5 trendów związanych ze smart shoppingiem, które kształtuje technologia

Maciej Tygielski

27-10-2015
5 trendów związanych ze smart shoppingiem, które kształtuje technologia

Współczesny konsument jest smart. To znaczy, że optymalizuje wszystkie procesy, w tym zakupowe, tak aby oszczędzić czas i pieniądze. Perfekcyjnie wykorzystuje do tego smartfona, którego sprawdza ponad 240 razy dziennie. To z nim zaczyna i kończy swój dzień. To na ten ekran spogląda z zainteresowaniem i ochotą, bo sam decyduje co się na nim wyświetla. Dlatego też walka branży retail rozgrywa się właśnie o miejsce na “tym” ekranie.

Poniżej trendy

1. Rosnąca popularność urządzeń mobilnych zmieniła sposób, w jaki dokonujemy zakupów. Obecnie tylko 10 proc. sklepów posiada własne aplikacje, podczas gdy 78 proc. osób korzystających ze smartfona przegląda oferty produktów i usług właśnie za pomocą aplikacji mobilnych. Dziś chcemy, aby sklepy i marki były smart. 40 proc. respondentów badania ,,M-commerce. Kupuję mobilnie” stwierdziło, że sklepy, które nie mają swojej aplikacji bądź mobilnej strony internetowej są nie dostosowane do potrzeb klienta i nie na czasie.

Dedykowane aplikacje mobilne zapewniają szereg możliwości zaangażowania klientów w komunikację marketingową. To dzięki nim marki mogą wpływać na decyzje zakupowe klientów, natychmiastowo przekazując im angażującą i atrakcyjna treść.

2. Wyobraź sobie, że klient przechodzi obok Twojego sklepu i na ekranie jego smartfona wyświetla się oferta dotycząca produktu, który go interesuje (bo np. wcześniej oglądał go w sieci) wraz z dokładnym opisem i wskazówkami, jak dojść do półki na której się znajduje. Tak działa Proximity Marketing zwany także marketingiem sąsiedztwa.

Dzięki tej technologii, potencjalny klient otrzymuje na ekran swojego smartfona spersonalizowane treści, dokładnie wtedy, kiedy znajdzie się w zasięgu odpowiedniego urządzenia. Nadajnik ten może być zamieszczony na półce sklepowej, czy przy wejściu do salonu. Narzędzia proximity marketingu to np. etykiety NFC (Near Field Communication), bluecasting czy beacons (bazujące na technologii Bluetooth Smart).

Żywym przykładem skuteczności Proximity Marketingu są użytkownicy aplikacji ShopAdvisor. Ponad 65 proc. osób, które otrzymywały powiadomienia ze sklepu, obok którego właśnie przechodzili – rzeczywiście do niego weszło.

3. Popularność beaconów – nazwa iBeacon lub „beacon” odnosi się do elektronicznego urządzenia, które emituje sygnał wykorzystując transmisję Bluetooth Low  Energy (BLE). Beacon to małe nadajniki zakodowanych wcześniej informacji, dzięki którym nasz telefon jest w stanie zidentyfikować naszą lokalizację wewnątrz budynków. Analiza informacji wysyłanych przez beacony pozwala dostarczyć spersonalizowaną ofertę każdemu klientowi, który znajdzie się w zasięgu sklepu, restauracji, czy salonu kosmetycznego.

W Wielkiej Brytanii aż 45 proc. właścicieli smartfonów zadeklarowało, że chce, aby sprzedawcy wysyłali im wiadomości, a 33 proc. z nich przyznało, że spersonalizowane wiadomości mają wpływ na ich decyzje zakupowe.

4. Niemalże 1/3 Polaków deklaruje, że to właśnie cena ma decydujące znaczenie w podjęciu decyzji o zakupie. Obecnie klienci mają ogromny wybór, a technologia umożliwia im dokonywanie sprytnych zakupów. Chcąc zaoszczędzić pieniądze, coraz częściej porównujemy ceny tych samych produktów w kilku sklepach za pomocą porównywarek internetowych. Aktywnie korzysta z nich 48 proc. Polaków. Wygodnym rozwiązaniem, które pozwala zaoszczędzić czas, jest aplikacja, dzięki której promocje i najlepsze oferty z ulubionych miejsc mamy w jednym miejscu. Do tego na bieżąco. Taka technologia sprawia, że już nie musimy szukać najlepszych cen na własną rękę. Nie dziwi więc fakt, że znaczenie takich rozwiązań dynamicznie rośnie.

5. Według badania ,,Polacy rekomendują”, 81 proc. z nas szuka w internecie informacji i opinii o produkcie, zanim zdecyduje się na jego zakup. W tym celu korzystamy m.in. z forów internetowych i mediów społecznościowych, w których chętnie dzielimy się opiniami o produktach, usługach, czy obsłudze sklepów i miejsc, których jesteśmy klientami.

Jak wskazują dane, 65 proc. Polaków liczy się z opinią innych, a aż 45 proc. osób kupuje polecony im produkt i odwiedza miejsca zarekomendowane przez innych. Możliwość dzielenia się swoimi opiniami jest dla konsumentów bardzo ważną częścią procesu zakupowego. Wszak dzisiejszy konsument jest prosumentem i oczekuje, aby jego głos był brany pod uwagę w ulepszaniu oferty oraz obsługi miejsc, które odwiedza i gdzie zostawia swoje pieniądze.

54 proc. respondentów badania, przeprowadzonego w 2014 roku przez KPMG wśród przedstawicieli przedsiębiorstw, jako priorytet na 2015 rok wskazało zwiększenie częstotliwości wykorzystania internetu oraz urządzeń mobilnych w celach sprzedażowych i marketingowych. Dane te nie dziwią, nowe technologie umożliwiają monitorowanie zachowań i preferencji zakupowych klientów, a w efekcie zwiększają efektywność dotarcia do nich ze spersonalizowaną ofertą odpowiadającą na ich realne potrzeby i oczekiwania.

Autor

Maciej Tygielski, CEO MyShop.mobi

 

Komentarze:

Comments

comments