Podsumowanie roku 2015 według Tomasza Szulkowskiego

Tomasz Szulkowski

28-12-2015
Podsumowanie roku 2015 według Tomasza Szulkowskiego

Najważniejsze wydarzenia Polska i świat w 2015 roku?

Polska:

Na naszym podwórku najważniejszym wydarzeniem była akwizycja WP przez o2, ale nie tylko jako jednorazowy akt, lecz początek zmiany strategii portali horyzontalnych. Z pasywnych mediów, które dostarczają treści, stają się one agresywnymi graczami, którzy przejmują również podmioty z obszaru e-commerce (przejęcie w grudniu przez Grupę WP jednego z największych polskich brokerów turystycznych Wakacje.pl oraz szereg innych przejęć tej grupy). W ten sposób koncern medialny buduje sobie równolegle stabilne źródło przychodów oraz ciekawych danych behawioralnych dotyczących zachowań użytkowników.

Świat:

Druk 3D – coraz więcej użytecznych innowacji z tego obszaru (przy jednoczesnym niskim koszcie produkcji) wróży rewolucję w obszarze dystrybucji produktów fizycznych. Producenci staną się jedynie projektantami, którzy sprzedają na licencji gotowe do wydruku pliki. Koszt produkcji (=druku) leży po stronie użytkownika. W takim modelu znikają koszty logistyki.

Druk 3D to bez wątpienia przełomowa technologia. Teraz czekamy na przykłady “mądrych” zastosowań w mobile.

Najlepsze/najgorsze aplikacje w 2015 roku?

Najlepsze:

Od dłuższego czasu moją uwagę przyciąga aplikacja AliExpress, która wg rankingu AppAnnie od dłuższego czasu jest w TOP10 polskich appek z kategorii Shopping (poniżej screeny). Sukcesywnie zbliża się do aktualnego monopolisty, czyli Allegro/OLX, co wróży rychłe starcie tytanów e-commerce. Polacy jak widać są w stanie zaakceptować wydłużony o kilka miesięcy termin dostawy, jeżeli rekompensuje im to kilkukrotnie niższa cena chińskiego dostawcy. Mam przeświadczenie, że Allegro przygotowuje się od dłuższego czasu do obrony pozycji, a jakość realizowanych kampanii i projektów wróży, że może z tego starcia wyjść obronną ręką.

Przy okazji warto zwrócić uwagę, że uwidacznia się równoległa rywalizacji znanego już powszechnie Zalando ze stosunkowo nową appka zakupową Wish, którą Amazon zamierzał przejąć za 10 mld dolarów.

Najgorsze:

Nie jestem w stanie przytoczyć – szybko się ich pozbywam z pamięci telefonu oraz własnej.

Najlepsze/najgorsze urządzenia mobilne w 2015 roku?

Najlepsze:

Moją szczególną uwagę zwraca inwazja produktów chińskiego Huawei, widoczna nie tylko w Polsce, ale również zagranicą (rekordowy wzrost w trzecim kwartale 2015 zarówno na rynku smartfonów jak i zwykłych komórek). Zaczyna nieco przyćmiewać koreańskiego Samsunga, co wróży ciekawe starcie wśród gigantów Androida.

Najgorsze:

Z punktu widzenia marketingowego są niestety produkty oparte na systemie Windows Phone. Mimo sporego potencjału – zasięg większy niż użytkowników iPhone’ów – zainteresowanie jest bardzo znikome. Co ciekawe – ciężko znaleźć wytłumaczenie takiego stanu rzeczy.

Najlepsze/najgorsze kampanie z wykorzystaniem mobile marketing w 2015 roku? 

Najlepsze:

W mobile zdecydowanie najlepsze kampanie realizują producenci gier, i to wcale nie koncerny typu Electronic Arts czy CD Project. Mowa o deweloperach gier stricte mobilnych, np. Supercell, który generuje dzienne przychody z swoich trzech tytułów (Clash of Clans, Hay Day, Boom Beach) na poziomie 5,15 miliona dolarów. Takie wyniki są możliwe dzięki bardzo zaawansowanym strategiom pozyskiwania, segmentacji i monetyzacji użytkowników. Wspominani deweloperzy są w tej kwestii absolutnymi mistrzami, ponieważ penetrowali świat mobile jako pionierzy i zbudowali głębokie consumer insights, z których dosyć jasno wynika, że klasyczne banery nie są w stanie wygenerować takich wyników. Warto śledzić ich poczynania – to kopalnia inspiracji!

Najgorsze:

Może nie najgorsze, ale wróżące ciekawy trend wśród marketerów – reklamy Google, znane jako AdWords, generują coraz słabsze konwersje. Szczególnie często porównywane są do kampanii na Facebooku, które z kolei przynoszą o wiele lepsze rezultaty. Czyżby koniec dominacji Google w świecie reklamy online?

Prognoza na 2016 rok. 

Słowo klucz na rok 2016 to „omnichannel” – czyli zapewnienie konsumentowi ciągłości procesu zakupowego na każdym etapie (mobile / online / POS). Ten rok będzie przebiegał na uświadamianiu marketerom jak istotne jest to zjawisko, bo sam proces wymaga dogłębnego przeprojektowania strategii sprzedażowej i z pewnością nie będzie łatwy i szybki we wdrożeniu.

Drugi trend to działania koncernów FMCG, które dzięki mobile dążą do lojalizacji konsumentów i oferują swoje produkty w autorskich programach kuponowych tzw. moneyback, opartych o wykorzystanie aplikacji mobilnej w punkcie sprzedaży offline (marki Danone).

Jaka będzie wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2016 roku?

+ 40 proc. do wyniku 2015, co wynika z organicznego wzrostu ilości użytkowników mobile we wszystkich segmentach wiekowych oraz znacznie większej podaży place’mentów.

 

Komentarze:

Comments

comments