Beacony w akcji, czyli jak w praktyce je stosować

Beacony w akcji, czyli jak w praktyce je stosować

Beacony to niewielkich rozmiarów urządzenia rewolucjonizujące obecnie światowe rynki. Ich zastosowanie wydaje się nie mieć ograniczeń, a dostawcy różnych mobilnych usług prześcigają się w innowacyjnych pomysłach. Głównym atutem tych małych nadajników jest zdolność dokładnej lokalizacji smartfonów w pomieszczeniach. W pierwszej części przewodnika po beaconach przyglądaliśmy się dostępnym na rynku rozwiązaniom, w tym tym najnowszym. Dzisiaj bliżej przyjrzymy się rodzajom ich zastosowania.

Gdzie można spotkać beacony? Oczywiście w Apple Store! Apple wykorzystuje beacony w Apple Store na terenie Stanów Zjednoczonych. Posiadacze iPhone’ów z zainstalowaną aplikacją i włączonym bluetoothem otrzymują powiadomienia o czekających na nich okazjach i promocjach zaraz po przekroczeniu progu sklepu.

Wyraźnie widać, że obecnie już nie same czujniki są celem, ale rozwiązania, których są częścią. Firmy zaczynają się prześcigać w innowacyjnym wykorzystaniu tych urządzeń w połączeniu z inteaktywnymi aplikacjami. Sam rynek odbiorców znacznie poszerzył się, odkąd technologia stała się dostępna nie tylko na iPhony czy iPady, ale także na smartfony wyposażone w system Android.

Beacon w retail

Udane wdrożenia w retail – gdzie czujniki najszybciej są adaptowane – ma mająca siedzibę w Krakowie firma HG Intelligence. – Od ponad roku bardzo intensywnie eksplorujemy możliwości jakie daje nam popularyzowana na świecie technologia BLE. Bardzo dużo nauczyliśmy się od naszych klientów. Pierwsze wdrożenia sprawiły, że zupełnie zmieniliśmy podejście do produkcji i zarządzania flotą beaconów. Uważamy, że własny hardware pozwala na uzyskanie przewagi konkurencyjnej tylko w oparciu o kompleksowe rozwiązania, w ramach których produkty są integralną częścią spójnego ekosystemu oprogramowania – mówi GoMobi.pl Jarosław Królewski, dyrektor zarządzający HG Intelligence.

– Przygotowane przez nas urządzenia są przeznaczone dla dedykowanych wdrożeń, nie zamierzamy uruchamiać produkcji masowej. Wierzymy tylko w te implementacje, które rozwiązują konkretne problemy biznesowe oraz przemysłowe, ale także wspierane są specjalistycznym, prostym w obsłudze oprogramowaniem. Pracujemy zawsze na konkretnych wdrożeniach, które mają przynosić wymierne, mierzalne rezultaty – dodaje.

Owocem tak ukierunkowanych działań spółki jest Synerise, narzędzie, które w oparciu o beacony oraz połączenie działań offline i online jakie podejmują klienci sektora retail, dostarcza wielu cennych danych wykorzystywanych następnie w kampaniach marketingowych. Jednym z pierwszych wdrożeń z jego użyciem jest zastosowanie beaconów w wybranych salonach Gino Rossi.

Technologie zbliżeniowe i kontekstowe w retail pozwalają m.in usprawnić obsługę programów lojalnościowych poprzez integrację z systemami POS, poprawić komunikację z klientami, szybciej realizować transakcje w salonach firmowych, obsługiwać reklamacje, dystrybuować wiedzę o aktualnych promocjach i zniżkach oraz uzyskiwać informacje o dostępności produktów w salonach, bez konieczności bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą.

Firma ma na swoim koncie także wdrożenie w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. W trakcie wystawy “Zbrodnia w sztuce” użytkownik zbliżając się do danej pracy, otrzymywał powiadomienie z dodatkowymi informacjami na jej temat.

Virtualna Warszawa

Ciekawe i pożyteczne zastosowanie beacony znalazły w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych, stając się częścią projektu Virtualna Warszawa. Aplikacja udostępnia mapę wraz z nawigacją na terenie całego urzędu wskazując także bieżące położenie użytkownika. Dzięki zastosowaniu funkcji Voice-Over stworzono narzędzie umożliwiające osobom niewidomym bezproblemowe poruszanie się po budynku. To jedna z pierwszych realizacji tego typu w Polsce, dlatego dziś może uchodzić wręcz za klasyczną.

Beacony pojawiają się w coraz nowych odsłonach

Świetne zastosowanie dla rynku restauracyjnego zaprezentowała aplikacja Everytap, łącząc w sobie system do zamawiania z innowacyjnym i ciekawym programem lojalnościowym. Na bieżąco udoskonalana, staje się dla użytkownika niezbędnym narzędziem podczas wizyt w lokalach. Everytap otwiera także nowe możliwości dla przeprowadzania zdalnych, targetowanych kampanii marketingowych. Monitoring w czasie rzeczywistym nad trwającą akcją promocyjną to coś, co przyciąga uwagę wielu partnerów. Szczególnie dziś, gdy każdy skupiony jest na twardych danych, a te Everytap zbiera w postaci precyzyjnych raportów.

Pomysłów na zastosowanie jest mnóstwo. Kilka ciekawych z innych obszarów: estimote w office’ach i na lotniskach gdzie lata easyJet. Z kolei jednym z najbardziej znanych wdrożeń stadionowych jest zastosowanie beaconów na wybranych stadionach amerykańskiej ligi baseballowej.

Z pewnością wiele ciekawych projektów jeszcze przed nami, przy czym wiele będzie zależeć także od tego, w jaki sposób zostaną wdrożone i przyjęte obecne realizacje.

Komentarze:

Comments

comments