Podsumowanie roku 2013 według Rafała Krzyżańskiego

Rafał Krzyżański

02-01-2014
Podsumowanie roku 2013 według Rafała Krzyżańskiego

1. Najważniejsze wydarzenie Polska i świat w 2013 roku.

Połączenie sił największych polskich banków w celu stworzenia jednego rozwiązania dla płatności mobilnych. Wiąże się z tym upowszechnienie aplikacji banków oraz wprowadzenie płatności przez telefon w Biedronkach. Wszystko to pokazuje kierunek rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Nie jest to zatem jedno wydarzenie, ale moim zdaniem przełomowy krok, dzięki któremu powoli będziemy machać na pożegnanie plastikowym kartom.

2. Nowe trendy w 2013 roku w marketingu mobilnym.

Przyszły rok będzie przełomowy pod względem wykorzystania danych zgromadzonych w social media z geolokalizacją i innymi zebranymi informacjami w celu personalizacji komunikatów marketingowych. Możemy spotkać pierwsze sposoby wykorzystania geolokalizacji, np. poprzez BTS-y rozmieszczane w centrach handlowych. To jednak jedynie prymitywne rozwiązania wykorzystujące SMS-y, a nie np. dedykowane aplikacje mobilne.

3. Najciekawsza kampania i najgorsza lub niespełniająca oczekiwań kampania z wykorzystaniem mobile marketing w 2013 roku.

Jeśli chodzi o najlepsze kampanie, mój wybór zgodny jest z wyborem Cannes Lions w kategorii mobile, o którym pisałem na GoMobi.pl przed kilkoma miesiącami.

Oceniana przeze mnie jako najciekawsza kampania będzie ta, przy której sam pracowałem, czyli marka Durex z Listonic.

Z kolei najgorsza – każda kampania wykorzystująca QR kody umieszczone w miejscu niedostępnym – w dolnym rogu citilightów czy na wielkim outdoorze. Wszędzie tam, gdzie “musimy ich użyć, bo teraz są na czasie”. Siła QR kodów tkwi w prostocie ich wykorzystania, ułatwieniu jakiegoś procesu lub kryjących się pod nimi benefitami. Ostatnio miałem okazję korzystać z QR kodów odbierając paczkę z Paczkomatu oraz wchodząc na salę kinową w Multikinie. Tu widzę ich przyszłość, a nie w kampaniach reklamowych.

4. Najciekawsza i najgorsza lub niespełniająca oczekiwań aplikacja w 2013 roku.

Na początku 2013 roku byłem jeszcze związany z marką Listonic, właścicielem takich aplikacji jak Listonic – wygodna lista zakupów oraz Listonic – zamów zakupy. Ponad dwa lata zajmowałem się promowaniem aplikacji na polskim rynku. Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ początek 2013 roku okazał się przełomowy. Posypały się nagrody dla zielonego L. Listonic został wybrany najlepszą aplikacją mobilną na Androida i na iOS-a w kategorii narzędzia na konferencji Generation Mobile 2013. Później aplikacja Listonic – zamów zakupy otrzymała tytuł najlepszej m-commerce’owej w konkursie Mobile Trends Awards. Najlepszą polską aplikacją mobilną okrzyknięto Listonica w TNW Polish Startups Awards, a ostatecznie Brief wybrał Listonic jako Najbardziej Kreatywną firmę w Biznesie. Model biznesowy Listonica także został doceniony, tym razem według IAB, kampania marki Durex została ogłoszona najlepszą. Chyba już wiecie, dlaczego ponad pół miliona Polaków w swoim telefonie zainstalowało Listonica?

Niestety większość aplikacji tworzonych “na zlecenie” dużych marek nie odnosi sukcesu. Wszyscy znacie takie wyjątki, jak Przepisy.pl. Ale znacie np. aplikację pogodową dla Tic Taca? Jeśli nie, to już nie poznacie, bo właśnie okazała się porażką i została usunięta ze sklepów.

5. Jaka będzie wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2014 roku (należy podać jedynie wartość w polskich złotych)?

75 mln.

Zobacz także:

Podsumowanie roku mobile 2013: Karolina Kobiela, Amrest

Podsumowanie roku mobile 2013: Maciej Wiktorowski, Interia.pl

Komentarze:

Comments

comments