Mobile i mobile marketing 2017/2018

Łukasz Kłosowski

18-01-2018
Mobile i mobile marketing 2017/2018

Odniesienie sukcesu w mobilnym świecie nie polega wyłącznie na wdrażaniu technologii. Sukces opiera się na zorientowanej na człowieka oraz biznes intuicji wykorzystania technologii do rozwiązywania problemów. Dlatego zwycięzcami mobile age są osoby decyzyjne, firmy, a także całe organizacje, które w zalewie technologii potrafią w centrum ulokować człowieka. Poniżej najważniejsze wydarzenia i branżowe trendy przełomu 2017 i 2018.

Penetracja

Zacznijmy od penetracji smartfonów. Według dwóch różnych badań w Polsce smartfona posiada między 60-70% osób. I tak z badania CBOS dowiadujemy się, że smartfona używa 57% osób, zaś z badania KANTAR TNS wynika, że 70%, co oznaczałoby wzrost w 2017 roku. Na pewno więcej Polaków posiada smartfona niż klasyczny telefon komórkowy (43%). Mało tego, w sierpniu Gemius podał, że ruch generowany z urządzeń mobilnych przekroczył ruch w sieci generowany z komputerów stacjonarnych oraz z laptopów. W lipcu 2017 49% osób łączyło się z siecią za pomocą smartfonów i tabletów, zaś 47,4% osób za pomocą komputerów i laptopów. Zatem internet w Polsce przynajmniej w okresie letnim jest z pewnością mobilny, natomiast nie ulega wątpliwości, że w naszych kieszeniach jest już więcej smart urządzeń niż zwykłych komórek.

Urządzenia

Samsung Galaxy S8 wyposażony w gogle Gear VR oraz w stację dokującą Samsung DeX to bez wątpienia najciekawszy smartfon ubiegłego roku. Możliwość połączenia go z goglami sprawia, że jesteśmy w stanie doświadczyć wirtualnej rzeczywistości. A dzięki stacji zbudować z niego komputer stacjonarny. Samsung ziszcza zatem wizję device agnostic, o której więcej pisaliśmy w tym miejscu.

iPhoneX dzięki Face ID jest dziś z kolei najbliżej technologii o bezdotykowym interfejsie. Wraz z premierą aktualizacji iOS 11 Apple wprowadziło także ARKit, dzięki czemu deweloperzy na szeroką skalę mogą projektować aplikacje w rozszerzonej rzeczywistości, co sprawia, że wchodzą one na zupełnie nowy poziom percepcji.

Zaprezentowany pod koniec 2017 roku Pixel 2 od Google ma najlepiej zintegrowanego asystenta mowy. Wyposażony w akcesoria: głośnik Google Home, kamerę Google Clips, gogle Daydream View i przełomowe słuchawki z funkcją tłumaczenia języków Google Pixel Buds jest godnym konkurentem urządzeń Samsunga i Apple’a.

Huawei Mate 10 Pro to zaś – jak podaje Huawei – pierwszy na świecie smartfon wyposażony w procesor Kirin ze sztuczną inteligencją, która w tym roku pojawi się w urządzeniach także innych dostawców. Nokia 8 z Androidem pokazuje, że bez względu na wszystko warto wchodzić w sojusze, ponieważ w najbliższych latach na smartfonach będzie można zarobić krocie.

Aplikacje

Bardzo ciekawe i trafione trendy na rynku aplikacji mobilnych wskazała firma ArcTouch, jeden z czołowych deweloperów w USA.

1. 2018 rok będzie rokiem głosowych interfejsów użytkownika – Voice User Interface (VUI). Chodzi nie tylko o Amazon Echo, Google Home czy spodziewaną premierę głośnika HomePod od Apple, ale także o coraz powszechniejsze posługiwanie się głosem, kiedy używamy smartfonów (Siri, Google Asystent).

2. Jak wynika z ich analizy Microsoft będzie dominującą siłą mobile w przedsiębiorstwach, ponieważ 2018 stanie się rokiem, kiedy nastąpi duży wzrost aplikacji tworzonych przez firmy dla swoich pracowników i wewnętrznych procesów biznesowych.

