5 głównych korzyści z wykorzystania systemu ERP dla sklepów online

Damian Staniak

26-04-2024
5 głównych korzyści z wykorzystania systemu ERP dla sklepów online

Systemy klasy ERP to pojęcie, które do niedawna kojarzyło się rodzimym przedsiębiorcom z kolosalnymi oprogramowaniem. Takim, który ma sens jedynie dla biznesów, które osiągnęły wysoki obrót, czy posiadają własne piony IT. Kojarzyły się również z wysokim kosztem utrzymania i mozolną implementacją.

Dla wielu słowo ERP może wydawać się odstraszające. Obecnie trendem na rynku jest szukanie alternatyw dla niemiarodajnych kosztowo platform OMS. Chcemy systemów, które łatwo integrują platformy sprzedaży, konta kurierskie, stocki itp.

Obecne realia i trendy w sposobach zarządzania mówią same za siebie. Coraz więcej firm chce dywersyfikować, oszczędzać i modyfikować systemy pod własne wymogi. Ten artykuł pokaże Ci 5 głównych korzyści, które niesie za sobą wykorzystanie systemu ERP dla sklepów online.

Kiedyś opcja, teraz wymóg: Dlaczego potrzebujesz systemu ERP w handlu online?

Z jednej prostej przyczyny – zmieniły się realia handlu. Jeszcze kilka lat temu systemy ERP uznawaliśmy głównie za narzędzia do zarządzania procesami zachodzącymi w firmie (i ich automatyzowaniu). Przykładowo obiegu dokumentów, stanów magazynowych czy funkcjonalności analitycznych.  Raczej nie były one kojarzone z prowadzeniem sprzedaży jako takiej.

W obecnej rzeczywistości sprawy mają się już nieco inaczej. Chcemy łączyć zalety integracji sprzedaży oraz możliwości automatyzacji. Z jednej strony dlatego, że staliśmy się bardziej świadomi własnych zasobów. Z drugiej, bo stanowi to wypadkową obecnej koniunktury i kondycji gospodarczej.

Chcemy skalować, ale nie chcemy za to dodatkowo płacić. Dlatego wykorzystanie wszystkich elementów i narzędzi w obrębie jednego ekosystemu zyskało na sporym znaczeniu. Reasumując – system ERP może sprzedawać i obecnie robi to nawet lepiej niż system OMS. Ważne, by był to system dedykowany dla e-commerce.

Obecne realia software’owe w polskim e-commerce

W polskich e-commerce często wybieramy narzędzia do sprzedaży multichannel. Natomiast kontrola stocków, zamówień, wysyłek czy kompletacji pozostaje nierozwiązana lub nie podlega automatyzacji. Oznacza to, że przy wzroście zamówień i obrotów w pewnym momencie staną się Twoim wąskim gardłem, ograniczając skalowalność.

Wiele firm zaciągnęło dług technologiczny, wybierając środowisko systemowe monopolistów. W perspektywie ostatniego roku abonamenty za utrzymanie / prowizje „wystrzeliły” w górę nawet od kilkudziesięciu do nawet kilkuset procent.

To spowodowało, że zanotowaliśmy duży odpływ biznesów, które są świadome kosztowo i nie chcą być „zakładnikami” jednego providera. Trudno się nie zgodzić z takim podejściem.

Gwoli ścisłości. Obecnie na rynku znajdują się systemy ERP o różnych właściwościach i zastosowaniach. Każdy z nich ma swoje wyjątkowe cechy i funkcjonalności. Moim celem nie jest wrzucanie wszystkich systemów do jednego worka. Tak więc w przykładach posłużę się systemem zaprojektowanym stricte dla e-commerce – IDEAerp.

Korzyść nr 1: Modułowość systemów

To jedna z najczęściej wymienianych zalet. W miejscach, gdzie typowe systemy OMS oddają mecz walkowerem, tam ERP skaluje.

