10 narzędzi dla automatyzacji w e-commerce i nie tylko

Damian Staniak

24-05-2023
10 narzędzi dla automatyzacji w e-commerce i nie tylko

Od zarania dziejów człowiek szukał wszelkich możliwych metod na zautomatyzowanie swojej pracy. Wynalezienie druku, rewolucja przemysłowa czy fabryki Forda w pierwszym ćwierćwieczu XX wieku. Takich przykładów mamy na pęczki. To niesamowite, jak szybko na przestrzeni wieków zmieniła się nasza percepcja o automatyzacji, która wkracza coraz mocniej do pozostałych sfer naszego życia.

Nie inaczej jest w przypadku rynku e-commerce, który słusznie nazywany jest jednym z najbardziej dynamicznych. Postęp technologiczny i wynikające z niego ułatwienia w dostępie do technologii pozwalają nam pracować jeszcze efektywniej i skuteczniej – najczęściej eliminując błędy ludzkie i multiplikując nasz workflow.

W tym artykule przedstawię Ci 10 ciekawych narzędzi, które mogą posłużyć Ci w sprawnej automatyzacji e-commerce na różnych etapach jego rozwoju. Zdecydowana ilość ww. narzędzi jest płatna lub w formule freemium. Co natomiast charakteryzuje je wszystkie, to darmowe możliwości testowania!

1. IDEAerp – czyli automatyzacja sprzedaży i procesów w Twojej firmie

Prowadząc własny e-biznes, musimy być w ciągłym ruchu. Nie ważne czy jest to sprzedaż omnichannel, czy typowo własny sklep na dedykowanej platformie. Sprzedaż to przede wszystkim ciągła wymiana informacji pomiędzy magazynem, płatnościami, zwrotami i reklamacjami czy samą logistyką.

Aby sprawnie tym zarządzać, nie musisz być mistrzem szpagatu jak Van Damme. Jako narzędzie dedykowane dla e-commerce – IDEAerp dzięki automatyzacji jest w stanie realnie skrócić czas kompletacji zamówień o 70%. Jak to osiąga? Głównie dzięki zautomatyzowaniu i zintegrowaniu wielu modułów w jednym ekosystemie.

W telegraficznym skrócie:

– Ponad 10 modułów dedykowanych (panel B2B, pakowalnia, RMA, CRM i wiele innych),
– Pozwala automatyzować cały proces sprzedażowy, reklamacyjny, magazynowy i logistyczny,
– Obsługa najpopularniejszych integracji dla sprzedaży krajowej i międzynarodowej,
– Rozwiązanie chmurowe, szybkie we wdrożeniu.

IDEAerp możecie testować przez 14 dni zupełnie za darmo pod tym linkiem: https://idea-commerce.com/ideaerp 

2. Notion AI – dla tych, którzy chcą się odnaleźć w treści

Notion AI jest już z nami od jakiegoś czasu, z pewnością wiele z was miało już okazję spotkać się z narzędziami wykorzystującymi potencjał AI. Niemniej ten konkretny soft to coś więcej niż kultowe ChatGPT. Notion to przede wszystkim rozwiązanie, które jest dedykowane produktywności głównie w zakresie pracy własnej, zespołów czy Twojej firmy.

Opcje zastosowania względem tworzenia i redagowania treści są niesamowite. Dzięki Notion stworzysz plan spotkań z klientami, planogram rozmów handlowych, streścisz notatkę służbową czy stworzysz treści marketingowe dla własnego sklepu internetowego.

To narzędzie doceni każdy, kto chce zoptymalizować i zautomatyzować swoją pracę pod kątem klarowności i systematyczności. Spisze się w działach handlowych, programistycznych czy marketingowych. Pozwala na bieżące redagowanie treści w różnych stylach.

W skrócie:

– Narzędzie bazujące na silniku językowym sztucznej inteligencji,
– Mnogość integracji z zewnętrznymi aplikacjami do automatyzacji (np. Zapier),
– Pozwala automatyzować czynności związane z własną produktywnością, zarządzania taskami, relacjami z klientami i wiele innych.

Notion AI możesz sprawdzić już teraz pod tym linkiem: https://www.notion.so/product/ai

3. Mailchimp – automatyzacja komunikacji w różnych scenariuszach

W prowadzeniu sklepu internetowego lub sprzedaży online istotne jest odpowiednie zarządzanie komunikacją z klientami. W tym celu często korzystamy z narzędzi do automatyzacji marketingu lub staramy się samodzielnie ogarnąć komunikację. Jednak istnieje prostsze rozwiązanie – Mailchimp.

Mailchimp to usługa, która jest popularna w świecie e-biznesu ze względu na swoje zaawansowane możliwości komunikacyjne. Pozwala nam stworzyć ścieżki wiadomości, które mogą być wysyłane automatycznie po określonym czasie lub po wykonanej akcji przez odbiorcę. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy chcemy wysłać wiadomości po zakupie lub przekonać klienta do dokończenia zakupów.

