E-commerce i omnichannel to słowa klucze, które będą miały ogromny wpływ na dalszy rozwój naszej oferty

Łukasz Kłosowski

29-07-2022
E-commerce i omnichannel to słowa klucze, które będą miały ogromny wpływ na dalszy rozwój naszej oferty

Wakacje w pełni, a banki kuszą propozycją pożyczek, ale także ciągle widoczny jest trend oferowania produktów bankowych dla obcokrajowców głównie z Ukrainy. Czy wakacje w bankowości to martwy okres?

Wojciech Regulski, Dyrektor Biura Sprzedaży Produktów Rynków Finansowych ds. E-Commerce w Banku BNP Paribas: Prawdą jest, że tak jak w każdej branży, w bankowości również sezonowość i wakacje wykorzystuje się na przygotowanie ofert i promocji na kolejne miesiące. Połowa sierpnia i wrzesień to okres przygotowania do powrotu do szkół – klienci zazwyczaj wtedy biorą kredyty na remont i zakładają konta dla dzieciaków. 

W mojej ocenie “martwego okresu” nie ma w bankowości.

W TV i internecie trwa obecnie kampania z serią filmów pod ogólnym tytułem “Czy można zmieniać świat jednym palcem?”. Co da się zrobić jednym palcem w Waszej głównej aplikacji?

Urok bankowości mobilnej polega na tym, że obecnie niemal wszystko da się zrobić jednym palcem, z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze. To sprawia, że dostęp do usług bankowych – kiedyś ograniczony do oddziału, później do oddziału lub komputera, teraz jest stały. To pozwala myśleć o usługach w inny sposób, dopasowywać je do codziennych, często prozaicznych, ale bardzo istotnych potrzeb klienta. W GOmobile można zapłacić za bilet komunikacji miejskiej, zrobić przelew na telefon znajomego, zapłacić Blikiem, ApplePay lub GooglePay za zakupy online lub w sklepie, a nawet wziąć kredyt.

W czerwcu uruchomiliście nową aplikację mobilną. Podobno to pierwsza w Polsce z aplikacji bankowych do wymiany walut niezależnych od systemu bankowości mobilnej. Możesz więcej powiedzieć na temat GOdealer?

Teraz jednym palcem można również wymieniać waluty. Udostępniliśmy aplikację GOdealer 17 czerwca. Umożliwia ona klientom FX Pl@net, czyli platformy walutowej banku, szybką wymianę walut w telefonie bez konieczności logowania do bankowości elektronicznej. Mogą z niej korzystać 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu – tak szeroka dostępność to rzadkość na polskim rynku.

Wymienić można nawet 1 euro czy dolara – dolny limit to jedna jednostka waluty. Klienci mogą także składać oferty, czyli zlecenia oczekujące, w których samodzielnie określa się kurs wymiany i termin realizacji transakcji. Jeśli wskazany przez klienta kurs pojawia się na rynku, transakcja zostaje zrealizowana automatycznie. Aplikacja zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa: logowanie za pomocą PIN-u lub biometrii – odciskiem palca lub za pomocą rozpoznawania twarzy. 

Obecnie coraz więcej osób próbuje zarobić na rynku walutowym tzw. Forex. Jeszcze do niedawna tym rynkiem interesowali się wyłącznie profesjonaliści, a dziś coraz więcej klientów indywidualnych. Jak wygląda ten sektor bankowości w Waszym banku i czy na walutach można rzeczywiście zarobić?

Owszem, transakcje na rynku walutowym mogą być jednym ze sposobów inwestowania oszczędności. Trzeba jednak pamiętać, że ten rodzaj inwestycji obarczony jest bardzo dużym ryzykiem. Mówimy – „zarobić”, ale zawsze z tyłu głowy musimy mieć również słowo „stracić”. Produkty wymiany walut z naszej oferty nie służą do tego rodzaju transakcji. Nasze aplikacje stworzyliśmy przede wszystkim z myślą o bezpiecznych, szybkich transakcjach wymiany, służących regulowaniu bieżących potrzeb i realizacji płatności zagranicznych. Nasi klienci realizują transakcje zgodnie z potrzebami wynikającymi z prowadzenia biznesu.

Porozmawiajmy teraz na tematy bardziej ideowe… “Chcemy być liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju” – podajecie w strategii na lata 2022–2025. Jak zamierzacie to osiągnąć bądź utrzymać dotychczasową pozycję jednego z liderów w tym obszarze?

Jednym z filarów strategii GObeyond jest POSITVE, który rozumiemy jako zobowiązanie do tego, żeby rozwijając biznes przyczyniać się do zmieniania świata na lepsze. Oczywiście już dziś uwzględniamy czynniki ESG przy podejmowaniu decyzji biznesowych, ale ich rola będzie w najbliższych latach stale rosnąć. Ważne, aby na każdym etapie prowadzenia działalności i współpracy z klientem, budować zrozumienie czym jest zrównoważony rozwój i w jaki sposób zarządzanie aspektami ESG wpływa na biznes i codzienne życie wszystkich. 

