Podsumowanie roku 2013 według Marioli Szypszak

Bloger Mobilny

10-01-2014
Podsumowanie roku 2013 według Marioli Szypszak

1. Najważniejsze wydarzenia Polska i świat w 2013 roku?

Rok 2013 to bez wątpienia pojawienie się na rynku nowych urządzeń mobilnych typu smartwatch oraz Google Glass i myślę, że 2014. może być przełomowy, jeśli chodzi o gadżety tego typu. Warto też wspomnieć o premierze KitKata – słodkiego systemu Android 4.4. Sama używam Nexusa 4 z najnowszym OS, który spełnia wszystkie moje oczekiwania.

W Polsce wydarzeniem roku było z pewnością przejęcie Wirtualnej Polski przez Grupę O2. Zdaje się, że wyrasta nam gigant  na miarę naszego rynku, a jednocześnie wielki konkurent dla pozostałych, liczących się portali. Nie omieszkam się pochwalić, że dla nas był to również dobry rok – Grupa Norbsoft powiększyła się o agencję marketingu mobilnego mobiCreative oraz studio deweloperskie App2You. Oprócz świętowania 10-lecia na rynku w 2013 roku, Norbsoft zanotował doskonałe 40 proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży rok do roku. Liczę na to, że 2014 będzie jeszcze lepszy. 🙂

2. Nowe trendy w 2013 roku w marketingu mobilnym?

Z pewnością strony responsywne. Cieszy fakt, że klienci i marketerzy dostrzegli potrzebę dostosowania stron www oraz e-sklepów do wygodniejszego dla użytkowników mobilnych interfejsu. Faktem jest, że algorytm wyszukiwarki Google preferuje, a co za tym idzie, wyżej pozycjonuje strony w Responsive Web Design przed stronami z przedrostkiem „m.”, więc rynek niejako musi się dostosować. Inny trend w reklamie mobilnej to z pewnością płatności mobilne. Dużo się mówiło, ale też sporo się wydarzyło – mam tu na myśli wyczekane (cudownie podsycane newsy przez Jeronimo Martins Polska) przez cały rynek – płatności w Biedronce oraz powołanie przez grupę kilku banków spółki wyznaczającej lokalny standard płatności mobilnych.

Gratulacje również dla takich serwisów jak GoMobi.pl czy jestem.mobi, które przez cały rok edukowały, przygotowywały rzetelne raporty oraz artykuły dla całej branży. Z pewnością był to Wasz rok i cieszę się, że prężnie działacie.

3. Najciekawsze kampanie i najgorsze (lub niespełniające oczekiwań) kampanie z wykorzystaniem mobile marketing w 2013 roku?

Jedną z większych i ciekawszych kampanii prowadzonych na rynku polskim właściwie cały rok była promocja aplikacji Payback firmy Loyalty Partner – operatora największego w Polsce Programu Bonusowego. Kampania miała na celu pozyskanie konkretnej ilości pobrań oraz aktywnych użytkowników. Cel został postawiony w ujęciu 12 miesięcznym i zakładał zwiększenie liczby pobrań aplikacji o 300 proc. na wszystkie dostępne systemy operacyjne. Po 11 miesiącach kampanii cel został zrealizowany w 100 proc. Aplikacja na iOS w kategorii lifestyle utrzymuje się regularnie w pierwszej trójce. Więcej na temat kampanii można poczytać w raporcie Case study z tej akcji można pobrać w tym miejscu.

Mówiąc o najgorszych kampaniach, pewnie się powtórzę za poprzednikami, ale nie zanotowałam spektakularnych klęsk. Najsłabsze kampanie to te, które nie mają dostosowanych landing page pod urządzenia mobilne oraz te, które nie są w żaden sposób targetowane i kierowane na cały ruch mobilny w Polsce i niestety często zagranicą. Wynika to często ze słabej oferty wydawców reklam na polskim rynku.

4. Najciekawsze i najgorsze lub niespełniające oczekiwań aplikacje w 2013 roku?

Aplikacją mijającego roku zasługującą na wyróżnienie jest Kiosk Google Play za przejrzystość, prostotę, uniwersalność i użyteczność. Dostajemy komplet informacji z wielu źródeł w jasno posegregowanych kategoriach: Biznes, Rozrywka, Sport, Technika, Świat. To spójna platforma, która daje możliwość synchronizacji i automatycznego pobierania w tle do czytania w trybie offline. Dodam, że uwzględnia też grafiki. Jeśli chcemy coś doczytać w późniejszym terminie – artykuł dodajemy do zakładek, aby wrócić do niego w dowolnym czasie. Minusem jest to, że Kiosk nie pozwala na dostęp do polskich magazynów.

Natomiast… mówiąc o tych niespełniających oczekiwań… to jedna z gorzej zaprojektowanych aplikacji to aplikacja NaviTAXI przygotowana dla warszawskiej firmy taksówkarskiej. Interfejs graficzny oraz nawet sam logotyp pozostawiają wiele do życzenia, a sama aplikacja nie zachęca do używania. Jest to potwierdzone przeze mnie osobiście, gdyż korzystam z EleTaxi i pomimo dostępności aplikacji – taksówki zamawiam tradycyjnie dzwoniąc. Co do samej funkcjonalności nie mam zarzutów, aplikacja jest bardzo prosta – ale niestety odrzuca wyglądem.

