Odświeżone dane od Gemiusa, w tym nowy sposób liczenia mobile
Pod nieobecność badania PLaNET realizowanego przez PBI i GfK, Gemius publikuje nowy sposób liczenia ruchu na urządzeniach mobilnych. Wprowadzono podział na smartfony i tablety czego do tej pory nie było.
Metodologia Gemiusa ciągle bazuje na dotychczasowym współczynniku real users. Oprócz podziału użytkowników mobilnych, zmiany zaszły także na poziomie desktopu – podział na “work” i “home”. – Od teraz wydawcy mają pełną wiedzę o tym, jak polscy internauci oglądają strony mobilne – mówi Marcin Pery, członek zarządu Gemiusa. – Po raz pierwszy w Polsce uwzględniliśmy także tzw. wielolokalizację, która polega na tym, że część użytkowników korzysta z komputerów w domu lub pracy – dodaje Pery. Gemius podaje, że w ciągu dwóch kolejnych miesięcy wdroży także nowy wskaźnik, tj. całkowity zasięg, co wprowadził już na rynku belgijskiem.
Nowy podział jest o tyle bardziej czytelny i wiarygodny od starego, że uwzględnia wszystkie czołowe witryny łącznie z Google, Facebookiem oraz Wikipedią, które są także liderem dużego internetu. Wcześniej brakowało ich w statystykach dotyczących mobile.
Podobnie jak dotychczas zachowano podział na wydawców czyli pełne grupy wydawnicze skupiające pod sobą określone witryny, jak i same witryny. W nowym badaniu czołówka wygląda zupełnie inaczej niż dotychczas, a czołowe miejsca zajmują zagraniczni wydawcy. Poniżej prezentowane są dane za marzec 2016 roku.
Liczności grup celowych |
||||||||||
okres |
grupa celowa |
platforma |
próba |
populacja |
||||||
03.2016 | Wszyscy internauci | phones | 755 | 19333511 |
Top 20 domen (phones)
węzeł |
audyt site-centric |
poniżej progu |
Lp. |
Użytkownicy (real users) |
Zasięg wśród internautów |
google.pl | 1 |
16 686 151 |
86,31% |
||
facebook.com | 2 |
13 277 414 |
68,68% |
||
onet.pl | 3 |
10 213 490 |
52,83% |
||
google.com | 4 |
9 556 996 |
49,43% |
||
wikipedia.org | 5 |
8 757 646 |
45,30% |
||
allegro.pl | 6 |
7 106 974 |
36,76% |
||
wp.pl | 7 |
6 999 906 |
36,21% |
||
gazeta.pl | 8 |
5 692 085 |
29,44% |
||
blogspot.com | 9 |
5 673 405 |
29,34% |
||
interia.pl | 10 |
5 400 341 |
27,93% |
||
olx.pl | 11 |
5 082 331 |
26,29% |
||
youtube.com | 12 |
4 618 676 |
23,89% |
||
poradnikzdrowie.pl | 13 |
3 891 677 |
20,13% |
||
fakt.pl | 14 |
3 616 261 |
18,70% |
||
ceneo.pl | 15 |
3 552 925 |
18,38% |
||
orange.pl | 16 |
3 546 198 |
18,34% |
||
tvn24.pl | 17 |
3 439 304 |
17,79% |
||
filmweb.pl | 18 |
3 376 079 |
17,46% |
||
polki.pl | 19 |
3 254 990 |
16,84% |
||
naszemiasto.pl | 20 |
2 905 413 |
15,03% |
Top 20 wydawców (phones)
węzeł |
audyt site-centric |
poniżej progu |
Lp. |
Użytkownicy (real users) |
Zasięg wśród internautów |
Grupa Google | 1 |
17 444 329 |
90,23% |
||
facebook.com | 2 |
13 277 414 |
68,68% |
||
Grupa Onet – RASP | 3 |
12 424 200 |
64,26% |
||
Grupa Wirtualna Polska | 4 |
10 876 028 |
56,25% |
||
Grupa Allegro | 5 |
10 222 370 |
52,87% |
||
Grupa Gazeta.pl | 6 |
9 198 928 |
47,58% |
||
wikipedia.org | 7 |
8 757 646 |
45,30% |
||
Grupa Interia.pl | 8 |
8 633 688 |
44,66% |
||
Grupa Polska Press | 9 |
7 607 075 |
39,35% |
||
Grupa ZPR Media | 10 |
7 454 084 |
38,56% |
||
Grupa Edipresse.pl | 11 |
5 214 849 |
26,97% |
||
Grupa TVN | 12 |
4 918 551 |
25,44% |
||
Grupa Ceneo.pl | 13 |
3 561 907 |
18,42% |
||
orange.pl | 14 |
3 546 198 |
18,34% |
||
filmweb.pl | 15 |
3 376 079 |
17,46% |
||
Grupa Demotywatory.pl | 16 |
3 329 078 |
17,22% |
||
accuweather.com | 17 |
2 736 514 |
14,15% |
||
Grupa Play | 18 |
2 543 587 |
13,16% |
||
Grupa Gazetaprawna.pl | 19 |
2 540 641 |
13,14% |
Liczności grup celowych |
||||||||||
okres |
grupa celowa |
platforma |
próba |
populacja |
||||||
03.2016 | Wszyscy internauci | tablets | 133 | 2642530 |
Top 20 domen (tablets)
węzeł |
audyt site-centric |
poniżej progu |
Lp. |
Użytkownicy (real users) |
Zasięg wśród internautów |
google.pl | 1 |
2 401 156 |
90,87% |
||
facebook.com | 2 |
1 590 285 |
60,18% |
||
onet.pl | 3 |
1 397 460 |
52,88% |
||
google.com | 4 |
1 156 695 |
43,77% |
||
allegro.pl | 5 |
1 105 288 |
41,83% |
||
wp.pl | 6 |
1 040 034 |
39,36% |
||
youtube.com | 7 |
1 016 056 |
38,45% |
||
wikipedia.org | 8 |
1 015 620 |
38,43% |
||
gazeta.pl | 9 |
834 744 |
31,59% |
||
blogspot.com | 10 |
774 993 |
29,33% |
||
interia.pl | 11 |
638 852 |
24,18% |
||
filmweb.pl | 12 |
563 363 |
21,32% |
||
olx.pl | 13 |
543 602 |
20,57% |
||
ceneo.pl | 14 |
533 111 |
20,17% |
||
tvp.pl | 15 |
481 371 |
18,22% |
||
money.pl | 16 |
433 014 |
16,39% |
||
tvn24.pl | 17 |
422 553 |
15,99% |
||
poradnikzdrowie.pl | 18 |
413 724 |
15,66% |
||
zadane.pl | 19 |
408 644 |
15,46% |
||
wyborcza.pl | 20 |
402 060 |
15,21% |
Top 20 wydawców (tablets)
węzeł |
audyt site-centric |
poniżej progu |
Lp. |
Użytkownicy (real users) |
Zasięg wśród internautów |
Grupa Google | 1 |
2 422 622 |
91,68% |
||
Grupa Onet – RASP | 2 |
1 603 972 |
60,70% |
||
facebook.com | 3 |
1 590 285 |
60,18% |
||
Grupa Wirtualna Polska | 4 |
1 511 350 |
57,19% |
||
Grupa Allegro | 5 |
1 253 557 |
47,44% |
||
Grupa Gazeta.pl | 6 |
1 211 241 |
45,84% |
||
Grupa Interia.pl | 7 |
1 151 532 |
43,58% |
||
wikipedia.org | 8 |
1 015 620 |
38,43% |
||
Grupa ZPR Media | 9 |
859 312 |
32,52% |
||
Grupa Polska Press | 10 |
837 463 |
31,69% |
||
Grupa TVN | 11 |
703 336 |
26,62% |
||
Grupa TVP | 12 |
585 598 |
22,16% |
||
filmweb.pl | 13 |
563 363 |
21,32% |
||
Grupa Edipresse.pl | 14 |
548 352 |
20,75% |
||
Grupa Ceneo.pl | 15 |
533 111 |
20,17% |
||
zadane.pl | 16 |
408 644 |
15,46% |
||
Grupa Play | 17 |
394 460 |
14,93% |
||
cda.pl | 18 |
390 736 |
14,79% |
||
qassa.pl | 19 |
382 481 |
14,47% |
||
Grupa Burda Media Polska | 20 |
380 090 |
14,38% |
Gemius – wieloletni realizator Polskich Badań Internetu – w zeszłym roku przegrał przetarg PBI. Jego zwycięzca – Gfk – do tej pory nie opublikował nowych danych. Pierwsze miały być za styczeń 2016 roku. W lutowym komunikacie PBI/Gfk nieopublikowanie danych tłumaczą złożonością projektu, ale jednocześnie nie podają daty publikacji pierwszego badania w nowej formule.
Rzeczywiście można przypuszczać, że realizacja zlecenia nie jest prosta, należy także domniemywać, że być może nie udało się jeszcze zebrać reprezentatywnej grupy wydawców, która zapłaciłaby za badanie. Po pierwsze badanie, podobnie jak badanie Gemiusa, nie należy do najtańszych. Po drugie wielu wydawców posługuje się statystykami z Google Analytics, a coraz więcej z nich mierzy je także w inny alternatywny sposób.
Metodologia Google w oczach wydawców także potrafi być niemiarodajna. Analytics estymuje, co oznacza, że ze wszystkich wejść na stronę, do analizy wybiera jedynie tylko pewną część danych.
Kilka czynników składa się na brak nowego standardu pomiaru internetu. Cieżko określić czy nowe badanie Gemiusa zdobędzie zainteresowanie. Jeśli tak, to w pierwszej kolejności – pod nieobecność PLaNET – skorzystają z niego marketerzy.
PBI bez prezesa
Tymczasem z dzisiejszych informacji dowiadujemy się, że Polskie Badania Internetu z początkiem przyszłego miesiąca zostaną bez prezesa. Telewizja Polska podała, że Andrzej Garapich, prezes na tym stanowisku od 2005 roku od 4 maja br. rozpocznie pracę w TVP na stanowisku zastępcy dyrektora ds. marketingu biznesowego i projektów misyjnych. Jego zadaniem będzie będzie zintegrowanie kompetencji badawczych i stworzenie działu Business Intelligence.
– Decyzję w sprawie nowego wyboru prezesa PBI podejmie Zgromadzenie Wspólników PBI. Jak tylko zostanie podjęta, będziemy o tym informować – komentuje GoMobi.pl Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji Polskie Badania Internetu.
W jaki sposób zmiana na tym stanowisku rzutuje na termin publikacji badania PLaNET? – Niezależnie od zmian personalnych w PBI, prace nad udostępnieniem wyników nowego standardu pomiaru są kontynuowane. Jak tylko wspólnie z GfK podejmiemy decyzję o publikacji wyników, podamy ją do publicznej wiadomości – mówi Anna Miotk.
Komentarze:
Comments