Wydatki na reklamę mobilną rosną rekordowo i w Polsce i za granicą

Wydatki na reklamę mobilną rosną rekordowo i w Polsce i za granicą

Wydatki na reklamę online w Polsce, w 2014 roku wzrosły o 7,2 proc., a wartość reklamy online przekroczyła 2,6 miliarda zł, więcej o 176 mln zł względem poprzedniego okresu. Reklama mobilna zanotowała wzrost na poziomie 122 procent r./r., a IAB Polska mierzy już lepiej niż dotychczas.

Według badania AdEx, realizowanego przez PwC na zlecenie IAB Polska kanałem, który zdecydowanie wysunął się na w prowadzenie jest podobnie jak w latach poprzednich reklama graficzna (display). Jej udział procentowy to 44,5. W tej kategorii nadal bardzo dynamicznie rozwija się wideo online (+16 proc. r./r.). Znaczący wpływ na tę kategorię ma reklama na urządzeniach mobilnych (5,4 proc. całkowitego udziału, a więc znacznie więcej niż dotychczasowe 1,2 proc.). Nie można także pominąć wpływu i zasięgu, jaki budują display’owi social media, które zanotowały ogólny wzrost pod względem reklamy o 33 proc. r./r.

Kolejne miejsca w rankigu zajmują: reklama w wyszukiwarkach (SEM) 36,5 proc. udziału w rynku reklamowym online, ogłoszenia (13,9 proc.) oraz e-mail marketing (4,6 proc.), który jako jedyny zanotował niewielki spadek względem poprzednich lat.

Wydatki na reklamę mobilną ponownie osiągnęły trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (122 proc.). Badanie IAB Polska nie do końca mierzy kanał mobilny. Do tej pory badanie nie uwzględniało wydatków z Google oraz od innych gigantów technologicznych oraz z zagranicznych i z polskich sieci reklamy mobilnej, ale w AdEx za 2014 rok jest nieco lepiej, ponieważ doszacowano wartość Facebooka, Google search, YouTube. – Domy mediowe od roku 2011 raportują YT, Google i FB, jednak dotychczas część wartości umykała naszej obserwacji. Mając te dane, a także estymacje FB z firmy analitycznej IHS, we współpracy z domami mediowymi i PwC doszacowaliśmy wartość mobile u tych graczy – tłumaczy GoMobi.pl Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań w IAB Polska.

W roku 2014 liderem w wydatkach na reklamę ponownie została motoryzacja, która pozyskała 18 proc. tortu reklamowego. Więcej danych na infografice.

Również eMarketer podał swoje ostatnie szacunki dla mobile. W 2016 roku globalne wydatki na reklamę mobilną przekroczą 100 mld dol. i jak podkreśla instytut po raz pierwszy będą stanowiły 51 proc. wszystkich wydatków reklamowych w segmencie cyfrowym.

Po uwzględnieniu reszty czynników w Polsce w tym podaniu pełnych szacunków dla sieci reklamy mobilnej byłoby znacznie więcej, na pewno ponad kilkanaście procent.

 

Komentarze:

Comments

comments