512 milionów na reklamę mobilną w Polsce w 2015 roku

Łukasz Kłosowski

05-05-2016
512 milionów na reklamę mobilną w Polsce w 2015 roku

Polski rynek reklamy mobilnej w 2015 roku wart był 512 milionów złotych. Reklama mobilna w całym torcie reklamy online stanowi 16 proc. notując rekordowy wzrost na poziomie 259 proc. rok do roku.

To 3-4-krotny wzrost w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy mobile stanowił zalewie 5,4 proc. tortu reklamy online, co w przeliczeniu na złote wynosiło 140,4 mln zł. 

Według badania AdEx realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wydatki na reklamę online wyniosły w naszym kraju w 2015 roku 3,2 miliarda złotych. W roku 2015 dynamika wzrostu wartości reklamy cyfrowej wciąż wzrastała, osiągając w kolejnych kwartałach coraz wyższy indeks: +12 proc., +16 proc., +19 proc. oraz +32 proc. W całym roku wydatki na internet w budżetach reklamowych wzrosły w sumie aż o 20,2 proc. Porównując ten wynik do poprzedniego roku, kiedy ten wzrost był jednocyfrowy i wynosił 7,2 proc. widać, że reklama internetowa cieszy się dużym powodzeniem.

Niezmiennie najwięcej pieniędzy w sieci przypada na reklamę typu display (48,9 proc.), SEM (34,2 proc.). Następny w kolejności jest mobile, potem płatne ogłoszenia (13,1 proc.), social media (12,3 proc.), wideo (8 proc.), email (3,5 proc.).

– W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku – podaje IAB Polska.

IAB Polska robi dobrą robotę licząc co kwartał rynek reklamy online, a na polskim rynku brak innego standardu. Jednak ze względu na specyfikę branży i trudności z danymi, największe podmioty w badaniu w tym Facebook, Google, YouTube, Google Display Network, TradeDoubler, są jedynie częściowo szacowane.

Należy przypuszczać, że cały tort, ale głównie mobile, miałby wyższe wyniki, ponieważ przychody największych podmiotów są coraz bardziej uzależnione od mobile.

 

 

Komentarze:

Comments

comments