Podsumowanie roku 2013 według Tomasza Szulkowskiego

Tomasz Szulkowski

08-01-2014
Podsumowanie roku 2013 według Tomasza Szulkowskiego

1. Najważniejsze wydarzenie Polska i świat w 2013 roku?

Świat: Wysoka pozycja Polski w konsumpcji mobile. Staliśmy się interesującym rynkiem dla marek, które cenią innowacyjnych konsumentów. Wiele rozwiązań inicjowanych pilotażowo w naszym kraju jest później implementowane na rynkach zachodnioeuropejskich. Rozwój nowego medium jest oczywiście wspierany przez operatorów GSM, którzy inwestują odważnie w standard LTE.

Polska: Intensywny rozwój oferty płatności mobilnych – dzięki zaangażowaniu banków i operatorów w uproszczeniu procedur płatności można spodziewać się szybkiego rozwoju m-commerce. Handel tradycyjny również może wiele zyskać, jeżeli odpowiednio zintegruje systemy płatności z programami lojalnościowymi czy akcjami m-kuponowymi.

2. Nowe trendy w 2013 roku w marketingu mobilnym?

Geolokalizacja, czyli emisja reklamy wpisanej w kontekst miejsca i czasu.

Oprócz SMS czy bannerów pojawiają się technologie, które pozwalają na modyfikacje nawet spotów wideo w zależności od miejsca emisji (polecam obejrzenie kilku realizacji). Dopasowanie przekazu ma szansę znacząco zwiększyć skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych. Warto zaznaczyć, że ten potencjał dostrzegają operatorzy GSM, którzy dysponują gigantycznym potencjałem w obszarze reklamy. Dysponują profilami użytkowników sieci, własnym kanałem komunikacji z uwzględnieniem modelu urządzenia odbiorcy oraz precyzyjną geolokalizacją przy wykorzystaniu nadajników, tzw. BTS. W najbliższej przyszłości staną się zapewne istotnymi graczami na rynku mobile advertising.

3. Najciekawsza kampania i najgorsza lub niespełniająca oczekiwań kampania z wykorzystaniem mobile marketing w 2013 roku?

Najciekawsza kampania: Nieskromnie uznam za ciekawą kampanię McDonald’s 24 zrealizowaną w aplikacji NaviExpert i Yanosik. Kampania zrealizowaną przez MoBehave dla OMD/McDonald’s. Celem akcji było generowanie trafficu w całodobowych restauracjach, podczas gdy standardowe obiekty były już nieczynne. Naturalnym targetem akcji stali się kierowcy, korzystający z funkcji nawigacyjnych NaviExpert i Yanosika na swoich smartfonach. Oprócz bannerów emitowanych w godzinach 20.00-6.00, otrzymywali wskazówki nawigacyjne, zapraszające do McDonald’s 24h, jeżeli znaleźli się w promieniu 500 metrów od obiektu. Po kliknięciu w ikonę na mapie, oznaczoną znanym wszystkim logo, ukazywał się m-kupon z ofertą specjalną (np. darmowa kawa do zestawu czy Cheesburger za 5 zł). Raport post-campaign wykazał, że ponad 25 tys. z użytkowników, którzy widzieli emitowaną reklamę zatrzymało się w pobliżu restauracji na co najmniej 2 minuty.

Najgorsza kampania – staram się nie zaśmiecać pamięci słabymi pomysłami.

4. Najciekawsza i najgorsza lub niespełniająca oczekiwań aplikacja w 2013 roku?

Najciekawsza: Przepisy.pl zrealizowana przez WeLikeCaps dla marki Knorr/Unilever, jako projekt o wnikliwie przemyślanej strategii, wg której stworzono pełny ekosystem marki w środowisku digital (www, social media, wideo, mobile, smartTV). Aplikacja starannie rozwijana, wyznacza standardy UX dla każdej platformy, stając się benchmarkiem na polskim rynku.

Najgorsza: nie będę przytaczał konkretnych nazw, ale irytują mnie aplikacje wymuszające rejestrację na pierwszym ekranie, zanim użytkownik zdąży ocenić jej przydatność.

5. Najciekawsze i najgorsze lub niespełniające oczekiwań urządzenie mobilne w 2013 roku?

Najciekawsze: Google Glass jako rozwiązanie, które stanowi futurystyczny krok w kierunku device=człowiek.

Niespełniające oczekiwań: technologia NFC o znikomej obecnie użyteczności, a jeszcze niższej świadomości wśród posiadaczy smartfonów.

6. Prognoza na 2014 rok.

Boom na m-kupony – wykorzystanie precyzji kanału mobile do wsparcia sprzedaży offline. Mechanizm geolokalizacji świetnie nadaje się na komunikację ofert w bezpośrednim pobliżu POS. Dodatkowe możliwości personalizacji przekazu (wg parametrów demograficznych czy behawioralnych) pozwolą spełnić marzenia marketerów o idealnie dopasowanej komunikacji, która przekłada się na wzrost sprzedaży i oferuje precyzyjne pomiary efektywności.

7. Jaka będzie wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2014 roku?

Wartość rynku estymuję na 30-35 mln zł.

Zobacz także:

Podsumowanie roku mobile 2013: Rafał Sobiczewski, Performics (ZenithOptimedia Group)

Podsumowanie roku mobile 2013: Justyna Krawczyk-Sokołowska, Me & My Friends

Podsumowanie roku mobile 2013: Kinga Dyakowska, Optizen Labs

 

 

Komentarze:

Comments

comments