W prostym ujęciu. Konieczne jest zobrazowanie, że ERP wspiera różnorodne procesy w środowisku produkcyjnym klientów. To daje szerokie możliwości w synchronizowaniu pracy różnych działów w firmie.

Zaleta:

Prowadząc sprzedaż, wszystkie jej składowe są odnotowane w jednym ekosystemie. To znaczy, że dokładnie wiesz, gdzie jest Twój produkt, w jakiej ilości oraz co się z nim dzieje. Możesz łatwo skomunikować procesy logistyczne, magazynowe, sprzedażowe, a nawet produkcyjne. Zmiany w jednym module odnotowywane są w następnym. Dzięki temu świadomiej podejmujesz decyzje biznesowe.

Dodatkowo dochodzi do tego pełna kontrola nad obiegiem faktur, finansów i księgowości.

Przykład:

Firma posiada własną lub outsource’owaną produkcję. Korzystając z modułów, ERP może skomunikować zamówienia produkcyjne czy domówienie towaru. Takie akcje dzieją się automatycznie. Gwarantuje to stałą dostępność towaru. Po przyjściu dóbr system odnotuje przyjęcia magazynowe oraz rozlokuje produkty w zdefiniowanych strefach. Jeżeli więc Twój produkt ma lepsze wzięcie na Allegro niż na stronie internetowej, stocki w integracji zostaną zaktualizowane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu nie dojdzie do sytuacji, gdzie sprzedajesz produkt, którego nie ma.

Korzyść nr 2: Elastyczność i integracje

Przewagą systemów ERP jest ich możliwość do ciągłego rozwoju wraz z biznesem. To jedna ze składowych skalowalności. Wybierając odpowiedniego providera, musisz mieć na uwadze jego możliwości supportu i rozwijania customowych funkcjonalności. Mowa o takich skojarzonych z Twoją branżą i tych, które mogą pojawić się w niedalekiej przyszłości.

Zaleta:

Systemy ERP dedykowane e-commerce mogą pozwolić na całościowe zarządzanie PIM. Działania te mogą zostać wykonane wewnątrz integracji. To pozwala importować i eksportować kluczowe informacje dla Twojego sklepu online, marketplace’ów. Dodając do tego możliwości automatyzacji sprzedaży – daje to świetny komfort pracy.

Przykład:

Możesz stworzyć we współpracy z dostawcą unikalne funkcjonalności systemu, które lepiej odzwierciedlają specyfikę Twojej branży. Mogą to być dodatkowe moduły, integracje z hurtowniami czy rozwiązania informatyczne wspierające sprzedaż.

Dobrym przykładem jest też strefa B2B, która ostatnio mocno zyskuje na popularności. System IDEAerp jest w stanie umożliwić Ci stworzenie własnego frontu sklepowego wewnątrz oprogramowania. Dzięki temu Twoim kontrahenci mogą dokonać zakupu bezpośrednio w systemie. 

Korzyść nr 3: Pełna sprzedaż multichannel i crossborder

Jeżeli wciąż uważasz, że systemy ERP nie służą do sprzedaży – to nic bardziej mylnego. Rosnące potrzeby rynku i chęć dostosowywania spójnych ekosystemów sprzedażowych to już nie trend. To proces, który dosięga każdego, gdyż wynika z dynamiki rynku e-commerce.

Zaleta:

W łatwy sposób możesz dywersyfikować swoją ofertę na nowych rynkach zbytu czy marketplace’ach. Wystarczy jedynie połączenie API i szybka konfiguracja. Dodatkową zaletą jest możliwość definiowania stref magazynowych dla konkretnych integracji (np. Fizyczne czy wirtualne). Dzięki temu masz pewność, że ktokolwiek zamówi Twój produkt w europie, otrzyma go zgodnie z zamówieniem i ceną.

Przykład:

IDEAerp daje dodatkowe możliwości dla firm chcących sprzedawać na rodzimych platformach i zagranicznych. Produkty mogą posiadać własne podatki, ceny (i waluty), kody kreskowe itp. Dodatkowo dzięki integracjom z platformami kurierskimi łatwo przypiszesz obsługę zamówień dla konkretnego kuriera. Pomagają w tym możliwości mapowania i przypisywania reguł. 

Korzyść nr 4: Automatyzacja = wydajność

Korzyści wynikające z automatyzacji to coś, co napędza przychody. Dla niektórych większą zaletą są customowe scenariusze automatyzacji, dla pozostałych – zoptymalizowany workflow. Systemy ERP mają to do siebie, że oferują już predefiniowane reguły. To pozwala na nieprzerwane działanie systemu w sposób przewidywalny i stabilny.

Zaleta:

Każda sprzedaż (i jej składowe) jest rejestrowana i obiega całą firmę w sposób zautomatyzowany. Eliminujesz błędy ludzkie i dajesz dodatkowe narzędzia dla personelu.

Przykład:

Załóżmy, że doszło do sprzedaży produktu na platformie Allegro. System odnotował zamówienie, tym samym ściągając produkt ze stanu magazynowego. Automatycznie dochodzi do wystawienia dokumentu sprzedaży, WZ, zamówienia etykiety kurierskiej i przekazanie do kompletacji pakowaczom.

Sam proces kompletacji towaru jest również zautomatyzowany. System podpowiada najkrótszą drogę zbierania zamówienia. Pakowanie następuje dzięki zewnętrznej aplikacji, dzięki której pakowacz widzi ilości produktów w zamówieniu, dodatkowe komentarze klienta.

Oczywiście to jedynie cześć z możliwych wariantów automatyzacji, która zachodzi w tym systemie. Każdy moduł ma swoje unikalne możliwości i narzędzia wspierające.

Korzyść nr 5: Oszczędności i wzrost przychodów

Każdy system jest inwestycją. Implementując system ERP, warto mieć na uwadze, że jest to inwestycja długofalowa. Powinna więc odzwierciedlać Twoje obecne wyzwania biznesowe, oraz takie, które mogą pojawić się w ujęciu najbliższych 2-3 lat.

Zaleta:

Oszczędności są najczęstszym następstwem wdrożenia systemu ERP. Ten zaczyna zarabiać na siebie i dla Ciebie już od pierwszego dnia. Zwrot jest więc wypadkową kilku składowych:

– Zwiększeniem wydajności pracy (optymalizacja procesów) = większe wolumeny,

– Eliminacja błędów i poprawa jakości = uszczelnienie wydatków,

– Lepsze możliwości dywersyfikacji = więcej rynków zbytu i integracji,

– Mniejsza ilość zwrotów i reklamacji = większy przychód ze sprzedaży,

– Eliminacja dodatkowych systemów w procesie = oszczędności.

Przykład:

Dzięki dedykowanym modułom, możesz znacznie przyspieszyć wydajność Twojego działu magazynu / logistyki. System IDEAerp w tym przypadku pozwala skrócić czas kompletacji i wydania towaru nawet o 40-70%. To znaczy, że możesz przetwarzać o wiele więcej zamówień dysponując tym samym personelem i środkami. Większe wolumeny najczęściej oznaczają wzrost przychodów i szybszy zwrot z inwestycji w system.

Podsumowanie

Łączenie funkcjonalności systemów OMS wraz z zaletami ERP tworzą solidną perspektywę na rozwój. W czasach, gdy chcemy skalować własne przedsiębiorstwa musimy mieć na uwadze dynamikę rynku, branży i sytuację ekonomiczną.

Dobrą praktyką jest korzystanie z rozwiązań, które pomagają uszczelniać wydatki w firmie, dywersyfikować i optymalizować pracę działów. Wszystko po to, by wycisnąć absolutne maksimum.

Jeżeli interesuje Cię dokładniejsza specyfikacja systemu wymienionego w artykule, warto przeczytać ten artykuł.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments