Jakie trendy będą kształtować przestrzeń płatniczą w 2024 roku?
Technologia szybko zmienia przestrzeń płatności. Zapotrzebowanie konsumentów na wygodę, wydajność, wybór i bezpieczeństwo to kilka czynników, które w dalszym ciągu znacząco wpływają na sposób, w jaki ludzie płacą za rzeczy. Jakie trendy będą kształtować przestrzeń płatniczą w 2024 roku? Na pytania odpowiada Eugenio Tornaghi, dyrektor regionalny na Europę Środkową i Południowo-Wschodnią w Grupie Nexi. To europejska grupa z branży PayTech. W Polsce do Grupy Nexi należą Polskie ePłatności i Przelewy24.
Jaki będzie 2024 rok w płatnościach cyfrowych?
Eugenio Tornaghi: Rok 2024 będzie stał pod znakiem personalizacji płatności. Stanie się ona nie tylko luksusem, ale koniecznością. W dużej mierze będziemy opierać się na analizie danych, która na nowo zdefiniuje krajobraz płatności bezgotówkowych, a firmy, które podążają za tym trendem, zdobędą więcej klientów. Wykorzystanie dużych zbiorów danych (big data) w tworzeniu nowych rozwiązań, nie jest jedynie trendem; staje się podstawą strategii płatności.
Czy po kilku falstartach generatywna AI pomoże w płatnościach?
Technologia pomoże zautomatyzować transakcje – spróbujmy wyobrazić sobie asystenta AI, który może skutecznie pomóc firmie wykorzystać analizę danych, skonfigurować sklepy internetowe czy skonfigurować chatboty. Będzie także głębiej integrować się z koszykiem płatności, wykorzystując możliwości generatywne do tworzenia hiperspersonalizowanych rozwiązań, które poprawią doświadczenie kupującego, jednocześnie oceniając profil ryzyka każdego zakupu w czasie rzeczywistym.
Warto wspomnieć o automatyzacji dokumentacji, albowiem Sztuczna Inteligencja może sprawić, że tworzenie i przesyłanie faktur, paragonów czy nawet kosztorysów będzie szybsze i łatwiejsze.
Ważnym obszarem zastosowania dla SI są fraudy. Wiele systemów wykrywania oszustw wykorzystuje już ML i AI w swoich procesach, więc nie będzie zaskoczeniem, że te systemy będą z roku na rok jeszcze bardziej efektywne.
Embedded finance będą wszechobecne?
Niezależni dostawcy oprogramowania mogą być silnymi partnerami dostawców usług płatniczych, ponieważ łączą całe oprogramowanie do zarządzania biznesem w rozwiązanie, obejmujące usługi płatnicze, logistykę, kadry czy organizację czasu. Na przykład menadżer restauracji może chcieć zaoferować realizację płatności na iPadach, za pomocą których obsługa będzie mogła także rezerwować stoliki i przyjmować zamówienia. Natomiast elektryk może wykorzystać technologię SoftPOS na telefonie z systemem Android, aby móc przyjmować płatności od klientów na miejscu i od razu je rozliczać.
Warto dodać, iż coraz częściej będziemy świadkami integracji wielu usług z obszarów finansów, w tym pożyczek, czy ubezpieczeń. Już dziś przedsiębiorca może za pomocą terminala pozyskać finansowanie bazując na scoringu na podstawie obrotów. Na rynek wejdzie więcej graczy, wymuszając zmianę standardów. W tym także samych metod weryfikacji dostępu do finansów online oraz autoryzacji płatności.
Czy możemy spodziewać się większej liczby sklepów handlowych, w których jest mniej kasjerów i w których proces płatności jest w pełni zautomatyzowany, np. w oparciu o dane biometryczne?
Nowe pokolenia (Gen Z) są supercyfrowe. W 2024 roku więcej płatności będzie realizowanych w sposób niezauważalny, bez konieczności klikania lub manualnego inicjowania płatności. Zamiast tego płatności będą odbywać się w tle, na warunkach, które można będzie autoryzować pomocą polecenia głosowego lub skanując nawet tablicę rejestracyjną samochodu. Biometria stale się umacnia i zyskuje akceptację, a firmy korzystające z płatności biometrycznych nie tylko pozostaną konkurencyjne, ale odegrają kluczową rolę.
Mówimy tu o niedalekiej przyszłości.
Komentarze:
Comments