Polski Amazon? Cyfrowa rewolucja w Carrefour Polska

Krzysztof Heyda

29-03-2018
Polski Amazon? Cyfrowa rewolucja w Carrefour Polska

Cyfrowa rewolucja w handlu jest już faktem, również w Polsce. Sieci sklepów prześcigają się we wprowadzaniu nowych rozwiązań, na styku online z offline, które z jednej strony poprawiają doświadczenia klienta podczas zakupów, a z drugiej pozwalają optymalizować im procesy handlowe i logistyczne. Francuska sieć Carrefour zaprezentowała właśnie podsumowanie swoich działań w Polsce za rok 2017 i swoje plany na rok następny. Wygląda to imponująco…

W 2017 roku Carrefour przyjął i zaczął wdrażać strategię omnikanałowości. Zmiany przyczyniły się do 5,5% wzrostu przychodu ze sprzedaży brutto. W tym czasie sieć otworzyła 3 hipermarkety, 8 supermarketów i ok. 100 sklepów osiedlowych.

Niewątpliwe najciekawszym i najnowocześniejszym otwartym sklepem jest hipermarket w Atrium Promenda, zaprojektowany w koncepcie Carrefour Pro. Na ok. 2 tys. m2 zlokalizowano 19 interaktywnych ekranów, na których klienci mogą złożyć zamówienia na towary, których nie znaleźli w sklepie. Pomocna może być też w tym aplikacja mobilna sklepu. Można nią skanować kody QR produktów. Zamówienie może zostać dostarczone tego samego dnia pod wskazany adres w Warszawie lub do odbioru w sklepie, albo w Coolomacie (paczkomat przystosowany do przechowywania produktów spożywczych). W nowym koncepcie wprowadzono także usługę Scan&Go, czyli możliwość samodzielnego skanowania i płatności mobilnych, będąca częścią aplikacji Mój Carrefour. Umożliwia ona dokonanie płatności portfelem elektronicznym Masterpass od Mastercard w dedykowanej kasie.

Podobne rozwiązania wprowadza również konkurencja, np. Tesco ze swoim Scan&Shop. Polecam tutorial, gdzie testowałem to osobiście.

carrefour digital

Poza Scan&Go sieć wdrożyła jeszcze 3 projekty cyfrowe w 2017 roku. Pisaliśmy już o usłudze SąSiadki bazującej na trendzie collaborative economy i umożliwiającej dostarczanie zakupów do domu dzięki pomocy społeczności aplikacji Mój Carrefour. Carrefour uruchomił również Merketplace, czyli platformę sprzedaży dla Carrefour oraz zewnętrznych dostawców, oferującą obecnie ponad 150 tys. produktów od 150 sprzedawców.

Ciekawą inicjatywą jest też C4 Retail Lab – pierwszy w Polsce inkubator dla startupów, założony przez sieć handlową. Jednym z pierwszych rozwiązań rozwijanych w C4 Retail Lab jest Smart Cart – połączenie kasy samoobsługowej i wózka zakupowego. Na wózku SmartCart zamontowano ekran dotykowy oraz kamerę i wagę, monitorujące prawidłowość procesu zakupowego. Klient, robiąc zakupy ze SmartCartem, samodzielnie skanuje wybrane przez siebie produkty z wykorzystaniem czytnika zintegrowanego z wózkiem oraz aplikacją Mój Carrefour, gdzie wyświetlana jest lista produktów w koszyku. Po zebraniu wszystkich produktów, kieruje się do kasy i finalizuje transakcję w sposób tradycyjny lub płacąc mobilnie.

Carrefour SmartCart

2018 rok jest dla francuskiej sieci postępującym procesem digitalizacji. Część nowych usług została już wdrożona, jak: m-commerce dostępny w aplikacji Mój Carrefour, połączony z dostawą zakupów tego samego dnia; odbiór zamówienia w punkcie Carrefour Drive oraz stworzenie jednej platformy zakupowej Carrefour.pl dla zakupów spożywczych i niespożywczych. Usługa Scan&Go będzie wdrażana w kolejnych sklepach sieci, a SąSiadki skoncentruje się na budowie społeczności zakupowej. Swojej aplikacji Mój Carrefour sieć stawia cel dobicia do 3 milionów pobrań (do grudnia 2017 był milion).

W C4 Retail Lab realizowanych jest obecnie 16 projektów, z których 5 jest w fazie testów. Poza wózkiem SmartCart sieć testuje m.in. maszynę przygotowującą zdrowe posiłki w 3 minuty od firmy Food Robotics. W tym roku Carrefour planuje podjąć współpracę także z MasterCard, Visą, Google i Orange.

Wszystkie nowości i plany, zarówno w Carrefour jak i w innych sieciach działających w Polsce pokazują, że w końcu handel zaczął pełnymi garściami czerpać z doświadczenia zachodnich, innowacyjnych firm typu Amazon. Łatwe i szybkie zakupy oraz niewidoczne przejście między online i offline to teraz podstawa w działaniach retailowych.

Czekam teraz na polskie Amazon Go. Która sieć wdroży to pierwsza. Czy będzie to właśnie Carrefour…

Czytaj więcej:

Mobile in retail

 

Komentarze:

Comments

comments