Odświeżone dane od Gemiusa, w tym nowy sposób liczenia mobile

Łukasz Kłosowski

18-04-2016
Odświeżone dane od Gemiusa, w tym nowy sposób liczenia mobile

Pod nieobecność badania PLaNET realizowanego przez PBI i GfK, Gemius publikuje nowy sposób liczenia ruchu na urządzeniach mobilnych. Wprowadzono podział na smartfony i tablety czego do tej pory nie było.

Metodologia Gemiusa ciągle bazuje na dotychczasowym współczynniku real users. Oprócz podziału użytkowników mobilnych, zmiany zaszły także na poziomie desktopu – podział na “work” i “home”.  – Od teraz wydawcy mają pełną wiedzę o tym, jak polscy internauci oglądają strony mobilne – mówi Marcin Pery, członek zarządu Gemiusa. – Po raz pierwszy w Polsce uwzględniliśmy także tzw. wielolokalizację, która polega na tym, że część użytkowników korzysta z komputerów w domu lub pracy – dodaje Pery. Gemius podaje, że w ciągu dwóch kolejnych miesięcy wdroży także nowy wskaźnik, tj. całkowity zasięg, co wprowadził już na rynku belgijskiem.

Nowy podział jest o tyle bardziej czytelny i wiarygodny od starego, że uwzględnia wszystkie czołowe witryny łącznie z Google, Facebookiem oraz Wikipedią, które są także liderem dużego internetu. Wcześniej brakowało ich w statystykach dotyczących mobile.

Podobnie jak dotychczas zachowano podział na wydawców czyli pełne grupy wydawnicze skupiające pod sobą określone witryny, jak i same witryny. W nowym badaniu czołówka wygląda zupełnie inaczej niż dotychczas, a czołowe miejsca zajmują zagraniczni wydawcy. Poniżej prezentowane są dane za marzec 2016 roku.

Liczności grup celowych

okres

grupa celowa

platforma

próba

populacja

03.2016 Wszyscy internauci phones 755 19333511

Top 20 domen (phones)

węzeł

audyt site-centric

poniżej progu

Lp.

Użytkownicy (real users)

Zasięg wśród internautów

google.pl 1

16 686 151

86,31%

facebook.com 2

13 277 414

68,68%

onet.pl 3

10 213 490

52,83%

google.com 4

9 556 996

49,43%

wikipedia.org 5

8 757 646

45,30%

allegro.pl 6

7 106 974

36,76%

wp.pl 7

6 999 906

36,21%

gazeta.pl 8

5 692 085

29,44%

blogspot.com 9

5 673 405

29,34%

interia.pl 10

5 400 341

27,93%

olx.pl 11

5 082 331

26,29%

youtube.com 12

4 618 676

23,89%

poradnikzdrowie.pl 13

3 891 677

20,13%

fakt.pl 14

3 616 261

18,70%

ceneo.pl 15

3 552 925

18,38%

orange.pl 16

3 546 198

18,34%

tvn24.pl 17

3 439 304

17,79%

filmweb.pl 18

3 376 079

17,46%

polki.pl 19

3 254 990

16,84%

naszemiasto.pl 20

2 905 413

15,03%

Top 20 wydawców (phones)

węzeł

audyt site-centric

poniżej progu

Lp.

Użytkownicy (real users)

Zasięg wśród internautów

Grupa Google 1

17 444 329

90,23%

facebook.com 2

13 277 414

68,68%

Grupa Onet – RASP 3

12 424 200

64,26%

Grupa Wirtualna Polska 4

10 876 028

56,25%

Grupa Allegro 5

10 222 370

52,87%

Grupa Gazeta.pl 6

9 198 928

47,58%

wikipedia.org 7

8 757 646

45,30%

Grupa Interia.pl 8

8 633 688

44,66%

Grupa Polska Press 9

7 607 075

39,35%

Grupa ZPR Media 10

7 454 084

38,56%

Grupa Edipresse.pl 11

5 214 849

26,97%

Grupa TVN 12

4 918 551

25,44%

Grupa Ceneo.pl 13

3 561 907

18,42%

orange.pl 14

3 546 198

18,34%

filmweb.pl 15

3 376 079

17,46%

Grupa Demotywatory.pl 16

3 329 078

17,22%

accuweather.com 17

2 736 514

14,15%

Grupa Play 18

2 543 587

13,16%

Grupa Gazetaprawna.pl 19

2 540 641

13,14%

 

Liczności grup celowych

okres

grupa celowa

platforma

próba

populacja

03.2016 Wszyscy internauci tablets 133 2642530

Top 20 domen (tablets)

węzeł

audyt site-centric

poniżej progu

Lp.