W skrócie:

– Automatyzacja wiadomości i powiadomień mailowych,
– Możliwość tworzenia segmentacji, grupowań bazy klientów,
– Predefiniowane narzędzia dla tworzenia landing page’ów, komunikatów, ścieżek automatyzacji wiadomości,
– Automatyzacja i planer kampanii marketingowych i promocyjnych,
– Prosty w obsłudze edytor graficzny do projektowania treści.

Mailchimp’a możecie sprawdzić pod tym linkiem: https://mailchimp.com/

4. Pipedrive – CRM do zarządzania sprzedażą i automatyzacji handlowej

Pipedrive to narzędzie CRM (Customer Relationship Management), które pomaga w zarządzaniu procesem sprzedaży. Oferuje funkcje takie jak śledzenie kontaktów, zarządzanie ofertami, harmonogramowanie spotkań i raportowanie wyników.

Przykładowo, gdy klient wyraża zainteresowanie produktem na stronie internetowej, informacje te automatycznie trafiają do Pipedrive, gdzie możecie śledzić status i etapy negocjacji. Dzięki Pipedrive możecie lepiej zorganizować proces sprzedaży, uniknąć zgubienia żadnej szansy i zwiększyć konwersję.

Dodatkowymi funkcjonalnościami, jest możliwość tworzenia dedykowanych formularzy czy chatbotów, które możecie zamieścić na własnej stronie internetowej, landing page’u itp. System automatycznie agreguje i przypisuje wygenerowane leady do późniejszej „obróbki” handlowej.

W skrócie:

– Mnogość integracji z platformami CMS i markeplace’ami,

– Tworzenie komunikacji marketingowej i handlowej,
– Generowanie i automatyzacja pobierania leadów,
– Analityka i tracking.

Pipedrive możesz testować 14 dni zupełnie za darmo: https://www.pipedrive.com/pl

5. Zapier – kombinacje alpejskie i automatyzacja pomiędzy narzędziami

Zapier to narzędzie do automatyzacji i integracji różnych aplikacji. Pozwala na tworzenie tzw. “Zaps’ów”, czyli automatycznych połączeń między różnymi narzędziami. Przykładowo, po otrzymaniu nowego zamówienia w sklepie internetowym, Zapier może automatycznie dodać informacje o kliencie do bazy danych CRM, wysłać potwierdzenie zamówienia za pomocą Mailchimp i zaktualizować stan zapasów w Twoim ERP.

Dzięki Zapier możecie tworzyć spójne i zautomatyzowane procesy, które oszczędzą czas i zmniejszą ryzyko błędów. To cenne narzędzie, które znacznie przyśpiesza pracę. Oczywiście pod warunkiem dobrej konfiguracji na samym starcie. Na szczęście producent oprogramowania udostępnia dobrej jakości support i sekcje FAQ (wraz z kluczem API).

W skrócie:

– Proste tworzenie scenariuszy automatyzacji,
– Ogromna lista kompatybilnych programów,
– Świetne narzędzie nie tylko dla jednego działu,

Zapier również można testować za darmo: https://zapier.com/

6. HubSpot – marketing automation i CRM dla wymagających

Wprawne oko zauważy, że to drugi system CRM w tym zestawieniu. Niemniej musimy mieć na uwadze, że o ile podobieństwa z Pipedrive są widoczne już na starcie, tak ostatecznie programy te mają nieco inne założenia. W głównej mierze Pipedrive służy stricte do zarządzania i automatyzacji czy też harmonogramowania pracy handlowej / sprzedażowej. HubSpot z kolei oferuje szerszy zakres funkcji związanych z marketingiem, sprzedażą i obsługą klienta.

To, co należy wymienić w pierwszej kolejności to możliwość łatwego tworzenia treści dedykowanej dla odbiorców. Wbudowane narzędzia do tworzenia landing page’ów to nieoceniony atut, który potrafi świetnie budować konwersję.

W skrócie:

– Automatyzacja marketingu i komunikacji z odbiorcami,
– Dedykowane narzędzia do tworzenia landing page’ów,
– Personalizacja komunikacji z klientem,
– Pełne zaplecze CRM, analityka i tracking.

HubSpot nie jest z kolei tanim rozwiązaniem, możesz testować ten soft przez 14 dni za darmo: https://www.hubspot.com/

7. PushPushGo – prosty sposób na zwiększenie zaangażowania odbiorców

Pozostańmy na chwilę przy naszej rodzimej scenie narzędzi dla e-commerce. PushPushGo to alternatywa dla jeszcze lepszego konwertowania ofert i interakcji ze stroną. Takie rozwiązania są instalowane poprzez prosty skrypt, który nie obciąża i nie wpływa na prędkość ładowania się strony internetowej.

W zakresie automatyzacji potrafi sprawnie zadbać o lepszą konwersję, powracalność czy odzyskiwanie porzuconych koszyków. Panel narzędzia posiada rozbudowany konfigurator i łatwe w tworzeniu szablony formularzy i powiadomień, a wbudowany system CRM pozwoli segmentować i targetować wybrane grupy docelowe.

