90 tysięcy umiejętności Alexy. Ich liczba wciąż rośnie

Łukasz Kłosowski

14-10-2019
90 tysięcy umiejętności Alexy. Ich liczba wciąż rośnie

W ilu aktualnie językach, Wy to nazywacie bodajże lokalizacjach, działa obecnie Alexa?

Rafał Kukliński, director, text-to-speech w polskim oddziale Amazona: Obecnie Alexa dostępna jest języku francuskim, niemieckim, włoskim, japońskim, hiszpańskim, portugalskim, brazylijskim portugalskim, hiszpańskim, hinduskim i oczywiście angielskim. W przypadku tego ostatniego Alexa rozpoznaje i mówi w 5 różnych akcentach. Wciąż też pracujemy nad nowymi rozwiązaniami głosowymi oraz nowymi językami. Chcemy, aby docelowo wszystkie nasze produkty były dostępne tam, gdzie znajdują się klienci Amazon.

Nie bez powodu pytam. Według badań w USA macie 61% rynku, zaś Google Asystent zaledwie 24%. Ale to z Asystentem Google można już rozmawiać po polsku od stycznia tego roku. Wszyscy Cię o to pytają i to nie od dzisiaj, ale to pytanie nasuwa się samo. Alexa nie jest ciągle po polsku. Kiedy to nastąpi? Przecież cały R&D Center, którym przewodzisz, znajduje się w Polsce.

Internacjonalizacja wszystkich produktów Amazon jest dla nas niezwykle ważna, jakkolwiek w tym momencie nie mamy niczego nowego do ogłoszenia. Cały czas aktywnie pracujemy nad tym, aby Alexa stawała się coraz mądrzejsza i dostępna wszędzie tam, gdzie są nasi klienci. Warto dodać, że nasza asystentka głosowa, to nie tylko „sam głos”. Rozwijamy ją w wielu ośrodkach R&D Amazon na świecie. W naszym centrum w Polsce zajmujemy się m.in. text-to-speech czy natural language understanding. Skille Alexy, czyli jej umiejętności, urządzenia, na których jest dostępna, rozwiązania programistyczne – to są elementy, nad którymi pracują zespoły z różnych krajów.

Alexa i urządzenia powiązane dostępne są w Polsce przez internetowy sklep Amazona. Ale nawet sam sklep Amazona dostępny jest przez www.amazon.de/pl‎, zaś ceny są w euro. Czy Polska to rzeczywiście marginalny rynek?

Amazon.de, to nasz największy europejski sklep, który od 2016 roku jest także dostępny w polskiej wersji językowej. Oferuje on duży wybór produktów i bezpłatne przesyłki w przypadku zamówień powyżej 39 euro. Dostępna jest także płatność w polskiej walucie. Dziś ze strony tej, teraz dostępnej również w języku polskim na urządzeniach przenośnych, korzysta wielu klientów z naszego kraju.

Ale odpowiadając na pytanie – Polscy klienci są dla nas niezwykle ważni, dlatego wciąż rozwijamy także inne nasze produkty, udostępniając je w kraju. Jednym z nich jest Amazon Music Unlimited – usługa streamingu muzyki na życzenie. Od grudnia 2017 roku, miliony nowych klientów na całym świecie, w tym także w Polsce, mogą korzystać z katalogu liczącego ponad 40 milionów utworów, tysięcy playlist oraz spersonalizowanych stacji. Od końca sierpnia 2018 roku polskojęzyczni konsumenci mogą natomiast korzystać z Amazon Prime Video z polskim interfejsem i tłumaczeniem filmów.

Spotykamy się na Innovation@Amazon, Waszej rocznej imprezie w Gdańsku, gdzie mówicie o kilku nowościach. Między innymi, że Alexa będzie mówić językami gwiazd. Jako pierwszy Samuel L. Jackson. Skąd taki pomysł i co chcecie nim osiągnąć?

Klienci kochają głos Alexy, ale czasami chcą także słuchać „innych głosów”. Za każdym razem, gdy zapraszaliśmy osoby znane i lubiane do współpracy z Alexą (żarty Jimmy’ego Fallona, poranne pozdrowienia od Chelsea Handler, duet z Edem Sheeranem) nasi klienci byli zachwyceni. Zespół chciał więc zrobić kolejny krok – zaoferować nowe doświadczenie z charakterystycznym, natychmiast rozpoznawalnym głosem i osobowością – i z kim lepiej współpracować, niż z Samuelem L. Jacksonem.