Użytkownicy (real users)

Zasięg wśród internautów

google.pl 1

2 401 156

90,87%

facebook.com 2

1 590 285

60,18%

onet.pl 3

1 397 460

52,88%

google.com 4

1 156 695

43,77%

allegro.pl 5

1 105 288

41,83%

wp.pl 6

1 040 034

39,36%

youtube.com 7

1 016 056

38,45%

wikipedia.org 8

1 015 620

38,43%

gazeta.pl 9

834 744

31,59%

blogspot.com 10

774 993

29,33%

interia.pl 11

638 852

24,18%

filmweb.pl 12

563 363

21,32%

olx.pl 13

543 602

20,57%

ceneo.pl 14

533 111

20,17%

tvp.pl 15

481 371

18,22%

money.pl 16

433 014

16,39%

tvn24.pl 17

422 553

15,99%

poradnikzdrowie.pl 18

413 724

15,66%

zadane.pl 19

408 644

15,46%

wyborcza.pl 20

402 060

15,21%

Top 20 wydawców (tablets)

węzeł

audyt site-centric

poniżej progu

Lp.

Użytkownicy (real users)

Zasięg wśród internautów

Grupa Google 1

2 422 622

91,68%

Grupa Onet – RASP 2

1 603 972

60,70%

facebook.com 3

1 590 285

60,18%

Grupa Wirtualna Polska 4

1 511 350

57,19%

Grupa Allegro 5

1 253 557

47,44%

Grupa Gazeta.pl 6

1 211 241

45,84%

Grupa Interia.pl 7

1 151 532

43,58%

wikipedia.org 8

1 015 620

38,43%

Grupa ZPR Media 9

859 312

32,52%

Grupa Polska Press 10

837 463

31,69%

Grupa TVN 11

703 336

26,62%

Grupa TVP 12

585 598

22,16%

filmweb.pl 13

563 363

21,32%

Grupa Edipresse.pl 14

548 352

20,75%

Grupa Ceneo.pl 15

533 111

20,17%

zadane.pl 16

408 644

15,46%

Grupa Play 17

394 460

14,93%

cda.pl 18

390 736

14,79%

qassa.pl 19

382 481

14,47%

Grupa Burda Media Polska 20

380 090

14,38%

Gemius – wieloletni realizator Polskich Badań Internetu – w zeszłym roku przegrał przetarg PBI. Jego zwycięzca – Gfk – do tej pory nie opublikował nowych danych. Pierwsze miały być za styczeń 2016 roku. W lutowym komunikacie PBI/Gfk nieopublikowanie danych tłumaczą złożonością projektu, ale jednocześnie nie podają daty publikacji pierwszego badania w nowej formule.

Rzeczywiście można przypuszczać, że realizacja zlecenia nie jest prosta, należy także domniemywać, że być może nie udało się jeszcze zebrać reprezentatywnej grupy wydawców, która zapłaciłaby za badanie. Po pierwsze badanie, podobnie jak badanie Gemiusa, nie należy do najtańszych. Po drugie wielu wydawców posługuje się statystykami z Google Analytics, a coraz więcej z nich mierzy je także w inny alternatywny sposób.

Metodologia Google w oczach wydawców także potrafi być niemiarodajna. Analytics estymuje, co oznacza, że ze wszystkich wejść na stronę, do analizy wybiera jedynie tylko pewną część danych.

Kilka czynników składa się na brak nowego standardu pomiaru internetu. Cieżko określić czy nowe badanie Gemiusa zdobędzie zainteresowanie. Jeśli tak, to w pierwszej kolejności – pod nieobecność PLaNET – skorzystają z niego marketerzy.

PBI bez prezesa

Tymczasem z dzisiejszych informacji dowiadujemy się, że Polskie Badania Internetu z początkiem przyszłego miesiąca zostaną bez prezesa. Telewizja Polska podała, że Andrzej Garapich, prezes na tym stanowisku od 2005 roku od 4 maja br. rozpocznie pracę w TVP na stanowisku zastępcy dyrektora ds. marketingu biznesowego i projektów misyjnych. Jego zadaniem będzie będzie zintegrowanie kompetencji badawczych i stworzenie działu Business Intelligence.

– Decyzję w sprawie nowego wyboru prezesa PBI podejmie Zgromadzenie Wspólników PBI. Jak tylko zostanie podjęta, będziemy o tym informować – komentuje GoMobi.pl Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji Polskie Badania Internetu.

W jaki sposób zmiana na tym stanowisku rzutuje na termin publikacji badania PLaNET? – Niezależnie od zmian personalnych w PBI, prace nad udostępnieniem wyników nowego standardu pomiaru są kontynuowane. Jak tylko wspólnie z GfK podejmiemy decyzję o publikacji wyników, podamy ją do publicznej wiadomości – mówi Anna Miotk.

 

Komentarze:

Comments

comments