W skrócie:

– Automatyzacja scenariuszów komunikatów push,
– Zgodność z RODO,
– Możliwość masowego tworzenia kampanii (mobile i web),
– Targetowanie na podstawie zainteresowań klientów.

PushPushGo możemy również testować za darmo: https://pushpushgo.com/pl/

8. Browse AI – czyli webowy scraper dla każdego

Web scraping to tematyka, która jest z nami od początków internetu. Dzięki niemu możemy wyciągnąć informacje za pomocą zakodowanego algorytmu (robota), który przeszukuje sieć w poszukiwaniu interesujących nas wyników czy konkretnych danych (np. cen produktów / adresów e- mail). Dzięki rozwiązaniu Browse AI ta technologia jest już przystępna dla każdego, bez potrzeby specjalistycznej wiedzy.

Przykłady zastosowania w automatyzacji? Proszę bardzo! Prowadząc e-commerce, musisz być na bieżąco z cenami swoich produktów czy usług. Za pomocą tego narzędzia jesteś w stanie zlecić automatyczne przeszukiwanie i zbieranie danych o Twojej konkurencji, cenach produktów czy monitorowaniu dostępności produktów u Twojego dostawcy.

W skrócie:

– Banalnie prosty system tworzenia zapytać do robotów,
– Integracje i analityka danych w prostej i przejrzystej formie,
– Łatwy sposób na zautomatyzowanie śledzenia poczynań konkurencji i cen produktów,
– Możliwości bieżącego prowadzenia Business Intelligence.

Oczywiście jest wersja testowa, znajdziesz ją tutaj: https://www.browse.ai/

9. SerwerSMS.pl – wielokanałowe kampanie mobilne

Spośród wielu rozwiązań na Polskim rynku zdecydowanie należy wspomnieć o takich, które bezpośrednio targetują kupujących już z poziomu ich urządzeń. Powiadomienia SMS to wciąż mocno niedoceniana strefa Polskiego e-commerce. A przecież zdecydowana większość z nas kupuje za pośrednictwem smartfonów.

Oczywiście poza standardowymi konfiguracjami scenariuszy i warunków wysyłki powiadomień, mogą mieć one spersonalizowany charakter. W obecnych czasach personalizacja wrażeń zakupowych czy obcowania z ofertą to najczęściej wymieniany trend zarówno na ten, jak i przyszłe lata.

Dzięki automatyzacji możliwe jest wysyłanie wiadomości SMS w odpowiednich sytuacjach, na przykład w celu podziękowania odwiedzającemu stronę za wypełnienie formularza kontaktowego. Wystarczy skonfigurować odpowiednią regułę w panelu klienta, a nasz potencjalny klient automatycznie otrzyma wiadomość od nas. Oczywiście treść wiadomości SMS lub e-maila można dowolnie dostosować do swoich potrzeb.

W skrócie:

– Automatyzacja wysyłki powiadomień do wybranych scenariuszy,
– Możliwość wykorzystania dodatkowych form komunikacji (głosowe, push),

– Możliwość wysyłania wiadomości dla zagranicznych klientów,
– Wysokie ROI z uwagi na mnogość kanałów dystrybucji.

14 dni za darmo, to coś, co z pewnością przekona Cię do przetestowania tego narzędzia: https://serwersms.pl/

10. JustUno – doświadczenia klientów od pierwszego spojrzenia

JustUno to zaawansowane oprogramowanie do personalizacji, które umożliwia właścicielom sklepów internetowych tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla swoich klientów. Dzięki dynamicznym elementom na stronie, takim jak pop-upy czy paski powiadomień, można dostosowywać treści i oferty w czasie rzeczywistym. Na przykład, jeśli użytkownik przegląda produkty związane z fitness, JustUno może wyświetlić mu spersonalizowaną promocję na akcesoria sportowe.

Dodatkowo narzędzie to ma możliwość prowadzenia automatyzacji doświadczeń dzięki stosowaniu reguł w prostym kreatorze. Co z pewnością wyróżnia to narzędzie ponad inne to gamifikacja. Umożliwiają tworzenie interaktywnych gier, konkursów czy programów lojalnościowych, które zwiększają zaangażowanie użytkowników i zachęcają ich do dłuższego pobytu na stronie. Na przykład, można uruchomić konkurs, w którym użytkownik musi odpowiedzieć na pytanie, aby otrzymać specjalny rabat.

W skrócie:

– Personalizacja doświadczenia klientów na stronie internetowej sklepu,
– Dynamiczne elementy, takie jak pop-upy czy paski powiadomień, umożliwiają dostosowywanie treści i ofert w czasie rzeczywistym.
– Inteligentne rekomendacje analizujące zachowania użytkowników i sugerujące im odpowiednie produkty lub treści.
– Narzędzia gamifikacji pozwalają na tworzenie interaktywnych gier, konkursów i programów lojalnościowych, zwiększając zaangażowanie klientów.

JustUno możecie sprawdzić tutaj: https://www.justuno.com/

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments