The Smart Audio Raport (część I). Sprawdźcie, jak ludzie korzystają z inteligentnych głośników

Krzysztof Heyda

10-08-2017
The Smart Audio Raport (część I). Sprawdźcie, jak ludzie korzystają z inteligentnych głośników

Asystenci głosowi zaczynają nam ułatwiać życie, a smart głośniki powoli stają się centrum zarządzania domowym ogniskiem kontrolując temperaturę, oświetlenie, zraszacze w ogródku czy inne funkcje smart house.

W Polsce smart głośniki na razie są bardzo mało popularne. Wina leży głównie po stronie producentów, którzy nie udostępniają w nich języka polskiego. Niemniej pojawienie się ich u nas jest kwestią czasu. Warto więc sprawdzić, jak przyjęły się na największym rynku Stanów Zjednoczonych, gdzie 7% populacji posiada jeden z dostępnych modeli, a następne 7% posiada obydwa.

Bardzo ciekawe badanie na ten temat, The Smart Radio Report, przygotowały NPR (publiczne radio w USA) i agencja badawcza Edison Reaserch. Badanie przeprowadzono online oraz stosując wywiady na żywo na próbie 1620 osób, z których 800 jest posiadaczami inteligentnego głośnika, a reszta nie posiada takiego urządzenia.

Amazon Echo najpopularniejszy

Wśród osób posiadających smart głośnik zdecydowana większość, bo aż 76% ma w domu Amazon Echo. Google Home posiada 16% respondentów, a reszta ma i jedno i drugie urządzenie. 58% posiadaczy inteligentnych głośników posiada jedną sztukę, ale aż 18% ma trzy i więcej. Dodatkowo 45% planuje zakup następnych. Korzystający ze smart głośników głownie trzymają je w salonie (52%), w kuchni (24%) i w sypialni (12%).

smart audio

Jak są wykorzystywane?

Głównym powodem dla posiadania inteligentnego głośnika jest słuchanie muzyki – taką odpowiedź wybrało aż 90% pytanych. Niewiele mniej, 87%, kupiło urządzenie, by móc zadawać mu pytania bez potrzeby ich wpisywania. Prawie połowa respondentów chce wykorzystywać inteligentny głośnik do zarządzania innymi urządzeniami smart home. 36% planuje je wykorzystać do zabawiania dzieci.

Jedna kwestia to deklaracje, do czego by się wykorzystywało smart głośnik, a druga to faktyczne jego użycie. I tak 68% głównie sucha na nim muzyki. 58% sprawdza pogodę, a trochę ponad połowa zadaje ogólne pytania. 33% zarządza inteligentnym domem, 26% układa listę zakupów, a 10% zamawia zakupy bezpośrednio do domu. Co ciekawe prawie jedna czwarta wykorzystuje urządzenie jako źródło… kawałów. Generalnie 65% użytkowników zdecydowanie zgodziło się ze zdaniem „nie chciałbym wrócić do życia bez smart głośnika”.

Wyraźnie widać, że dominują funkcje muzyczne. Korzystanie ze streamingowych usług muzycznych deklaruje aż 94% osób posiadających smart speaker i 71% osób, które go nie mają. 65% respondentów deklaruje, że o wiele częściej słucha muzyki, odkąd posiada smart głośnik – średnio tygodniowo wynosi to 4 godziny i 15 minut.

Z 33% korzystających z inteligentnego głośnika do zarządzania domem 35% wykorzystuje go do regulowania temperatury oraz oświetlenia. 34% zarządza różnymi systemami alarmowymi oraz systemami bezpieczeństwa, a 20% oświetleniem zewnętrznym, spryskiwaczami lub innymi urządzeniami znajdującymi się w ogrodzie.

Z 820 osób, które nie mają inteligentnego głośnika przy pytaniu o powód, dla którego go nie kupiły w 60-procentach wskazały zbyt wysoką cenę. 48% twierdzi, że za mało o nich wie, co jest ciekawe, bo aż 72% posiadaczy głośników powiedziało, że nie wiedzą o nich na tyle, by skorzystać z wszystkich funkcji. Wielu nieposiadających smart głośników zwraca uwagę na kwestię bezpieczeństwa i wśród powodów, dla których nie zdecydowało się na zakup urządzenia, wymieniają obawę przed atakami hakerskimi (41%). Wśród innych powodów są: “głośniki ciągle nasłuchują” (36%) oraz “obawa przed podsłuchami rządowymi” (34%).

Mimo wszystko 13% z tej grupy deklaruje bardzo duże prawdopodobieństwo zakupu inteligentnego głośnika, a 41% rozważa to. 46% osób nie jest zainteresowanych zakupem takiego urządzenia.

Prawdziwy rozwój jeszcze przed nami

Z raportu jasno wynika, że w momencie, kiedy smart głośnik pojawi się w naszym domu, nie chcemy się już go pozbyć. 40% właścicieli głośników zadeklarowało, że ma on istotny wpływ na ich życie.

Należy pamiętać, że w momencie przeprowadzania badania na rynku funkcjonowały tak naprawdę urządzenia tylko od dwóch producentów – Amazona i Google’a. Warto zaznaczyć, że na rynku dostępni są także producenci, którzy implementują Microsoftową Cortanę. Na pewno wzrost zainteresowania spowoduje rychła premiera inteligentnego głośnika od Apple (HomePod). Najlepsze więc jeszcze przed nami.

 

Druga część raportu TUTAJ

Komentarze:

Comments

comments