Z kolei tuż przed konferencją w Seattle, gdzie znajduje się siedziba Amazona, zaprezentowano nowe urządzenia powiązane z Alexa. Jakie? 

Niedawno ogłosiliśmy 80 nowości-urządzeń, funkcji dotyczących bezpieczeństwa czy poufności, a także narzędzi programistycznych dla Alexy, Ring i Eero.

O jakie dokładnie nowości chodzi?

Wśród samych nowych produktów, na których dostępna jest Alexa, znalazł się m.in. wykonany z tytanu pierścień Echo Loop, oprawki okularów Echo Frame, czy nowoczesne słuchawki Echo Buds, które dodatkowo wyposażyliśmy w inteligentną technologię redukcji hałasu od Bose. Poza personalnymi urządzeniami, zapowiedzieliśmy także nowości z zakresu tzw. smart home, takie jak Alexa Smart Oven, która smaży, gotuje i sama ustala optymalny czas podgrzewania potraw. Poza tym zaprezentowaliśmy także nową kamerę Ring, głośnik Echo Flex, wyświetlacz Echo Show 8, Echo Studio i wiele więcej.

W show roomie podczas Waszego eventu widzieliśmy iRobota Roomba sterowanego asystentem mowy, “smart czajnik”, smart oświetlenie i tradycyjne głośniki. Jakie jest portfolio urządzeń powiązanych?

Już dziś dostępnych jest ponad 60 tysięcy produktów smart home opracowanych przez ponad 7400 marek. Warto zauważyć, że dzięki naszej asystentce, tzw. rutynom, w jednym czasie można sterować wieloma elementami wyposażenia domowego na raz – od żarówek, gniazdek i zamków do drzwi, przez kamery, głośniki, rolety, systemu audio, po telewizory i sprzęt AGD.

Rzeczywiści imponująca liczba. Na konferencji chwaliliście się także, że usługa działa szybciej. Jak to się udało osiągnąć?

Mamy w naszym zespole najlepszych, najbardziej utalentowanych specjalistów – programistów, deweloperów, czy ekspertów od uczenia maszynowego, którzy nieustannie udoskonalają Alexę. Wciąż rozwijamy system rozpoznawania mowy i rozumienia języka naturalnego, a także aktywnie pracujemy w obszarze machine learning. Dzięki temu właśnie Alexa staje się „mądrzejsza”, a komunikacja z nią, coraz bardziej naturalna.

Na GoMobi.pl pisaliśmy, że ostatnie badanie firmy konsultingowej SUMO Heavy pokazuje, iż adoptacja asystentów głosowych nie jest tak szybka, jak podejrzewaliśmy. Badanie pokazuje, że to smartfony (49%) są najpopularniejszymi urządzeniami, na których można korzystać z asystentów głosowych. Na drugim miejscu są smart głośniki (18%). Na trzecim miejscu jest desktop (15%). To dziwne, bo smartfon kosztuje krocie, a głośnik jest tani. Może ludzie po prostu nie chcą, żeby ich podsłuchiwano w domu… W badaniu widać także, jak ludzie głównie korzystają ze smart głośników (słuchają szeroko pojętego audio, czyli muzyki, ale też podcastów czy audiobooków). “Kupowanie wyłącznie za pomocą asystentów głosowych jest jeszcze niszowym rozwiązaniem, nawet na amerykańskim rynku. Tylko 17% ankietowanych powiedziało, że korzystali z interfejsu głosowego do przeglądania lub kupowania produktów”. Czyli voice commerce to także na razie nisza. Jakie inne zastosowania widzisz w przypadku smart głośników? Czy głównie pójdzie to w takim kierunku, jak pokazujecie, czyli smart home, czy też w innym?

Nie spekulujemy na temat przyszłości, jakkolwiek już dziś rozwijamy Alexę w taki sposób, aby miała możliwie jak najwięcej zastosowań. Tworząc nowe rozwiązania słuchamy natomiast użytkowników. To oni podpowiadają nam, na jakich usługach, czy umiejętności Alexy zależy im najbardziej.

Także już dziś, dzięki Alexie możemy korzystać za pomocą głosu z rozwiązań smart home, zamówić zakupy, zadzwonić do bliskich, włączyć ulubioną muzykę, czy poprosić o przeczytanie książki. Asystentka poda także najnowsze doniesienia mediowe, sprawdzi pogodę, zamówi transport, czy pomoże zarządzić kalendarzem. Zakres jej zastosowań już dziś jest naprawdę szeroki – w sumie to ponad 90 tysięcy umiejętności, a ta liczba wciąż rośnie.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments