Staramy się wprowadzać proekologiczne myślenie w branży tech

Łukasz Kłosowski

12-08-2022
Staramy się wprowadzać proekologiczne myślenie w branży tech

Spotykamy się na Digital Care Camp w Chałupach, gdzie do końca sierpnia stacjonujecie. Co Was tam zawiało?

Krzysztof Dzikowski, dyrektor marketingu Digital Care GroupNa Campingu Chałupy 3 zorganizowaliśmy wakacyjne centrum technologiczne, które jest dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób od lipca aż do końca sierpnia. To pierwszy tego typu projekt nad polskim morzem. Planując Digital Care Camp zależało nam, by jeszcze lepiej dotrzeć do naszych klientów, a także odpowiedzieć na ich potrzeby związane z naprawą, wynajmem czy kupnem urządzeń mobilnych. Nasze autoryzowane serwisy dbają na miejscu, aby uszkodzony czy zalany telefon nikomu nie przeszkodził w udanym wypoczynku. Z pewnością również każdy fan nowych technologii znajdzie tutaj coś dla siebie, gdyż w ramach oferty najmu krótkoterminowego może wybierać z nowoczesnych sprzętów, takich jak drony, VR czy rowery elektryczne.

Oferta Digital Care Group jest dzisiaj bardzo szeroka i kompleksowa. Realizujecie autoryzowane naprawy urządzeń czołowych producentów, jak Apple czy Samsung. Firma najbardziej znana jest właśnie z tego. Czy to się zgadza?

Jako Digital Care Group posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie autoryzowanych napraw sprzętu elektronicznego, ale nasza oferta jest znacznie szersza i obejmuje usługi dodane dla urządzeń mobilnych na każdym etapie ich życia. Działamy zarówno na rzecz klientów biznesowych, jak i indywidualnych. W praktyce oznacza to m.in. wynajem sprzętów topowych marek, odkup używanych smartfonów, ich profesjonalne odnawianie i ponowne wprowadzanie na rynek. To innowacyjne usługi, które wprowadzamy na polski rynek jako jedni z pierwszych. 

Co ludzi motywuje, żeby posiadać smartfona w formule najmu?

W naszym najnowszym raporcie Smart Barometr 2022 zapytaliśmy Polaków co sądzą o takiej usłudze. W czołówce korzyści znalazły się – możliwość użytkowania telefonu wysokiej klasy, niższa cena czy możliwość wymiany urządzenia już po 12 miesiącach. Istotne są także względy ekologiczne – wynajem sprzętu to dobra droga, aby dać mu drugie życie i wydłużać czas jego użytkowania. Decydując się na najem, można także sporo zaoszczędzić. Opłata miesięczna za korzystanie z urządzenia w tej formule jest nawet o 20% niższa niż w przypadku tradycyjnych metod finansowania, takich jak np. kredyt. Można także zmniejszyć ratę, oddając swój stary smartfon w rozliczeniu. Jednym słowem – najem po prostu się opłaca. 

Przypomina to model biznesowy znany z branży motoryzacyjnej. Jak to wygląda w praktyce?

Umowę zawieramy na 24 miesiące z opcją wymiany urządzenia na nowszy model już po 12 miesiącach. Sprzęt można objąć pakietem usług serwisowych i w razie uszkodzenia naprawić go w naszym autoryzowanym serwisie. Na koniec okresu najmu klient może zdecydować się na jedną z trzech opcji – wynająć nowe urządzenie, zwrócić sprzęt lub go wykupić. Wynajmując u nas urządzenie, klient pokrywa miesięczną opłatę w wysokości ok. 3% wartości urządzenia. Co istotne, szczególnie w obecnej sytuacji gospodarczej, miesięczna opłata jest stała – nie wzrasta w przypadku podnoszenia stóp procentowych. Formalności są ograniczone do minimum, sprzęt można wynająć zarówno online, jak i w salonie. Najem to idealna propozycja dla osób, które zawsze chcą korzystać z najnowszych modeli i nie mają potrzeby, aby posiadać sprzęt na własność. Jeśli komuś bliski jest leasing samochodów – z pewnością doceni też filozofię najmu urządzeń mobilnych. 

Jakie jeszcze usługi świadczycie na Digital Care Camp?

Oferta, z którą przyjechaliśmy na Hel, jest bardzo szeroka. Mamy też darmowe usługi – przegląd techniczny urządzeń Apple oraz smartfonów dowolnej marki i bezpłatne SPA sprzętu, które wykonujemy na miejscu w maksymalnie 15 minut. Gdy zajdzie taka potrzeba, gwarantujemy autoryzowane naprawy i mobilny serwis, który całkowicie bezpłatnie dojedzie na skuterze do dowolnego punktu na Półwyspie Helskim.

Podczas Digital Care Camp można wynająć smartfony Apple i Motorola, kupić nowy lub odnowiony telefon czy akcesoria, takie jak głośniki czy etui. Mamy także wynajem krótkoterminowy, a w nim hulajnogi i rowery elektryczne, drony czy kamery Go PRO.

Osobiście się nie załapałem, ale były także warsztaty eko i kurs mobilnej fotografii. Jak to wypadło?

Choć połowa campu za nami, nadal w czwartki i piątki na naszym polu namiotowym czekają na turystów ciekawe atrakcje. Dla dzieci organizujemy warsztaty technologiczne i ekologiczne, a dla dorosłych spotkania poświęcone fotografii mobilnej. Wszystkie wydarzenia cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Na zajęciach dla najmłodszych pokazujemy, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z telefonu, na czym polega naprawa sprzętu w serwisie, a także jak segregować odpady. Dzięki tym aktywnościom kształtujemy w dzieciach pozytywne postawy, które, mamy nadzieje, będą procentować. Z kolei dorośli pod okiem profesjonalnego fotografa mogą nauczyć się, jak odpowiednio robić zdjęcia swoimi smartfonami. Te są w końcu coraz nowocześniejsze i oferują bardzo szerokie możliwości, jeśli tylko potrafi się z nich korzystać.

Już niebawem, 19 sierpnia odbędą się warsztaty eko z Kasią Wągrowską, ekspertką od zero waste, prowadzącą profil na Instagramie kasia_ograniczamsie. Porozmawiamy o ograniczeniu odpadów oraz świadomej konsumpcji. Serdecznie zapraszamy!

fot. Ekipa Digital Care na Campie w Chałupach

 

Digital Care Group to także iMad i MTTC. Czym zajmują się te brandy?

iMad to autoryzowany sprzedawca i serwis sprzętu firmy Apple. Świadczy m.in. naprawy serwisowe, w tym gwarancyjne zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Oprócz tego oferuje najem czy odkup urządzeń mobilnych. Z kolei MTTC Poland to serwis, który zajmuje się naprawą telefonów, gwarantując najwyższą jakość obsługi. Jest zlokalizowany w kompleksie biurowym Wiśniowy Biznes Park na warszawskim Mokotowie. W spółce zatrudnionych jest ponad 100 specjalistów, którzy miesięcznie realizują nawet 16 tysięcy napraw smartfonów najpopularniejszych marek, takich jak Samsung, Huawei czy OPPO.

Jesteście firmą wywodzącą się z Polski, ale w ostatnim czasie jest duża ekspansja za granicę. Jeżeli Litwa i Łotwa, jako kraje z naszego regionu wydają się naturalne w ramach rozwoju, to jak zrozumieć Wietnam czy Malezję?

Strategia Digital Care Group od początku zakładała szeroką, światową ekspansję. Warto wiedzieć, że nasze usługi od lat są dostępne za granicą, gdzie mamy silnych i doświadczonych partnerów znających specyfikę oraz profil klienta w danym regionie. Azja to bardzo duży rynek, który oferuje ogromny potencjał rozwoju. Między innymi z tych powodów zdecydowaliśmy się na wkroczenie ze swoimi produktami i usługami na daleki wschód.

