Mniej SMS-ów, więcej PUSH

Bloger Mobilny

23-01-2015
Mniej SMS-ów, więcej PUSH

2014 rok w Polsce był pierwszym od 2009, gdzie zanotowano spadek liczby wysłanych wiadomości SMS. Miniony rok był też kolejnym rokiem wzrostu liczby wiadomości wymienianych między komunikatorami mobilnymi instalowanymi m.in. na smartfonach i tabletach. Analitycy Deloitte podawali, że takich komunikatów dziennie w aplikacjach wysyła się aż 50 miliardów, czyli dwukrotnie więcej, niż SMS-ów (21 miliardów dziennie).

Spadek nie odbił się jednak znacząco na przychodach operatorów – to samo Deloitte prognozowało, że globalnie SMS przyniesie operatorom na koniec ubiegłego roku ponad 100 miliardów dolarów przychodu czyli około 20 mld mniej niż w 2013 roku. W 2018 roku wyniesie on natomiast 96,7 miliarda dolarów.

Na stabilne przychody operatorów z krótkich wiadomości tekstowych wpływa między innymi rosnąca popularność marketingu mobilnego. Skutkiem tego coraz częściej firmy sięgają po SMS realizując kampanie informacyjne i reklamowe, zwłaszcza w branżach takich jak finansowa, modowa, kosmetyczna, a także e-commerce. Według moich szacunków wartość rynku marketingu SMS w Polsce może oscylować nawet w granicach 75 mln złotych.

Spodziewajmy się więcej PUSH

Badanie GlobalWebIndex przeprowadzone w trzecim kwartale 2014 roku w 32 krajach na świecie (w tym w Polsce) pokazuje, że już 80 proc. internautów posiada smartfona, a prawie 50 proc. ma tablet. Wysoka penetracja rynku urządzeń mobilnych oraz zainteresowanie aplikacjami powoduje, że dynamicznie rozwijają się powiadomienia PUSH, które pozwalają na przesyłanie wiadomości bezpośrednio do osób, które zainstalowały aplikację na smartfonie lub tablecie. Taka wiadomość może mieć bardzo różną formę – tekstową, graficzną i multimedialną, a użytkownik otrzyma wiadomość niezależnie od tego, czy aplikacja jest włączona.

Powiadomienia PUSH mogą być alternatywą dla SMS-ów, choćby dlatego, że są po prostu tańsze. Dlatego wykorzystanie tego narzędzia może przełożyć się na obniżenie kosztów marketingu mobilnego nawet o 40 procent, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności działań w tym kanale nawet o 30 proc. Na wysoką skuteczność powiadomień wpływa m.in. możliwość dostosowania treści komunikatów do odpowiednich grup docelowych oraz niedostępna w przypadku SMS-ów możliwość wykorzystania mechanizmu geolokalizacji. W 2014 roku zostały zrealizowane pierwsze projekty związane z powiadomieniami PUSH m.in. serwis Audioteka zrealizował kampanię, która pozwoliła w ciągu około 2 miesięcy zwiększyć sprzedaż audiobooków o około 5 procent, a stopa konwersji z powiadomień PUSH była 7 razy wyższa od średniej z działań nie uwzględniających takich powiadomień (case study tutaj).

A w 2015?

Liczba wysłanych SMS-ów przez Polaków w 2015 roku będzie w dalszym ciągu spadać, ale mimo to krótka wiadomość tekstowa pozostanie istotnym medium z punktu widzenia marketingu mobilnego, zarządzania kryzysowego czy też, jako narzędzie służące do autoryzacji operacji finansowych. Myślę, że coraz większą popularnością będą cieszyły się powiadomienia PUSH, które powoli będą zwiększały swój udział w projektach z zakresu marketingu mobilnego. Dynamika rozwoju branży firm zajmujących się wysyłką SMS powinna utrzymać w 2015 roku wzrost na poziomie 15-20 proc.

Komentarze:

Comments

comments