Planujemy stworzyć międzynarodowy koncern medialno-technologiczny

Łukasz Kłosowski

20-01-2020
Aleksandra Fajęcka, prezes zarządu AFA Media

W ostatnim kwartale tego roku chcecie wejść na giełdę? Ale dlaczego na duży rynek, a nie na New Connect? Inwestorzy raczej wycofują się z giełdy, ale to też zależy w jakiej branży, na przykład dobrze radzą sobie gry elektroniczne i mobilne i m.in. healthech.

Aleksandra Fajęcka, prezes zarządu AFA Media: Od pewnego czasu precyzyjnie analizujemy rynek giełdowy w Polsce. Zarówno debiuty, jak również dotychczasowych dużych graczy. Poważnie rozważamy, jednocześnie przygotowując się do możliwości wejścia na GPW. Wbrew pozorom bowiem, wielce wierzymy w przyszłość tej instytucji. 

Rzeczywiście, wycofywanie się firm z obecności na GPW jest niepokojące, jednak z naszego punktu widzenia patrząc na rok 2019, mimo wszystko był on lepszy od poprzedniego. Na głównym rynku zadebiutowało 7 podmiotów, zniknęło 23, natomiast na New Connect, pojawiło się 15 nowych spółek, zniknęło aż 25, czyli de facto proporcje są podobne.

Mimo wszystko, my rozpatrujemy ten stan jako okazję, przypominam bowiem, że tego typu sytuacja już miała miejsce w latach 2002-2003, przed kilkuletnią hossą. Liczymy więc, że to, co dzieje się aktualnie, jest to zapowiedź giełdowych wzrostów. 

Jak sam zaznaczyłeś dobrze radzą sobie podmioty z obszaru technologicznego, gamingowego i healthtech. Docelowo zamierzamy być podmiotem stricte technologiczno-reklamowym. 

Alternatywą dla obu rynków jest serwis crowdfundingowy Beesfund, o czym więcej pisaliśmy w tym wywiadzie. A dlaczego nie crowdfunding?

Rzeczywiście ciekawym rozwiązaniem dla szybko rozwijających się młodych przedsiębiorców jest crowdfunding np. Beesfund, jednak jak wspomniałam GPW od października 2019 oferuje podobne rozwiązania, z którymi sukcesywnie się zapoznajemy. 

Z punktu widzenia biznesowego oraz wizerunkowego preferujemy jednak działania na GPW.

Emisja akcji wiąże się z przygotowaniem prospektu emisyjnego. Co w nim znajdziemy?

Oprócz oczywistych kwestii formalnych, znajdą się informację dotyczące rozwoju spółki w zakresie technologii. 

AFA to podmiot wyspecjalizowany w sprzedaży kampanii mobile’owych, display’owych, mediów, tworzeniu strategii komunikacji, strategii marketingowej, zakupie mediów, tworzeniu aplikacji mobilnych, a także pośrednictwie pomiędzy producentami a rynkiem.

Spółka znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju, którego tempo jest utrzymywane dzięki kolejnym inwestycjom, w tym zakup adserwera, inwestycje we własne platformy aplikacyjne oraz, co za tym idzie, aplikacje mobilne. AFA inwestuje w produkcje innowacyjnych aplikacji, tak, by już wkrótce móc wykorzystać efekt synergii Grupy Kapitałowej AFA (Adhello, AFA, Afa Mobile).

Z tego co wiem mowa także o akwizycji dużego podmiotu produkującego sprzęt mobilny. Skąd chcecie wziąć na to finansowanie? Sama emisja chyba nie wystarczy…

Ewidentnie masz dobre źródła informacji☺ Rzeczywiście, jesteśmy w trakcie negocjacji z jednym z polskich, znanych brandów technologicznych, który jest zainteresowany integracją obszarów biznesowych. Jeśli chodzi o finansowanie, w większości będzie ono pochodziło z kapitału spółki AFA oraz właścicielskiego. Jako, że temat jest w toku, niestety szczegóły będą mogły być ujawnione dopiero za jakiś czas. 

Ambitne plany w grupie Aleksandra. Przyznam, że jestem zaskoczony, bo jako całkiem nowy podmiot na rynku, chcecie zamieszać. Jak to się stało, że zajęłaś się marketingiem mobilnym i co wcześniej robiłaś?

Nie taki nowy☺ Jesteśmy obecni na rynku już parę lat. 

Zarządzając spółką Telestar S.A, będącą właścicielem telewizji ITV, wprowadzałam na antenę programy i projekty wykorzystujące usługi i produkty mobilne, w tamtym czasie będące innowacyjnym sposobem komunikacji bezpośredniej z widzem. 

Stricte marketingiem mobilnym zajmuję się od 2007 roku, kiedy najpierw jako dyrektor, a następnie członek zarządu dołączyłam do teamu jednej z największych w tamtym okresie spółek mobilno-technologicznych MNI Premium, będącą jednocześnie integratorem usług dodanych, generujących największą w Polsce bazę danych oraz realizującą kampanie mobilne, IVR, czy też akcje telemarketingowe. 

Po zakończeniu współpracy z MNI, ze względu na zmianę strategii spółki, razem ze wspólniczką Wioletą Nowak, założyłyśmy AFA Media. 

Wioleta Nowak, AFA Media

Powiedz trochę o historii AFA Media? Ty jesteś założycielką, a kim są ludzie z Twojego otoczenia i gdzie zbierali doświadczenie?

Sukcesem i największą wartością każdej firmy, w tym AFA są ludzie. Kreatywność, przedsiębiorczość właściciela, systemy, technologia to jedno, natomiast bez kompetentnych, lojalnych, niezwykle ambitnych i charyzmatycznych współpracowników, nie ma możliwości stworzenia prężnej, stabilnej spółki. Mam ogromne szczęście, bo AFA Media to tylko i wyłącznie osoby o takich atrybutach. 

Wioleta Nowak, będąca udziałowcem Grupy AFA, od lat jest cenionym i niezwykle kompetentnym specjalistą ds. zarządzania, marketingu oraz mobile’a. Swoją wiedzę i doświadczenie również zdobywała w grupie Telestar, MNI, gdzie opracowywała strategie programowe i marketingowe bezpośrednio dla spółki, jak i dla partnerów biznesowych. Koordynowała kwestie klienckie, jak i formalne. 

Jarosław Bielski to autorytet w zakresie kampanii online, digital. Doświadczenie zdobywał w agencjach, domach mediowych w tym Click Ad, Glossy, OMG, Audience Network, a także otrzymał certyfikat specjalisty ds. mobile&display w amerykańskiej placówce Webster University.  

Weronika Chajzer natomiast to ekspert w zakresie social mediów. W spółce pełni rolę koordynatora ds. social mediów, gwiazd i influencerów oraz plannera kampanii mobile SMS/MMS. Współpracuje z klientami zagranicznymi oraz opracowuje plany aktywności promocyjnej w social mediach. 

Łącznie pracujemy z ponad 35 specjalistami – Anna, Marta, Dawid i inni, każdy z nich jest dla nas niezwykle cenny – dzieląc się na kompetencje i klientów. Prężny dział IT, realizujący światowe projekty aplikacyjne, dział marketingu oraz eventowy, który szeroko rozwinął się w roku 2019. 

Ciekawy team. Porozmawiajmy na temat Waszego zaplecza. Od września 2019 roku macie nowy nabytek, serwer Adhello. Czym wyróżnia się na rynku i jakie kampanie udało się już przeprowadzić?

Ze względu na rozwój technologii, coraz większą sprzedaż smartfonów i zwiększenie popytu na produkty i usługi mobilne, stworzyliśmy dedykowaną spółkę oraz produkt Adhello – autorski adserwer integrujący dane mobilne, wydawców, aplikacje oraz informacje umożliwiające efektywne przeprowadzenie wszelkich kampanii reklamowych w tym sprzedażowych, integrujących obszar mobile, internet oraz telewizję tak, aby połączyć wszystkie formy komunikacji reklamowej i uzyskać jak najlepszy efekt sprzedażowy. 

Adhello to platforma programmatic buying do realizacji kampanii reklamowych. Zaletą jest możliwość przeprowadzenia działań marketingowych w oparciu o dane klienta, zewnętrzne lub własne (Adhello) w kanałach display, desktop i mobile, social media oraz SMS/MMS. Adhello to narzędzie integrujące wszystkie te kanały.

Obecny zasięg to 38 rynków na całym świecie. Współpraca z największymi dostawcami danych i powierzchniami reklamowymi. Realizujemy aktywności z wieloma markami, planujemy strategie marketingowe, budujemy dedykowane profile behawioralne, realizujemy niestandardowe działania marketingowe, dostarczamy rozbudowane raporty.

A klienci?

Współpracowaliśmy z takimi markami jak Porshe, Agata Meble, PKL, Jovimed, Borjomi, Polskie ePłatności i wiele innych.

Co składa się dzisiaj na grupę AFA Media? Przede wszystkim jesteście agencją marketingu mobilnego. 

Spółka zajmuje się integracją medialnych obszarów aktywności marketingowej w tym mobile SMS, MMS, wideo MMS, mobile app, display, programmatic, influencer i event marketing. Ze względu na rynkową konkurencyjność, kampanie marketingowe opracowywane są niezwykle precyzyjnie, tak, aby jak najskuteczniej dotrzeć i zainteresować klienta. Wykorzystujemy do tego precyzyjne targetowanie, na przykład po zainteresowaniach czy wieku, geolokalizację użytkowników, czyli dotarcie do mieszkańców wybranych miast, wsi, ulic oraz bezpośrednie metody komunikacji, czyli reklamę pojawiającą się w faworyzowanym przez użytkowników miejscu – telefonie komórkowym. 

Niezwykle ważnym elementem, który na pewno będziemy rozwijać jest dział technologii, wdrożony do Adhello, dzięki któremu realizujemy projekty aplikacyjne. Sześć w zeszłym roku, z czego trzy własne, a trzy klienckie. 

Dodatkowo rozszerzyliśmy aktywności o działania influencerskie, eventowe, dzięki którym realizujemy akcje specjalne oraz leadowe – niezwykle pożądane na rynku.

Jak dzisiaj funkcjonuje model biznesowy takiej agencji, jak Wasza. Czy w ogóle można mówić o rynku lokalnym, gdzie zdominowany jest on przez G i FB, czy raczej o międzynarodowym? Chodzi mi o reklamę, ale z innej “mańki” – większość deweloperów szuka klientów głównie za granicą.

Działamy na rynku lokalnym, jak i od roku międzynarodowym. Posiadając poszczególne kompetencje, grupa została podzielona na spółki i działy, koordynujące poszczególne aktywności. 

G i FB de facto, prezentuje odmienne od naszych produkty czy usługi. Nasza oferta może być więc traktowana jako dedykowana kampania marki, tudzież uzupełnienie kampanii FB czy G. 

No właśnie chodzi mi o to jak się wyróżniać, w odniesieniu do oferty największych. Dzisiaj konkurencyjne firmy zarówno ze sobą konkurują, jak i współpracują. Z największych przykładów: Apple i Samsung konkurują na rynku smartfonów, a także kupują od siebie komponenty. Jak wygląda to w takiej agencji jak Wasza? Czy współpracujecie tylko na poziomie domów mediowych, czy też z innymi agencjami reklamowymi?

W zakresie kampanii mobilnych staramy się współpracować jedynie z cenionymi agencjami oraz domami mediowymi. Dzięki temu de facto nie konkurujemy ze sobą.

Jeśli chodzi o rynek, jest on raczej hermetyczny, stąd znamy się doskonale i wiemy, z którymi podmiotami współpracować, a które „omijać szerokim łukiem”. Niejednokrotnie natomiast wzbogacamy swoją ofertę o kompetencje innych agencji.

Idźmy dalej tym torem. Jak rozwijać dziś kompetencje agencji mobile? Kilka przykładów: Netsprint i Adrino inwestują w rozwój data tech i ad tech (Adrino, które zostało przejęte przez Netsprint). Mobiem wyróżnia się aplikacjami mobilnymi. To był jeden z głównych czynników przejęcia przez Interię. Poźniej jej właściciele założyli inną agencję Open Mobi, która zintegrowała się z inną agencją mobile – Mobehave. How to do?

Nie mogę jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Dotyczy ono bowiem de facto kierunku biznesowego każdej spółki, niezależnie od jej profilu działalności. Agencja mobile, to pojęcie niezwykle szerokie.

Firmy, o których wspominasz, specjalizują się stricte w kampaniach mobile oraz realizacji projektów aplikacyjnych, natomiast Netsprint to potentat. Wysokiej klasy spółka, która posiada i generuje niezwykle wrażliwe, cenne dane, na skalę masową, w związku z czym rozwój tej grupy w zakresie data tech oraz ad tech jest nieunikniony.  

AFA natomiast, w wielkim skrócie rozwija i tworzy narzędzia, niezbędne do przeprowadzenia skutecznych, wywołujących spontaniczne zainteresowanie kampanii reklamowych oraz opracowuje i realizuje zaawansowane aplikacje mobilne.