Wasz zainaugurowany w 2019 roku program “Bank zielonych zmian” był czymś odświeżającym w sektorze bankowości. Cały przebieg można znaleźć w naszym dziale case study, gdzie opisujemy najlepsze kampanie marketingowe. Jak to się stało, że wtedy Bank BNP Paribas tak mocno postawił właśnie na ekologię?

Mamy poczucie, że już minęły czasy, w których zysk był jedyną miarą skuteczności przedsiębiorstwa. Coraz ważniejsze staje się to, w jaki sposób został on osiągnięty, ponieważ widmo katastrofy ekologicznej i ogromnych zmian społecznych zmienia to, jak definiujemy „rozwój gospodarczy”. Ekologia staje się koniecznością, a nie tylko marketingowym chwytem.

Dla nas zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność to elementy DNA. Zobowiązania wobec środowiska naturalnego są obecne w nowej strategii – GObeyond, ale stanowiły też bardzo ważny element poprzedniej. Strategia CSR i Zrównoważonego Rozwoju banku była ściśle zintegrowana ze strategią biznesową „Fast Forward”. Zbiorem obszarów, które wymagają szczególnego zaangażowania, i jednocześnie punktem odniesienia dla banku jest przyjęta przez ONZ w 2015 roku Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zawierająca siedemnaście Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Jakie korzyści zaoferujecie klientom indywidualnym w nowej strategii 2022-2025?

To m.in. finansowanie dopasowane do potrzeb w e-commerce oraz produkty i usługi powiązane z Celami Zrównoważonego Rozwoju. Planujemy postawić na rozwiązania związane z otwartą bankowością i w pełni wykorzystywać omnikanałowy model sprzedaży i obsługi. Chcemy, żeby ponad 90% kluczowych procesów było dostępnych w kanałach zdalnych, a sprzedaż przez kanały cyfrowe ma być wyższa niż przez tradycyjne.

W rozwoju oferty pomoże sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Dzięki tym technologiom chcemy jeszcze bardziej personalizować produkty i usługi.

Czego z kolei mogą spodziewać się firmy i korporacje?

Mikrofirmom zaproponujemy sprofilowaną platformę z usługami bankowymi, w tym: elastycznymi wariantami walutowymi, usługami dla e-commerce, terminalami POS i pozabankowymi usługami dodanymi. Chcemy również zacieśniać współpracę w ramach Grupy BNP Paribas w Polsce czyli wykorzystywać synergię i komplementarność ofert BNP Paribas Leasing, Arval i Cardif. Mikroprzedsiębiorcy otrzymają też innowacyjne modele subskrypcji bankowości transakcyjnej.

W przypadku korporacji, zaakcentujemy nasz globalny know-how i możliwość korzystania z rozwiązań, które sprawdziły się na innych rynkach. Oczywiście, nasz bank zamierza pozostać liderem finansowania i doradztwa w obszarze zrównoważonego rozwoju i transformacji łańcuchów dostaw z wykorzystaniem doświadczenia i ekspertyzy Grupy BNP Paribas w zakresie polityk CSR i funkcjonujących już programów. W dalszym ciągu będziemy rozwijać usługi cyfrowe, których centrum będzie GOonline Biznes.

W strategii mocno podkreślono e-commerce, omnichannel. „Tworzenie i oferowanie innowacyjnych produktów i usług pozabankowych umożliwi platforma API Marketplace” – co mamy przez to rozumieć i jakich produktów możemy się spodziewać?

Dziś większość usług dostępnych jest online, zdalnie, bez załatwiania zbędnych formalności, bez utraty cennego czasu. eCommerce FX i omnichannel to dla nas słowa klucze, które będą miały ogromny wpływ na dalszy rozwój naszej oferty. Chcielibyśmy dać naszym klientom proste, szybkie, dostępne w każdej chwili i bezpieczne rozwiązania transakcyjne. Rynek walutowy jest zmienny i działa przez 24 godziny na dobę, dlatego nasi klienci powinni otrzymać możliwość szybkiej i wygodnej reakcji na zmiany. To są nasze zadanie na najbliższe miesiące i lata. 

Z czego jesteście najbardziej dumni w tym trwającym już kolejny rok bardzo dobrym czasie dla Banku BNP Paribas?

Przede wszystkim dumni jesteśmy z pracy jaką wspólnie wykonaliśmy. Zbudowaliśmy świetny zespół biznesowo-developerski, który wspaniale się rozumie i współpracuje w nowym, zwinnym podejściu projektowym Agile, dostarczając nowe rozwiązania. Zmienia, poprawia, dostosowuje aplikacje wymiany walut zgodnie z wymaganiami klientów. Bardzo nas cieszy kiedy aplikacja, nad którą długo pracujemy, sprawdzamy, poprawiamy, testujemy, w finalnej wersji będzie spełniała oczekiwania i będzie bardzo dobrze oceniona. Tak jest właśnie z GOdealer. A to napędza nas do dalszych działań.

 

Komentarze:

Comments

comments