Przyznam, że w kontekście Waszej marki zainteresowała mnie także idea – nazwijmy to obiegu zamkniętego urządzeń mobilnych. Możesz rozwinąć ten temat?

Gospodarka o obiegu zamkniętym polega na odpowiedzialnym kupowaniu, naprawie, odnawianiu, dzieleniu się i ostatecznie na właściwej utylizacji przedmiotów. To odpowiedź na negatywny dla środowiska trend „kup, zużyj, wyrzuć”. Jako Digital Care staramy się wprowadzać proekologiczne myślenie także w branży tech. Wśród zalet takiego podejścia jest efektywniejsze wykorzystanie zasobów i ograniczenie ich zużycia, zmniejszenie powstawania elektroodpadów i obniżenie emisji gazów cieplarnianych. W elektrośmieciach takich jak smartfony, laptopy czy tablety jest mnóstwo wartościowych surowców, które powinny być w jak największym stopniu powtórnie wykorzystane. Nasze działania oparte m.in. na szerzeniu oferty najmu czy sprzedaży odnawianych smartfonów, jak najbardziej wpisują się w model gospodarki o obiegu zamkniętym. Są bowiem zarówno eko, jak i atrakcyjne ekonomicznie.

Czytaj także: Zasada 3U: Unikaj kupowania zbędnych rzeczy; Użyj powtórnie; Utylizuj, jest coraz bardziej widoczna w naszym kraju

A czym jest reduse, reuse i recycle?

Te trzy pojęcia można przetłumaczyć na: unikaj, używaj ponownie i utylizuj. Są one bezpośrednio związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Unikanie kupowania pozwala na zmniejszenie ilości nabywanych produktów i dłuższe korzystanie z nich. Powtórne używanie to dawanie im drugiego życia. My w Digital Care przykładamy do tego dużą wagę, odnawiając smartfony i z powodzeniem wprowadzając je powtórnie na rynek. Z kolei segregacja w branży technologicznej ma szczególne znaczenie. Pozwala na odciążenie wysypisk śmieci, redukcję emisji CO2, ale także na ograniczenie zapotrzebowania na nowe surowce, o które coraz trudniej. Dlatego tak ważne jest odpowiednie segregowanie odpadów i oddawanie zużytych urządzeń mobilnych do właściwych punktów.

Rynek wtórny telefonów używanych stanowi mniej więcej dwukrotność rynku urządzeń nowych. Jak wygląda ten rynek i ile urządzeń już przywróciliście do ponownego użytku?

Zgadza się, rynek wtórny cały czas zyskuje na popularności. Globalne dane pokazują, że między 2020, a 2021 rokiem zwiększył się o 15%, a rynek nowych urządzeń jedynie o 4,5%. Obecna sytuacja gospodarcza, w tym wysoka inflacja, problemy z dostępnością podzespołów i kryzys ekonomiczny powodują, że ceny nowych telefonów rosną. Z tego względu silnie inwestujemy w ten obszar. Od ubiegłego roku odnowiliśmy już kilka tysięcy urządzeń mobilnych i zamierzamy kontynuować ten proces. Co warto podkreślić, Digital Care samodzielnie i aktywnie pozyskuje i odkupuje sprzęt od klientów, którymi są zarówno osoby prywatne, jak i firmy.

Jakie plany po wakacjach?

W tym roku przypada 10-lecie istnienia Digital Care. Z tego powodu jesienią planujemy pewne aktywności skierowane do naszych pracowników, partnerów i klientów. Nie możemy jeszcze mówić o konkretach, natomiast zapewniam, że jest to interesujący projekt, o którym więcej już za kilka miesięcy.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments