Renesans Generacji X (część II)

Kazimierz Piekarz

25-09-2017
Renesans Generacji X (część II)

Gen X pozbyła się złej sławy z młodości, po latach zyskała pewność siebie i teraz doskonale radzi sobie w życiu. Czynnikami najmocniej wpływającymi aktualnie na życie “Iksów” są: praca, przyjaźnie i hobby.

I tak, po pierwsze, “Iksom” zależy na elastyczności w pracy, kiedy staje się zbyt ograniczająca, buntują się jak za młodu i szukają innego zajęcia.

– 82% uważa, że work-life balance jest ważniejsza niż kariera zawodowa, – 81% zgadza się ze stwierdzeniem, iż do zadowolenia z pracy większą uwagę przywiązują młodsze osoby niż poprzednie pokolenia,
– niemal 6 na 10 kobiet ma podobny do mężczyzn status finansowy w gospodarstwach domowych; zbliżony odsetek kobiet (25%) i mężczyzn (29%) prowadzi własne firmy.

W relacjach międzyludzkich ważny dla Pokolenia X jest seks – 43% stawia go na pierwszym miejscu, 36% – przyjaźń, 32% – preferuje romanse. Pod tym względem priorytety millenialsów układają się w odwrotnej kolejności: 40% najbardziej ceni przyjaźń, 38% przelotne znajomości, seks jest na trzecim miejscu – jest ważny dla 37% “Igreków”.

Osoby należące do Gen X wolą mieć węższe grono, bliższych przyjaciół, natomiast “Y” preferują szerszą grupę znajomych (mają średnio 36 przyjaciół, o 10 mniej niż “Y”).

Podczas gdy millenialsi utrzymują znajomości za pomocą aplikacji takich jak Tinder, a więc preferują kontakty wirtualne, “Iksy” wolą bezpośredni, fizyczny kontakt z żywym człowiekiem.

Posiadanie hobby, zainteresowań, pasji trzyma Gen X z daleka od problemów ludzi w średnim wieku. Nie chodzi tu o wielkie, niezwykłe zainteresowania. Wystarczy zwykłe bieganie czy gotowanie, ważne, by czyniły “Iksy” szczęśliwymi.

– 81% przedstawicieli Gen X opisuje siebie jako zadowolonych z życia, a jednym z powodów jest aktywne poszukiwanie spełnienia.

Wydaje się, że przedstawiciele Pokolenia X po prostu spełniają marzenia z młodości. Pozostając w duchu młodymi, oddają się swoim zainteresowaniom i hobby, dzięki czemu radzą sobie z problemami dopadającymi ludzi w ich wieku.

Bunt, który ich ukształtował w młodości, znowu odzywa się, ale teraz “Iksy” w pełni akceptują siebie i żyją szczęśliwie na własnych zasadach.

Z dala od social mediów

Generację X cechuje intensywne oglądanie TV – 74% spędza przed telewizorami co najmniej 1 godzinę. Wśród millenialsów grupa heavy users stanowi tylko 59%.

Obie generacje X i Y intensywne korzystają z internetu stacjonarnego – 78% “Iksów” oraz 75% “Igreków ” poświęca nań więcej niż 1 godzinę dziennie, tylko co drugi “Iks” wykorzystuje urządzenia przenośne (wśród millenialsów są to prawie 2/3).

źródło: Kantar Millward Brown, badanie AdReaction: Engaging Gen X, Y and Z

W udostępnieniu treści w social mediach przedstawiciele Pokolenia X są najbardziej ostrożni – prawie co druga osoba zwraca uwagę na to, co szeruje (wśród millenialsów mniej – 41%), tzw. selfies cieszą się najmniejszą popularnością – lubi je zaledwie 9% “Iksów” (millenialsów znacznie więcej – 15%).

Najbardziej preferowanymi przez Gen X tradycyjnymi mediami reklamowymi są: prasa, TV i radio. Najwięcej – 55% “Iksów” ma pozytywne nastawienie do odbioru (positive receptivity) reklam w dziennikach (wśród millenialsów mniej – 52%). Nie widać natomiast istotnych różnic w nastawieniu do odbioru reklam TV i radiowych.

Wyszukiwarki to jedyny format reklamy online, do którego Gen X jest względnie przychylnie nastawiona. Positive receptivity wykazuje 37% “Iksów”, wśród millenialsów wskaźnik ten jest nieco wyższy i wynosi 39%.


Przedstawiciele Pokoleń X oraz Y prezentują przychylne nastawienie do wydarzeń (branded events) i treści sponsorowanych (branded information) przez marki (odpowiednio 49% i 52% oraz 50% i 49% w danym pokoleniu).


Renesans Generacji X

Gen X licząca blisko 2 miliardy ludzi na całym świecie, którzy na długo zniknęli z pola widzenia branży marketingowej dzisiaj dysponuje pokaźnymi dochodami, decydują o zakupach w gospodarstwach domowych oraz są liderami opinii o oryginalnych preferencjach i zachowaniach.

Jeśli chcesz dotrzeć do “Iksów”, przede wszystkim wykorzystaj tradycyjne media – TV, prasę i radio – dla Generacji X one jeszcze nie umarły, oraz nieagresywne adformaty w internecie. Unikaj social mediów. Doceń zalety subtelnej formy promocji jaką jest sponsoring.

W treści komunikacji pamiętaj o tym, że “Iksy” zapracowali sobie na drugą szansę od losu i chcą przeżyć swoje życie na nowo, tym razem jednak szczęśliwie, do czego ich motywują: elastyczna praca, prawdziwe przyjaźnie i zwykłe hobby.

Drugie życie Generacji X (część I)

 

Komentarze:

Comments

comments