3. Popularność gogli do wirtualnej rzeczywistości PlayStation VR, Samsung Gear VR, Daydream View sprawi, że zacznie powstawać coraz więcej w pierwszej kolejności gier w VR.

4. Według badań przeprowadzonych przez App Annie w pierwszej połowie 2017 roku czas poświęcony na korzystanie z aplikacji mobilnych wzrósł dwukrotnie w ciągu ostatnich dwóch lat i obecnie wynosi 2 godziny na użytkownika dziennie oraz jest 7 razy dłuższy od czasu, jaki spędzają użytkownicy w mobilnych przeglądarkach. Zatem czas dla aplikacji jest dobry i jak prognozuje ArcTouch w bieżącym roku nastąpi znaczący zwrot z inwestycji (ROI). Udane projekty to takie, które rozumieją potrzeby użytkownika oraz takie, które rozwiązują realne problemy biznesowe w firmach. Należy się zatem wystrzegać myślenia, że posiadanie aplikacji jest konieczne, ponieważ ma ją także moja konkurencja.

5. Ostatnim piątym trendem jest rozszerzona rzeczywistość (AR), o czym mowa już była powyżej.

W 2018 roku będziemy mieli zatem do czynienia z nowymi polami eksploatacji aplikacji mobilnych, zaś dobre aplikacje, które są już obecne na rynku, zanotują wyraźny zwrot z inwestycji.

Płatności mobilne

Jestem ogromnym entuzjastą płatności mobilnych i staram się je promować od wielu lat. W 2017 roku jak nigdy przedtem doświadczyłem swobody, jaką dają płatności smartfonem, płacąc nim niemal wszędzie. Wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej po raz kolejny udało nam się zmierzyć oraz dostarczyć twarde dane na ten temat. Według raportu “Płatności cyfrowe 2017” przy pomocy smartfona lub tabletu zdarza się kupować 33% ankietowanych internautów. 40% osób zadeklarowało, że zdarza im się dokonywać płatności za pomocą urządzenia mobilnego. Największy sukces w 2017 roku zaliczył Android Pay. Nowość, jaka na polskim rynku pojawiła się w listopadzie 2016 roku z wynikiem 23% wskoczyła do zestawienia na 5. miejsce najpopularniejszych mobilnych systemów płatniczych.

Technologie mobilne

Efektem wprowadzenia obowiązku rejestracji kart prepaid i tak zwanej Ustawy Antyterrorystycznej, jaka zaczęła obowiązywać od 1 lutego 2017 roku był spadek liczby aktywnych kart SIM. Na rynku w ubiegłym roku było ich 55,5 mln, czyli o 2% mniej niż rok wcześniej. Doprowadziło to do spadku liczby wysłanych SMS-ów, co obserwowaliśmy także w roku poprzednim. Spadek wysyłek SMS idzie w parze także z coraz powszechniejszym wykorzystaniem chatbotów, które w ubiegłym roku były jednym z największych trendów w mobile marketingu. W obecnym nastąpi ich ewolucja z komunikatorów wysyłających sztampowe odpowiedzi na zadawane komendy, w stronę RPA (Robotic Process Automation).

Zmianą technologiczną na jaką przygotowują się operatorzy i dostawcy usług mobilnych jest idea RCS, czyli Rich Communication Suite. Opracowywany od 2008 roku nowy standard technologiczny w perspektywie czasu może okazać się wybawcą SMS-a. Pozwoli on użytkownikom telefonów komórkowych na korzystanie z SMS-ów, tak jak korzystają z komunikatorów internetowych. Z doniesień wynika, że trwają negocjacja z operatorami telekomunikacyjnymi i może już w tym roku RCS pojawi się u pierwszych z nich.

Przypomnijmy – Progressive Web Apps (PWA) jest aplikacją webową. Podstawą silnika jest wyciągnięcie wszystkiego co najlepsze ze stron WWW oraz wszystkiego co najlepsze z aplikacji mobilnych. Głównymi zaletami stron PWA jest szybkie ładowanie (nawet przy wolnym łączu), możliwość wysyłania komunikatów push do użytkownika, wersja pełnoekranowa oraz możliwość przypięcia strony w PWA w formie ikony do głównego ekranu smartfona. Mamy już pierwsze wdrożenia – z większych serwisów na wdrożenie PWA zdecydował się Onet. Osobiście jednak uważam, że nie nastąpi wysyp stron PWA, ponieważ oprócz wielu zalet, technologia ta ma także swoje wady, między innymi brak wsparcia przeglądarki Safari. Z drugiej strony firmy niedawno zdecydowały się na RWD, dlatego raczej nie będą narażały się na kolejny koszt związany z przebudową strony.

Reklam mobilna

Tradycyjnie temat reklamy mobilnej jest bardzo silnie reprezentowany na naszej stronie, a w tej chwili trwa podsumowanie roku w formie case studies. Wśród najciekawszych trendów można wymienić: wykorzystanie niestandardowych formatów mobile, efektywne wykorzystanie tradycyjnych formatów mobile, geotrapping i geofencing, data-driven, model atrybucji konwersji, monetyzacja aplikacji mobilnych oraz return on investment, wykorzystanie nowoczesnych technologii (m.in. VR i AR), mobile in retail oraz mobile in omnichannel, a także chatboty.

Jak podaje Zenith w 2018 roku 59% wydatków na reklamę online będą stanowiły wydatki na mobile, a w 2017 roku wartość globalnych wydatków na reklamę mobile po raz pierwszy przewyższyła sumę wydatków na reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych i wyniosła 53% globalnych wydatków na reklamę w internecie. W 2019 roku wartość wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniesie 156 mld dolarów i będzie stanowiła 26% sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich kanałach oraz 62% wydatków na reklamę online.

Jak podaje Zenith na polskim rynku wydatki na reklamę mobile stanowią obecnie 27% kwoty wydatków na reklamę online. Można zatem powiedzieć, że jesteśmy w połowie drogi. To dlatego w październiku i listopadzie trwała na naszych stronach akcja “Mobile zasługuje na więcej”, która miała za zadanie promocję kanału mobilnego w planowaniu wydatków reklamowych firm. Nasza akcja odbiła się szerokim echem nie tylko na stronie GoMobi.pl, ale także w innych tytułach. Media branżowe zainteresowane tematem poruszały go na własnym łamach. Akcja wywarła także wpływ na samych marketerów. Odnotowaliśmy wśród nich wzrost świadomość tego zagadnienia oraz całego problemu, a co za tym idzie deklaracje większych wydatków w przyszłości na reklamę w mobilnym internecie, co było głównym motorem napędowym do powstania tego cyklu.

Z drugiej strony reklama online, jak nigdy przedtem, przeżywa kryzys, a wśród największych problemów wymienia się viewability, adblocki oraz RODO, o czym bardzo dużo pisaliśmy w ubiegłym roku. Problem dotyka w pierwszej kolejności desktop, ale również mobile. W bieżącym roku dowiemy się, czy nastąpi eskalacja problemów, czy branża choć w pewnym stopniu zdoła się z nimi uporać.

AI i IoT

W minionym roku wszyscy zaczęli mówić o tym, jak AI zmienia świat, a liczne firmy zaczęły się przechwalać, że robią sztuczną inteligencję, gdy w rzeczywistości dostarczały jedynie zwykłe usługi oparte na algorytmach oraz na tak zwanych Decision Trees. Tymczasem to laboratoria Google, Facebooka, Amazona i Microsoftu udowodniły przypadek automatyzacji dzięki sztucznej inteligencji poprzez zastosowanie technologii do własnych produktów i usług. Dzięki Google Cloud ML (Machine Learning), Microsoft Azure ML i Amazon AWS ML bariera wejścia staje się stosunkowo niska dla przedsiębiorstw. Zatem w 2018 roku firmy, które wdrożą AI powinny zyskać przewagę konkurencyjną. Z kolei zakończone właśnie targi elektroniki konsumenckiej CES w Las Vegas najdobitniej pokazały jak wiele nowych zastosowań internetu rzeczy przyjdzie nam oglądać w najbliższym czasie. Co ciekawe mobile staje się de facto interfejsem do zarządzania urządzeniami IoT.

Tyle ode mnie. Życzę Wam powodzenia oraz wielu sukcesów w 2018 roku.

 

Komentarze:

Comments

comments