Dążymy do stworzenia zintegrowanej, komplementarnej merytorycznie grupy biznesowej, umożliwiającej użytkownikom i klientom korzystanie z komunikacji za pomocą aplikacji, systemów mobilnych, wspartych przez nowoczesne media, służące do przeprowadzania kampanii reklamowych, ale też informacji czy rozrywki. Stąd oprócz standardowych kampanii mobilnych, wprowadzamy na rynek Akademię Mobile’a, opracowujemy innowacyjną, narodową aplikację mobilną oraz rozszerzamy dział tech. 

Poszerzając zakres oferty agencje reklamowe bardzo często idą też w model szkoleniowy. A jak to jest u Was?

Dokładnie to jest nasz kierunek. Jesteśmy w trakcie finalizacji projektu „Międzynarodowa Akademia marketingu mobilnego AFA”. Szkoła w formie stacjonarnej oraz mobilnej (aplikacja) rozpoczyna działalność od września 2020 roku. Nabór na zajęcia, prowadzony będzie już od maja. Siedziba Akademii znajduje się na warszawskim Ursynowie i zintegrowana będzie z aplikacją mobilną.

A to ciekawe…

Celem przedsięwzięcia jest edukacja młodych, ambitnych ludzi w zakresie niezwykle szybko rozwijającego się obszaru – mobile marketingu (w tym display, mobile SMS/MMS oraz aplikacji mobilnych).

Uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się z wiedzą teoretyczną, prezentowaną przez światowej klasy specjalistów z Polski, Anglii oraz Chin. Dodatkowym atrybutem będą wykłady prowadzone przez najlepszych specjalistów z najbardziej cenionych agencji, domów mediowych oraz przez prezesów firm, a także szefów działów marketingu ogólnopolskich korporacji.

Dużą wagę przywiązywać będziemy do wiedzy praktycznej tzn. szkolenia systemowe, praca w zespole, praktyki z polskimi i zagranicznymi specjalistami w zakresie mobile’a (display, mobile, social media, a także przepisy RODO) i szeroko rozumianej technologii. Planujemy także zajęcia dotyczące Sztucznej inteligencji oraz Augmented Reality.

Co roku 10 najlepszych, najbardziej charyzmatycznych i kreatywnych uczniów, otrzymywać będzie staże oraz wyjazdy zagraniczne do Partnerów Biznesowych AFA Media.

Core Waszego biznesu to także aplikacje. Rozwijane do tej pory to iHello, iHello Ezo, Home Up. Ale w planach są 3 nowe. Powiedź coś więcej na ten temat.

Ze względu na realizację aplikacji własnych oraz dla podmiotów zewnętrznych takich jak światowy koncern Bauma, Liugong, nasz team IT coraz bardziej się rozrasta. 

Rozwój technologiczny w zakresie aplikacji to nasz kierunek na kolejne lata. Jesteśmy w trakcie finalizacji aplikacji dla rodziców, sfocusowanej na bezpieczeństwie naszych pociech, a także apce dedykowanej fanom zwierząt. 

A co to za projekt narodowa aplikacja mobilna, o którym mówisz? Wygląda jak nowy Paszport Polsatu 😉

Bardzo byśmy chcieli. Niezaprzeczalnie kultowy Paszport Polsatu jest symbolem nie tylko polskiej rozrywki, ale co najważniejsze integracji Polaków na poziomie narodowym, co jest dla nas niezaprzeczalnym wzorem. 

Tak, rzeczywiście. W planach na rok 2020 mamy również wdrożenie, realizowanej właśnie aplikacji narodowej, integrującej Polaków na poziomie zarówno lokalnym jak i ogólnopolskim. Produkt, integrować będzie miasta, mieszkańców oraz firmy, dając użytkownikom możliwości otrzymywania nagród. Jest to potężne, zaawansowane technologicznie przedsięwzięcie, posiadające niestandardowe funkcjonalności. Już wkrótce będziemy mogli zaprezentować je mediom.  

Prężnie budujesz grupę. W tym roku główny plan to emisja akcji. Jak docelowo widzisz AFA Media?

Emisja akcji, z naszego punktu widzenia jest niezwykle ważnym elementem strategii, jednak nie najważniejszym. Razem z Wioletą, jak wspomniałam wcześniej planujemy rozwój obszarów technologicznych, edukacyjnych oraz mobilnych. 

Docelowo planujemy stworzyć międzynarodowy koncern medialno-technologiczny. 

 

Komentarze:

Comments

comments