5. Najciekawsze i najgorsze lub niespełniające oczekiwań urządzenia mobilne w 2013 roku?

Rok 2013 był bardzo ciekawy w branży urządzeń mobilnych. Producenci nie zawiedli oczekiwań klientów, prezentując nową gamę produktów o wyśrubowanych parametrach technicznych, m.in. Samsung S4, HTC One, iPhone 5S, Sony Xperia Z1 czy LG G2.

Największe emocje na rynku wzbudziły topowe urządzenia, które spopularyzowały ekrany FHD, potężne procesory, świetne parametry aparatów i zwielokrotnienie pamięci RAM.

Najdroższe i najlepsze modele wzbudzają największe emocje, ale chciałam zwrócić uwagę na segment średni rynku – w mojej ocenie to on powinien zostać najbardziej doceniony przez naszą branżę. Urządzenia do 1,5 tys. zł uważane były dotąd za niedoskonałe, modele debiutujące w 2013 roku udowodniły, że jest inaczej. Średni segment oferuje odbiorcom funkcjonalność i stabilność działania porównywalną z topowymi urządzeniami na rynku. Duża popularność urządzeń tej klasy ma wpływ na zwiększenie zadowolenia z używania smartfonów i aplikacji.

Najgorsze urządzenia na rynku w mojej ocenie to tablety w ekstremalnie niskich cenach (149,99 zł itp.). Masowo kupowane – stanowią potencjalną okazję dla kupujących. Dla użytkowników, zakupowa okazja zamienia się niemal zawsze we frustrację z korzystania. Aplikacje działają na nich wolno lub wcale, co przekłada się na niezadowolenie i awersję użytkowników do nowych technologii.

6. Prognoza na 2014 rok.

Zdaje się, że rewolucji nie będzie. Z pewnością utrzyma się trend wzrostu sprzedaży tabletów w Polsce, gdyż wygląda na to, że jest to najlepsze urządzenie do konsumpcji treści i rozrywki w domu. Raporty wskazują, że najwięcej tabletów sprzedaje się poniżej 1000 zł za urządzenie i z pewnością ten trend się utrzyma. Co za tym idzie – pozycja Androida nadal nie będzie zagrożona i  pozostanie liderem.

Przyszłości nie wróżę systemowi z rudym liskiem – Firefox OS. Okazał się porażką w 2013r. i pomimo sympatii do Mozilli – nie wierzę w spektakularny sukces w 2014.

Myślę, że nowy rok przyniesie mnóstwo ciekawych i inspirujących mobilnych kampanii reklamowych, a także wielkich i mniejszych produkcji aplikacji mobilnych. Zdecydowanie widzę przyszłość dla Windows Phone, który jest na lokalnym rynku coraz bardziej widoczny, a ilość aplikacji w Windows Phone Store przekroczyła już 200 tysięcy.

7. Jaka będzie wartość rynku reklamy mobilnej w Polsce w 2014 roku?

Rok 2013 był dobrym testem dla marketerów jeśli chodzi o wykorzystanie kanału mobile i z pewnością w latach kolejnych tort reklamowy zostanie podzielony tak, że kampanie mobilne będą zauważalne. Jaka będzie wartość tego kawałka? Rynek zweryfikuje – mogę jedynie szacować, że z pewnością będą to znaczne wzrosty, nawet trzycyfrowe. Mobile to w tej chwili najlepiej rozwijający się kanał marketingowy dlatego wróżę sobie i moim koleżankom i kolegom z branży miodem i mlekiem płynący rok. 🙂

Autor:

Mariola Szypszak, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Norbsoft i prezes zarządu w agencji marketingu mobilnego mobiCreative. Od 2002 roku w branży mobilnej. Prowadziła projekty związane z szeroko pojętym marketingiem mobilnym oraz usługami dodanymi (VAS). Przeprowadziła wiele skutecznych kampanii promocyjnych w czasie, gdy branża marketingu mobilnego stawiała pierwsze kroki. Obecnie specjalizuje się w marketingu i produkcji zaawansowanych aplikacji mobilnych. W Norbsoft odpowiada za new business. Twierdzi, że każdą aplikację na start należy wesprzeć komunikacją i promocją. Jest zwolenniczką tworzenia prostych i użytecznych aplikacji, a przy tym technologicznie w najwyższej jakości. Prywatnie mama Leny i Nadii, a także pasjonatka jazdy off-roadowej jedynym w swoim rodzaju Patrolem 🙂

Zobacz także:

Podsumowanie roku mobile 2013: Tomasz Zywer, Tauron PE

Podsumowanie roku mobile 2013: Tomasz Szulkowski, MoBehave

Podsumowanie roku mobile 2013: Rafał Sobiczewski, Performics (ZenithOptimedia Group)

Komentarze:

Comments

comments