiek wartościową informacją dla reklamodawcy jest czas spędzony w serwisie przez użytkownika mobilnego – dodaje Standerska.

Według drugiego nowego wskaźnika czas krajowy mobilny użytkownicy łącznie spędzili w kwietniu na serwisach Onetu 3,3 mln godzin. Na kolejnych pozycjach jest Grupa Wirtualna Polska – Orange (2,9 mln), Grupa Gazeta.pl (1,7 mln), Grupa Allegro – GG (1,5 mln), Grupa Interia.pl (1,4 mln), Grupa O2 (milion godzin).

Top 30 witryn i witryn niezgrupowanych

węzeł audyt site-centric poniżej progu lp. cookies krajowe mobilne odsłony krajowe mobilne odsłony krajowe mobilne (%) czas krajowy mobilny [godz]
Grupa Wirtualna Polska – Orange tak
1 4 314 192 191 447 987 8,23% 2916100,08
Grupa Onet.pl tak
2 4 548 960 165 930 286 6,79% 3313038,22
Grupa Gazeta.pl tak
3 3 028 034 87 909 192 10,69% 1688201,54
Grupa Allegro – GG tak
4 2 750 545 86 245 084 1,97% 1461818,46
Grupa Interia.pl tak
5 2 851 775 72 063 568 6,52% 1374047,41
Grupa Społeczności.pl tak
6 768 177 56 884 232 9,85% 713919,21
Grupa O2 tak
7 2 240 721 56 615 731 7,91% 1002556,48
photoblog.pl tak
8 365 863 24 127 055 12,00% 294059,74
Grupa Polskapresse tak
9 1 226 832 13 708 641 7,05% 180869,49
Grupa TVN tak
10 979 312 12 199 945 5,97% 562370,89
ulub.pl tak
11 498 595 11 469 615 15,90% 198265,07
Grupa Ringier Axel Springer tak
12 1 188 444 9 610 410 9,20% 141949,81
filmweb.pl tak
13 791 455 7 298 605 3,21% 102568,68
Grupa Media Regionalne tak
14 778 004 6 366 181 5,47% 89628,89
sportowefakty.pl tak
15 167 856 6 095 076 12,85% 136796,09
Grupa Murator – Time tak
16 1 109 077 6 086 920 6,96% 110814,63
Grupa Edipresse.pl tak
17 789 442 5 234 938 7,71% 101582,60
demotywatory.pl tak
18 514 405 5 027 244 3,81% 132988,25
trojmiasto.pl tak
19 217 050 5 016 433 9,39% 74187,54
rozklad-pkp.pl tak
20 454 270 4 802 132 11,77% 68547,01
wiocha.pl tak
21 221 245 4 778 053 4,90% 92870,68
Grupa Cyfrowy Polsat tak
22 415 519 4 459 947 4,30% 73712,72
3gplay.pl tak tak 23 169 199 4 035 481 50,49% 55398,12
Grupa Money.pl tak
24 704 836 3 770 850 5,69% 55443,33
Grupa Next Infor tak
25 868 449 3 644 925 6,63% 54851,24
joemonster.org tak
26 182 388 3 001 872 2,93% 49410,43
tekstowo.pl tak
27 578 128 2 904 858 7,65% 64706,67
Grupa NextWeb Media tak
28 648 864 2 837 512 12,55% 56767,11
90minut.pl tak
29 131 427 2 718 931 10,37% 42272,22
Grupa Bankier.pl tak
30 175 885 2 507 969 6,32% 48893,16
Wybrane węzły



868 799 673 6,00% 15258635,77

Top 30 domen

węzeł audyt site-centric poniżej progu lp. cookies krajowe mobilne odsłony krajowe mobilne odsłony krajowe mobilne (%) czas krajowy mobilny [godz]
wp.pl tak
1 3 642 764 164 296 280 9,52% 2451975,55
onet.pl tak
2 4 154 352 149 168 003 6,58% 3058442,13
allegro.pl tak
3 1 887 556 64 481 737 2,06% 1044548,93
interia.pl tak
4 1 632 485 54 085 220 7,53% 995137,78
fotka.pl tak
5 491 554 53 028 227 11,32% 654779,92
gazeta.pl tak
6 2 103 184 42 954 084 10,12% 858637,80
photoblog.pl tak
7 365 863 24 127 055 12,00% 294059,74
pudelek.pl tak
8 614 823 18 670 769 11,91% 376146,18
o2.pl tak
9 623 024 18 584 401 7,31% 274950,27
sport.pl tak
10 662 969 15 397 559 24,62% 362011,95
ulub.pl tak
11 498 595 11 469 615 15,90% 198265,07
lajt.pl tak tak 12 125 027 10 324 794 98,39% 108292,33
tvn24.pl tak
13 649 148 9 429 812 11,04% 498327,67
plotek.pl tak
14 351 513 8 848 389 12,58% 89696,09
chomikuj.pl tak
15 1 086 260 7 990 955 5,47% 222053,61
orange.pl tak
16 685 898 7 941 060 8,26% 219096,34
filmweb.pl tak
17 791 455 7 298 605 3,21% 102568,68
sportowefakty.pl tak
18 167 856 6 095 076 12,85% 136796,09
tablica.pl tak
19 133 119 5 619 025 0,77% 75663,12
otomoto.pl tak
20 203 467 5 355 095 1,91% 106214,09
demotywatory.pl tak
21 514 405 5 027 244 3,81% 132988,25
trojmiasto.pl tak
22 217 050 5 016 433 9,39% 74187,54
rozklad-pkp.pl tak
23 454 270 4 802 132 11,77% 68547,01
wiocha.pl tak
24 221 245 4 778 053 4,90% 92870,68
fakt.pl tak
25 531 421 4 608 368 8,72% 59315,30
nocoty.pl tak
26 284 734 4 200 309 3,57% 35868,87
3gplay.pl tak tak 27 169 199 4 035 481 50,49% 55398,12
gratka.pl tak
28 210 501 3 906 153 5,71% 48022,25
deser.pl tak
29 186 607 3 616 079 12,66% 27077,70
wyborcza.pl tak
30 513 316 3 445 096 11,50% 87672,16
Wybrane węzły



728 601 109 6,17% 12809611,23

Komentarze:

Comments

comments